substitutiereacities

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

substitutiereacities

hoe kan je weten of twee stoffen met elkaar reageren in een substitutiereactie, bijvoorbeeld een zout en een zuur?

vb:

HNO3 (100%) + NaCl => ??

HNO3 (30%) + NaCl => ??

HCl + NaNO3 => ??

H2SO4 + NaCl => ??

welke stoffen reageren, bij welke concentratie, temperatuur, en vooral: hoe kan je dat weten?

alvast bedankt

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: substitutiereacities

De term substitutiereactie ken ik niet maar wat er zoal kan gebeuren kan ik redelijk beredeneren.

Een sterk zuur is net als een base: die leveren in oplossing positieve en negatieve ionen op. Een zwak zuur doet dat niet volledig; daar blijft een deel van de H+ aan het basische anion plakken.

Dus gooi je een zout met een basisch anion bij een sterk zuur, dan zal een deel van de H+ van het zuur aan het basische anion plakken.

Wat kan er verder gebeuren? Nou, het zou kunnen zijn dat twee ionen van de twee oplossingen elkaar in oplossing "niet verdragen" (ze vormen samen een slecht oplosbaar zout) en een neerslag vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: substitutiereacities

welke stoffen reageren, bij welke concentratie, temperatuur, en vooral: hoe kan je dat weten?


Je kunt door vergelijking van de pKa waarden van salpeterzuur, zwavelzuur en zoutzuur zien of en in welke mate er protonen uitgewisseld worden.

Berichten: 311

Re: substitutiereacities

Een substitutiereactie is wat het woord al zegt: je vervangt een atoom door een ander atoom. Een voorbeeld is de hydroxyl groep van alcohol vervangen door een broom atoom.

De reacties van Superslayer lijken daar niet op.

Berichten: 2.746

Re: substitutiereacities

DrQuico schreef:
welke stoffen reageren, bij welke concentratie, temperatuur, en vooral: hoe kan je dat weten?


Je kunt door vergelijking van de pKa waarden van salpeterzuur, zwavelzuur en zoutzuur zien of en in welke mate er protonen uitgewisseld worden.
als je de PKa getallen van stoffen hebt, hoe kan je dan weten of ze reageren? grote of kleine?

zou je dat mss even willen uitleggen aan de hand van een vb ( hierboven)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: substitutiereacities

Een zuur zal reageren met het geconjugeerde anion van een ander zuur wanneer de pKa-waarde van de eerste kleiner is.

Berichten: 2.746

Re: substitutiereacities

een van de twee pKa getallen zal toch altijd kleiner zijn dan dat van de ander?

als er dan gerageerd wordt zal volgens jou uitleg de tegenovergestelde reactie gebeuren dus tot in het oneindige, 8-[ volgens mij is er iets wat is niet snap :)

wat mis ik dan?

en twee zuren, kan dat wel met elkaar reageren, moet dat geen zout zijn?

als twee zuren zouden reageren krijg je weer dezelfde zuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: substitutiereacities

Ik heb hier al eens eerder wat over opgeschreven hier op het forum. Zie hier
en twee zuren, kan dat wel met elkaar reageren, moet dat geen zout zijn?

als twee zuren zouden reageren krijg je weer dezelfde zuren?
Ik had opgeschreven dat het ene zuur reageerd met het geconjugeerde anion van het andere zuur. Dat is wat anders dan 2 zuren die met elkaar reageren.

Berichten: 2.746

Re: substitutiereacities

de helft van die woorden heb ik nog nooit gehoord, en van die andere post snap ik ook al niets, nog een jaartje wachten of zo :)

maar toch bedankt voor de uitleg

thomas

Berichten: 14

Re: substitutiereacities

Je wilt van deze reacties weten wat er gebeurd.

In principe zal er niet zo heel veel gebeuren, omdat ze in oplossing zijn.

Dat zie je pas echt als de stoffen neerslaan, of als je gaat indampen. Nou lijkt indampen me hierbij niet zo heel erg geschikt, omdat zuren verwarmen niet zo erg fijn klinkt.

Het zou misschien kunnen dat er een redox-reactie optreedt, maar dat is denk ik niet wat jij bedoeld met substitutiereactie.

De term substitutiereactie komt me trouwens wel bekend voor uit de organische (= koolstof) chemie [hier vallen alle moleculen die koolstofatomen bevatten onder].

Uit de anorganische chemie [de overige moleculen] ken ik deze term eigenlijk niet, maar het zal wel ongeveer hetzelfde betekenen.

Reageer