hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.153

hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Naar aanleiding van het topic dag dag (2) waarin chemtoa aangaf dat zijn werk dag van 9.00 tot 14.00 is....ik vroeg me af hoe ziet de dag van een chemicus eruit?

Ikzelf ben als promevendus bezig bij TNO.

Ik begin de dag met om 7.04 de trein te nemen, waarna ik om 7.45 bj TNO ben.

Na een kopje koffie begin ik met werken

Omdat ik bezig ben met een nieuw iets op te stellen kan ik daar weining over kwijt, maar het komt er op neer dat ik rond 17.00 weer naar huis ga waar ik dan om 18.15 aankom. Na te hebben gegeten doe ik soms sport en nog vaker schrijf ik aan artikelen. (dat moet als promevendus)

Nou laat maar horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Ikke ook promovendus... :)

Ik vertrek om ongeveer 07.20 naar mn werk waar ik zo rond 08.00 ben, tuurlijk eerst koffie, dan ben ik aan het data-analyseren, of meten, of wat er dan ook op het programma staat, en zo rond 17.00 tot 17.30 ga ik weer weg, ben rond 18.30 thuis. Wat eten en lekker rustig aandoen verder...

Dat dus vijfmaal per week maar wel met een luxe aantal van 32 vrije dagen (wel zitten daar de dagen tussen Kerst en Nieuwjaar verplicht bij in).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

dark lord schreef: Maar als ik nu al totaal geen tijd heb voor hobby's (4HAVO), hoe moet dat dan in de toekomst?  :)
Even kijken: anderhalf uur eten per dag, negen uur slapen, zes uren naar school, een uur reistijd en twee uur huiswerk. Dat maakt 19 en een half uur per werkdag; dat laat nog 4 en een half uur per dag over om zelf in te delen.
Hmmm dat is bij mij dus niet zo 8-[

Mijn dag ziet er zo uit:

half 7 opstaan, half 8 vertrekken naar school waar ik dan om half 9 ben. Rond half vier weer thuis, waar ik eventjes op internet zit en dan ga eten om half 5. Half zes huiswerk (leren ook inbegrepen) , tot ongeveer 8 uur / half negen (met kleine pauze's ertussen). Dan ga ik nog eventjes op internet en wat tv kijken, waarna ik nog eventjes tv ga kijken en naar bed ga, daar een halfuurtje te gaan lezen en dan is het ongeveer half twaalf/twaalf uur en dan ga ik slapen en dan begint mijn dag weer opnieuw...

Maar ik ken mensen die thuiskomen, en dan meteen huiswerk gaan maken en dan tussendoor eventjes eten en dan tot half twaalf doorwerken aan hun huiswerk...

Beryllium:: verplaatst vanuit Dag, Dag-topic

Berichten: 14

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Sja, ik vertrek iedere dag op een andere tijd, om ook iedere dag op een andere tijd aan te komen. Meestal kom ik dan ook aan bij mijn universiteit, de Universiteit Twente.

Daar fiets ik dan naar Langezijds, het gebouw van de studie CT, alwaar ik poog mij te zetten tot het leren van moeilijke reactievergelijkingen, rare moleculen en andere onzin. Meestal doe ik dit 4 uur per dag, maar soms minder, soms meer.

Daarnaast ga ik vaak gezellig tussen de middag wat eten, en als het kan borrel ik op donderdag. Gezelligheid hoort natuurlijk ook bij het leven van de chemicus!

's Avonds mag ik fijn terug naar papa en mama, alwaar mijn eten opgediend staat/opgediend wordt. 's Avonds ben ik vaak bezig met allerhande zaken, zoals het webmasteren van scheikundeolympiade.nl, het spammen van tal van fora (scheikundeolympiade.nl, benzeen.nl, chemieforum.nl).

Daarna ga ik naar bed voor mijn welverdiende nachtrust.

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

....ik vroeg me af hoe ziet de dag van een chemicus eruit?
ook voor een niet chemicus??

Als niet chemicus: ik begin de dag met om 6:45 op te staan, waarna ik om 7.30 bij TNO ben. Eet mijn brood met een kop thee, groet Jeroen en dan ga ik aan de slag en om 16:00 uur ga ik er weer vandoor. En natuurlijk 5 dagen in de week pfffff wat zwaar zeg :)

Berichten: 104

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

dark lord schreef:

Maar ik ken mensen die thuiskomen, en dan meteen huiswerk gaan maken en dan tussendoor eventjes eten en dan tot half twaalf doorwerken aan hun huiswerk...
Dat lijkt me niet gezond. Je moet wel aan je ontspanning denken, en vervolgens ook doen. :) ook al heb je het nog zo druk. Anders trek je het op een gegeven moment niet meer. Dan staat die man met de hamer voor je en die slaat ook.

Beryllium:: verplaatst vanuit Dag, Dag-topic

Berichten: 104

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

eerst ff een correctie; Chemtoa is een meiske dus die gaat naar haar werk :)

Ik heet Renny.

Ik wordt om 6:00 gewekt door manlief die dan opstaat, ik sta op om kwart voor 7.

Dan ga ik rond kwart voor 8 naar het werk alwaar ik 8:30 begin. Dan is het op het werk de ene keer hollen en de andere keer stilstaan. Om 14:00 ga ik huiswaarts, al dan niet met boodschappen die ik meeneem uit de stad. Ik woon namelijk op het platteland, maarja in Friesland is alleen maar platteland. Dan kom ik thuis, doe het huishouden, en of de tuin, kook eten, bij mijn 2 moeders langs oid. Rond 18:00 komt man thuis dus eten we rond 19:00. Daarna soms een vergadering, of sporten, of lekker niks. Rond 22:00 nog ff tv kijken, naar bed en dan beginnen we weer opnieuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

mijn doordeweekse ritme ziet er al volgt uit:

6.15 opstaan

7.15 trein naar groningen

8.00 op het UMCG

experimenteel werk dan wel data analyse werkbespreking of pauze :)

16.30 weer naar hoogeveen

17.45 ben ik weer thuis.

daarna internetten gamen lezen of tv kijken.

En dan nog als het kan een avondje naar mijn vriendin (dat doe ik nu ook alweer 3 jaar :D )

Druk leven? nee hoor het is zo druk als je je zelf maakt 8-[

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Mijn vierdaagse stageweek (ja, luie HLO student) ziet er als volgt uit:

07:00 Opstaan

08:00 Op de fiets naar het ECN (Petten)

08:30 Beginnen

08:30 Thee, e-mail, forum, lab op en af en afwisselen met besprekingen, verwerking van gegevens, e-mail, forum, etc

17:00 Op de fiets naar huis

17:45 Thuis (of later dan 17:00 weg af traag fietsen)

Daarna beetje tv-kijken of even computeren en daarna eten. 's Avonds of tv kijken, boek lezen (veel te weinig) en natuurlijk het forum beheren, laatste dingen doorspreken met Elbert (MSN), forummail beantwoorden, mensen een beetje helpen, nieuwe ideeën uitwerken, en toekomstplannen voorbereiden, tijd in 'reclame' blijven steken, etc

Meestal eindigt mijn avond voor de tv en daarna naar bed...

Jemig als ik dit zo nalees zit ik nou al een een sleur, gelukkig heb ik dat idee zelf niet 8-[ Verder heb ik daarnaast nog drie dagen weekend waarin ik weer wat andere dingen doe, maar vooral veel pc-gebeuren :D en nog wel eens wat sociaals :)

Berichten: 205

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

het leven van een luie mbo'er (ik dus 8-[ )

6.30 de wekker uit zetten

7.30 snel aan kleden, eten enz. omdat ik te laat ben op gestaan

7.54 wachten op de volgende trein

8.35 op school zeggen dat de trein vertraging had :D

(hopenlijk) vroeg naar huis, LEVE HET MBO

17.25 schoolwerk

17.35 eten

en dan hopelijk ook nog vroeg naar bed :)

dus buiten mijn school heb ik niet echt iets met chemie te maken ofzo. tenzij ik achter internet op dit forum zit :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Ruwweg:

6.00 Wekker

6.30 in de auto

7.00 aankomst op het werk

liefst voor 16:15 terug naar huis

17:00 zoon halen op de buitenschoolse opvang

17:15 boodschappen doen

18:00 koken

18:45 eten

19:30 zoon in bad doen (afwisselend met mijn vrouw)

20:00 verhaaltje voorlezen

De rest van de avond is vrij besteedbaar, maar wel af-en-toe liefst de E-mail checken om in contact te blijven met collega's nabij Chicago en Tokyo.

Berichten: 1.153

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

rwwh schreef: 19:30 zoon in bad doen (afwisselend met mijn vrouw)
doe jij je vrouw in bad?

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

JeroenC schreef:
rwwh schreef: 19:30 zoon in bad doen (afwisselend met mijn vrouw)
doe jij je vrouw in bad?


opzich niet vreemd, ik doe het met mijn vriendin, alleen geen bad, maar douche.. :)

Berichten: 148

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Mijn vierdaagse stageweek:

06:45 Wekker

06:55 Opstaan (in de winter, bed = warm 8-[ )

07:30 Wachten op Jantine bij de bushalte

08:10 Thee, e-mail, forum, lab op, verwerking van gegevens, spelletjes doen, etc.

16:30 Naar huis

17:15 Thuis, Computer aandoen --> Everquest 2 :)

18:00 Eten

19:00 Nog meer games (Everquest 2, Farcry, Icewind Dale, etc.)

22:30 Te bed

Berichten: 37

Re: hoe ziet de dag van een chemicus eruit

Mijn stageweek:

6:30 Opstaan

7:15 Naar de metro lopen

7:45 Aankomst bij Shell (eerst koffie drinken en email enzo checken)

16:15 Weer naar huis

17:30 of iets later (ligt eraan hoe laat mijn vriend thuis is van trainen) eten

De rest van de avond is dan om film te kijken, boek te lezen of andere dingen

Rond 22:30 gaat het lichtje wel uit en begint alles weer opnieuw.

Reageer