Springen naar inhoud

geluid barričre

• Log in om te kunnen reageren

hankje

hankje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 16:23

hoi ik vroeg me af, hoe het komt dat je bij een kogen die door de geluidsbarričre gaat geen knal hoort en bij een straaljager wel.

weet iemand het antwoord op deze vraag?

alvast bedankt voor jullie reacties.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 16:27

Niet? Wat is een pistoolschot dan?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

hankje

hankje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 16:34

volgens mij komt die knal door de het afschieten zelf en niet door het breken door de gluids barričre. en bovendien is die knal vele malen zachter.

ik dacht eerst altijd dat ieder object dat door de gluids barričre ging een gigantische knal maakt.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 16:40

Nou dan heb ik nieuws voor je: het knallen van een zweep is ook het gevolg dat het puntje van de zweep door de geluidsbarriere gaat. Niet echt een knal waarvan de ruiten springen he :roll:

hankje

hankje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 17:12

dus het aantal decibel heeft te maken met de grote/massa van het object ?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2005 - 18:44

Ik weet het niet 100% zeker want ik ben geen natuurkundig onderlegd iemand, maar ik zou zeggen dat er wel een verband is ja.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2005 - 18:56

Jawel hoor, daar is een verband. Niet met de massa, wél met de hoeveelheid verplaatste lucht. Simpel gezegd is geluid weinig anders dan samengeperste lucht, afgewisseld met uitgerekte lucht, weer een band met samengeperste lucht, etc. Zo ontstaan zogenaamde longitudinale golven (lengtegolven). En laten we wel zijn, een straaljagermotor verplaatst nogal wat meer gas dan een kogeltje.
Als je meer over de geluidbarričre wil weten, zou je eens kunnen googelen met het woord zelf of met 'doppler'.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 november 2005 - 19:24

Het geluidsniveau van de knal die je hoort hangt samen met de sterkte van de schokgolf die je oren bereikt. Een object dat sneller beweegt dan het geluid veroorzaakt een schokgolf in de omringende lucht. Deze schokgolf verzwakt naarmate hij zich verder van de bron beweegt - aan de neus van de straaljager is de schokgolf relatief sterk (die sterkte hangt ook van de snelheid van het vliegtuig af natuurlijk), maar voor een waarnemer op een kilometer naast het vluchtpad van het toestel is de schokgolf al een heel stuk zwakker (maar kan desondanks in zo'n geval nog wel gehoord worden!). Een geweerkogel verplaatst veel minder lucht, en genereert een veel zwakkere schokgolf. Die schokgolf zal ook al op vrij korte afstand gedissipeerd zijn: een geweerkogel zou vlak langs je oor moeten komen om een hoorbaar knalletje te veroorzaken.

Trouwens, meestal halen kogels afgeschoten uit handpistolen de geluidssnelheid niet eens. Dit wordt ook duidelijk als je de vorm van een pistoolkogel bekijkt (vrij kort, stompe ronde neus: voor subsone vlucht) vergeleken met een kogel uit een scherpschuttersgeweer (slank profiel, scherpe neus: voor supersone vlucht).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures