[ethiek] vragen over boterzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 36

[ethiek] vragen over boterzuur

De laatste tijd krijg ik van een jonge onderzoeker steeds vragen over boterzuur (butaanzuur, C4H8O2, CAS 107-92-6). Waarschijnlijk kan men wel raden waarvoor hij dit wil gaan gebruiken, en hij heeft reeds op internet gevonden hoe men dit maakt (ik wou het hem niet vertellen). Nou is mijn vraag als volgt: moet ik verdere vragen over destillatie en dergelijke gaan beantwoorden, of niet?

Aan de ene kant help ik die persoon dan het vervelende effect ervan te versterken als ik hem help. Aan de andere kant gaat ie anders zonder advies proberen te klooien ermee, met alle gevolgen vandien. Is iemand anders ooit dit probleem (of een soortgelijk probleem) tegengekomen?

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Het bereiden van boterzuur is simpel, de vraag is meer, gaat hij het gebruiken voor onderzoek of als een stinkbom. Gaat hij, zonder advies ermee klooien, met alle gevolgen vandien, dan is het zijn pakkie aan. Zo te zien heb je hem al geprobeerd tegen te werken, dus het is zijn verantwoordelijkheid. Je kan nu alleen maar hopen dat het fout gaat, maar dat ruik je vanzelf wel. :) Of je kan hem vertellen dat het wettelijk verboden is om het te gebruiken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Wij (Chemieforum.nl team) zouden de discussie afkappen omdat het niet is toegestaan volgens onze regels. Gerard zegt het al stinkBOM, goed geen explosief, maar duidelijk te misbruiken (ook een reden om te sluiten).

Het is eigenlijk heel simpel, je stelt je vraag hier al, dus je hebt er geen goed gevoel over, dan moet je het gewoon niet doen dus!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Zijn er naast de verschrikkelijke stank nog andere doeleinden waarvoor boterzuur gebruikt kan worden? Ik neem aan dat het hem niet gaat lukken selectief een OH-groep op de 3-positie in te voeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Als je denkt dat de persoon het aankan zal ik hem zijn gang laten gaan, als hij dat niet kan zou ik een goede smoes verzinnen, zo een als Gerard.

Of neem het risico op een lekker luchtje :)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 40

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Geen idee in welke hoedanigheid hij die vragen krijgt... maar iemand die niks kan vinden en wil opzoeken en alles blijft vragen... ik noem dat een kewl, die moet niet tegengewerkt maar afgeblaft worden.

Al vreet hij het op, maakt het uit wat hij er mee gaat doen? Doden en gewonden zullen er niet mee vallen tenzij hij loog in zijn ogen krijgt of zo. (en ja, natuurlijk kan je met boterzuur andere dingen doen maar het eerste waar ik aan denk dat vind je vast net zo min leuk als een stinkbom naar de leraar) :)

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Zijn er naast de verschrikkelijke stank nog andere doeleinden waarvoor boterzuur gebruikt kan worden? Ik neem aan dat het hem niet gaat lukken selectief een OH-groep op de 3-positie in te voeren.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=95954...=811&prev=95953



een link naar wat je anders kan doen met boterzuur

Berichten: 36

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Behalve de verhalen dat men bij verwarming van ethanol met boterzuur een ananasgeur kan produceren (nooit getest of verder uitgezocht, boterzuur is mij te ranzig), en bovenstaande link, kan ik ook geen ander nut bedenken voor boterzuur dan een stinkbom.

Ik weet niet in welke mate boterzuur corrosief is, maar dat is natuurlijk een factor om te overwegen. Aangezien het flash point bij 69 °C ligt, en ik geen idee heb hoe hij het zelf wil gaan destilleren, is dat misschien ook iets om over na te denken.

Als hij zelf een geruime tijd stinkt, heb ik daar geen enkel probleem mee. Als ie brandwonden oploopt omdat ik hem geen advies heb gegeven, zou ik me daar iets schuldiger over voelen...

Bedankt voor dat advies over dat 'wettelijke verbod', Gerard! Dat ga ik eens proberen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Behalve de verhalen dat men bij verwarming van ethanol met boterzuur een ananasgeur kan produceren


Dat heb ik wel eens gedaan. Dan wel mbv thionylchloride om er zeker van te zijn dat alle boterzuur wegreageerd.

Berichten: 1.153

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

@ mart

Je hebt het over een jonge onderzoeker. Zover ik weet is een jonge onderzoeker meestal wel goed met een computer en internet. ik heb net op Google gezocht op alleen de term boterzuur. De eerste hit is een recept. (op een website van wat radicalen) Dus die jongen kan zo zelf het recept vinden. Dus ik snap niet waarom hij dat nog niet heeft gedaan.

Ik moedig hem zeker niet aan om te gaan zoeken en produceren.

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Bedankt voor dat advies over dat 'wettelijke verbod', Gerard! Dat ga ik eens proberen...


Tja ik weet het, het klinkt zwak, het is ook wettelijk verboden om te stelen, toch gebeurd het.

Berichten: 36

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

JeroenC schreef: Je hebt het over een jonge onderzoeker. Zover ik weet is een jonge onderzoeker meestal wel goed met een computer en internet. ik heb net op Google gezocht op alleen de term boterzuur. De eerste hit is een recept. (op een website van wat radicalen) Dus die jongen kan zo zelf het recept vinden. Dus ik snap niet waarom hij dat nog niet heeft gedaan.

Ik moedig hem zeker niet aan om te gaan zoeken en produceren.
Ja, zoals ik al zei, het recept heeft ie al. Het gaat er echter om dat ie vraagt om advies om het proces te katalyseren, het product te destilleren, etc. Dat recept waarnaar je verwijst is precies het recept dat hij gebruikt heeft, aangezien hij het ook al over airco had...

Berichten: 1.153

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

mijn mening: help hem niet. Als hij het toch graag wilt vind hij wel hulp (desnoods van die website). Zeg hem dat je hem niet verder helpt. en dan einde discussie. Maak het duidelijk dat hij bij jou geen info kan krijgen.

ps. ik denk dat als hij nu een beetje verder zoekt op internet hij een boeiende discussie op een of ander forum tegen zal komen :)

Berichten: 44

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

Mensen die zelf boterzuur gaan produceren en zuiveren hebben er meestal meer spijt van dan hun slachtoffers aangezien ze zelf er veel meer mee in contact komen.

En als we alles moeten gaan uitsluiten wat potentieel misbruikt kan worden...

Berichten: 485

Re: [ethiek] vragen over boterzuur

*braak* de geur is echt walgelijk!! Ik word er liever niet meer aan herinnerd. Hij heeft er zelf het meeste last van denk ik :)

Reageer