eindwerk chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

eindwerk chemie

Hey, ik zit in mijn 6e jaar middelbaar onderwijs en moet een eindwerk chemie maken. Ik heb echter niet echt een goed idee qua onderwerp. Aangezien ik volgend jaar mss bioingenieur of pharmacie wil gaan studeren, lijkt het mij leuk om iets te doen rond medicijnen of genetica of DNA ofzo. Ik heb er echter geen idee van hoe ik, in het geval van een eindwerk over medicijnen (want hiernaar gaat mijnvoorkeur uit), aan zoiets moet beginnen. Het is namelijk zo een groot thema. Heeft iemand een idee? Of mss een groep binnen de medicijnwereld, of een ziekte ofzo, waar ik iets leuks kan rond uitwerken, maar toch ook niet te moeilijk. Ik heb nl. (maar) 2 uur chemie in de week.

Dikke kus

Berichten: 26

Re: eindwerk chemie

Het is misschien een beetje afgezaagd.. en vaak gedaan. Maar heel eenvoudig is de werking van asparine. Je kunt de werking op de hersenen etc. als literatuur. En de asparine zelf maken uit simpele stoffen die op school wel aanwezig zijn.

Berichten: 1.153

Re: eindwerk chemie

Hoi Ilseke,

Welkom op het forum.

Mijn advies: heb je iemand uit je kennisen/ vrienden kring met een of andere chronische ziekte? (bv. astma, diabetis, MS, etc) Kijk dan welk(e) medicijn(en) hij/zij gebruikt. Bekijk dan welke bijwerkingen enzo dit medicijn heeft; is dit (bio)chemisch te verklaren?

Dan heb je alvast een begin. Als je dan ergen aan bent begonnen zul je zien dat je tegen nieuwe vragen oploopt. Door die op te lossen krijg je een mooi (groot) eindproject.

succes ermee

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: eindwerk chemie

Misschien kun je het medicijn Vioxx als onderwerp nemen.

Dit is onlangs door de fabrikant uit de markt teruggetrokken ondanks dat het in de ontwikkelingsfase alle klinische tests door was gekomen. Op langere termijn blijkt het een grotere kans op hartaanvallen te geven.

Er is veel over te vinden op internet en geeft een mooi beeld van de (on)zekerheden die bij het ontwikkelen, testen en marketing van medicijnen om de hoek komen kijken.

Volgens mij een leuk onderwerp

Berichten: 17

Re: eindwerk chemie

Hoi ilseke,

Voortbordurend op aspirine: dit kan ook uitgebouwd worden naar andere pijnstillers (paracetamol, ibuprofen). Wat is de verschil in werking en hoe verschillen de bijwerkingen. Zou je misschien een andere pijnstiller aanraden voor verschillende klachten, of moet je als je bv. hartklachten hebt extra opletten welke je kiest. Extra vraag: wat is het nut van de combinaite aspirine, paracetamol en cofeïne in APC-tabletten.

Succes ermee!

Berichten: 311

Re: eindwerk chemie

Wij hadden ook een discussie over aspartaam en de daaraan gerelateerde mogelijkheid om gek te worden. Misschien een idee?

Berichten: 36

Re: eindwerk chemie

Wij hadden ook een discussie over aspartaam en de daaraan gerelateerde mogelijkheid om gek te worden. Misschien een idee?
Persoonlijk raadt ik aspertaam af als onderwerp voor een profielwerkstuk. Teveel mediacircus en ongegronde beweringen.... :)

Berichten: 4

Re: eindwerk chemie

hey, alvalst bedankt voor de tips. Ik zal eens verder zoeken op het internet en heb dankzij jullie al een goed idee om te beginnen zoeken. Moesten er nog ideetjes zijn, laat gerust weten.

Dikke kus

Berichten: 1.153

Re: eindwerk chemie

laat ons ook eens weten wat het geworden is als je klaar bent met je project.

Berichten: 4

Re: eindwerk chemie

ik ben deze namiddag van start gegaan en moet zeggen dat het heel goed vlot. het onderwerp is uitgeindelijk pijnstillers geworden met in de eerste plaats aspirine en dan nog ibuprofen en paracetamol. En ik ga er ook nog een klein stukje aan toevoegen over vioxx aangezien er nu ook extra onderzoek wordt uitgevoerd op aspirine na de ontdekking van de bijwerkingen van dit geneesmiddel. Moest ik nog vragen hebben kom ik deze zeker nog posten en moesten jullie nog tips hebben.... vuur maar af. Houden jullie dit dan ook een beetje in de gaten, zodat ik snel een antwoord kan krijgen op mijn evt vraagjes?

Heel dikke merci voor alle mensen dien mij al proberen helpen hebben en mss kan ik jullie ook nog wel een helpen :)

Dikke kus

Berichten: 36

Re: eindwerk chemie

Mag Aspirine eigenlijk wel een geneesmiddel genoemd worden? Ik ben er niet heel erg zeker van, maar ik dacht dat pijnstillers daar officieel niet ondervielen (vanwege het feit dat ze niets doen aan de oorzaak van de kwaal, maar enkel het gevolg)....

Weet iemand daar toevallig het antwoord op?

Berichten: 1.153

Re: eindwerk chemie

even op google gezeten:

google: define: medicine
(medicine) something that treats or prevents or alleviates the symptoms of disease
dus een medicijn is iets dat een symptoon van een ziekte (bv pijn) tegengaat of verminderd.

Dus pijnstiller is een medicijn.

Aangezien aspirine een pijnstiller is, is het een medicijn.

Berichten: 142

Re: eindwerk chemie

Voor zover ik weet hebben alle pijnstillers bij de drogist, apotheek of super een RVG-nummer op de verpakking of bijsluiter staan. Dit houdt in dat het middel geregistreerd is volgens de Wet op Geneesmiddelen. Het zijn dus geneesmiddelen.

Het college te beoordeling van geneesmiddelen die iedere registratie aanvraag beoordeeld bepaald of een geneesmiddel uitsluitend op recept verkrijgbaar moet zijn of vrij verkrijgbaar (zelfzorggeneesmiddel).

Berichten: 36

Re: eindwerk chemie

Heel erg bedankt, meteen 2 dingen geleerd:

-pijnstillers vallen onder de noemer medicijn en geneesmiddel

-Google heeft een zeer handige define optie :)

Berichten: 36

Re: eindwerk chemie

Hey, misschien nog handig om in je eindwerk te vermelden, de aspirine's van vroeger, werden afgebroken in de maag, dit had zo zijn nadelen, nl, de maagwand werd aangetast en niet alle werking van aspirine kon hierdoor plaats vinden, toen zijn de aspirine's aangepast met polymeren, waardoor de aspirine's pas in de darm afgebroken wordt, en daardoor een volledige werking heeft.

Ze zijn zelfs nu al bezig met aspirine's van volledige polymeren te maken, maar dit is nog niet getest op mensen.

De reden waardoor de ene aspirine wel oplost in de maag en de andere niet, ligt aan de zuurtegraad van deze twee organen.

De maag is zuur (Ahja!)

En de darmen zijn eerder basisch.

Hiervan vindt je nu nog wel het een het ander via google, maar moest je dit nog niet hebben gevonden, is dit misschien wel een extraatje in u eindwerk.

Ik moet wel zeggen, dat jij laat een onderwerp hebt moeten zoeken voor je eindwerk, bij mij was dat al in oktober opgegeven, en dat moest tegen eind maart- begin april af zijn,...

Succes ermee

Reageer