Springen naar inhoud

[scheikunde] Tips bij zoutnamen?

• Log in om te kunnen reageren

Kristine_CF

Kristine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 21:25

Hai,

Heeft iemand misschien wat tips. M.B.T de zoutnamen. en dan vooral van naam --> Formule :) Het gaat vooral als er bijvoorbeeld een metaal-ion in zit met meerdere valenties. Ik heb altijd m'n boek erbij nodig omdat ik het steeds vergeet. Een schemaatje (?) zou handig zijn..

Ik hoop dat jullie me snappen.

Groetjes.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2005 - 22:18

Gewoon leren. Het komt in de chemie steeds terug, dus het moet gewoon basis zijn. Als je een tabelletje hebben wilt, zou ik die zelf ff maken met behulp van een Binas boek ofzo

Ronaldinhoo

Ronaldinhoo

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2005 - 10:10

Ik vond het eerst ook moeilijk, maar ik moest laatst practica (analyse zouten), maar ik onthoude al die ionen wel daardoor.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 februari 2005 - 13:04

Ik hoop dat jullie me snappen.

Ik snap je niet helemaal, bedoel je zoiets als IJzer(III)oxide en IJzer(II)oxide
of andere

Maar zoals Napoleon1981 zegt leren is het beste, want het komt VAAAAAAAK voor

Veranderd door jurn, 08 februari 2005 - 13:05

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

CreefTje

CreefTje

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2005 - 17:50

In principe is het het beste om het te leren.
De positieve ionen (ook wel kationen genoemd), zijn vrij simpel te leren. Dat is gewoon de naam van het atoom.

De negatieve ionen (anionen) zijn deels makkelijk te leren, want voor een deel zijn het gewoon ook atoomnamen (chloride bijv.).

Het enige wat je dan nog even echt moet leren zijn de speciale groepen:
SO42- = sulfaat
PO43- = fosfaat
enz. enz.

Een tabelletje hiervan is in elk vwo-boek wel te vinden.

Succes met leren!

Kristine_CF

Kristine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2005 - 16:33

Vandaag moesten we een paar af hebben. Ging al een stuk beter. Alleen snap ik niet dat de chemici vroeger dit zo vreemd in elkaar hebben geflanst:

SO4 = Sulfaat
CrO4 = Chromaat

NO3 = Nitraat
ClO3 = Chloraat

Maar ach. Het valt nou wel te onthouden... Geplaatste afbeelding

Verder bedankt voor de reacties!!

=x=

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2005 - 16:40

Vandaag moesten we een paar af hebben. Ging al een stuk beter. Alleen snap ik niet dat de chemici vroeger dit zo vreemd in elkaar hebben geflanst:

tja....waarom heet een auto een auto? een boom een boom?

kijk dit leren van namen van zouten is het zelfde als leren van woordjes engels.

Wil je een vak leren, moet je de basis gewoon uit je kop kennen. Je kan ook niet schrijven zonder de woorden te kennen.

dus mijn advies: leer de namen gewoon uit je hoofd (je scheikunde boek heeft vast de rijtjes, zoals CreefTje zei), zonder je het waarom af te vragen. Dat komt wel als je meer in de chemie wilt gaan doen.

Kristine_CF

Kristine_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2005 - 20:51

Als MLO student word er wel verwacht dat we naar het "waarom" vragen....:)

Maar in ieder geval. Dat leren is geen punt. (van het begin al niet) Ik wou gewoon weten of er ook een handigheidje in was.

Dat was alles... 8-[

CreefTje

CreefTje

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2005 - 14:07

SO4 = Sulfaat
CrO4 =  Chromaat

NO3 =  Nitraat
ClO3 = Chloraat

Op zich is er niets vreemds hoor aan je voorbeeld. Er zit een heel logische gedachte achter.

Jij vraagt je af waarom sommige ionen die O4 hebben, en andere die O3 hebben allebei eindigen op aat.

Als je gaat kijken zit er iets heel logisch achter:
De meest geoxideerde vorm van het ion (dat is dus die vorm, waarin er het meeste zuurstoffen aan zitten), krijgt het achtervoegsel aat.
De vorm met ťťn zuurstof minder krijgt het achtervoegsel iet.

Zie bijvoorbeeld (ladingen worden voor het gemak weggelaten):
SO4 = sulfaat
SO3 = sulfiet

NO3 = nitraat
NO2 = nitriet

Op deze manier zijn er voor heel veel andere ionen natuurlijk ook logische namen, maar ja, dan wordt 't verhaaltje ook zo lang hŤ..

Hopelijk heb je na deze informatie alles toch iets duidelijker. In ieder geval zal je door al dat leeswerk sulfaat, nitraat e.d. nooit meer vergeten :)

Veranderd door CreefTje, 13 februari 2005 - 14:11

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures