oxidatie van alcoholen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

oxidatie van alcoholen

Weet er misschien iemand waarom je bij de bereiding van butanal je voor het toevoegen van het H2CrO4 er geen broomtrechter mag gebruikt worden.

groetjes

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 485

Re: oxidatie van alcoholen

Wat bedoel je met een 'broomtrechter'?

Berichten: 14

Re: oxidatie van alcoholen

je hebt een gewone toevoegtrechter, en er is ook een broomtrechter. en ik vroeg mij af wat het verschil is tussen deze twee.

Berichten: 14

Re: oxidatie van alcoholen

kan iemand mij helpen met de verschillende nevenreacties bij deze proef. Ik weet dat het aldehyde kan verder oxideren tot carbonzuur en dat er ook eliminatie kan optreden. Maar ik vroeg mij nog af of er ook ethervorming kan optreden en vorming van alkylwaterstofsulfaat en dialkylsulfaat. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: oxidatie van alcoholen

je hebt een gewone toevoegtrechter, en er is ook een broomtrechter. en ik vroeg mij af wat het verschil is tussen deze twee.
Ik heb ooit een reactie met broom uitgevoerd (cyclobutaancarbonzuur omzetten in broomcyclobutaan, verschrikkelijk mislukt), maar dat is lang geleden.

Volgens mij heb ik een gewone druppeltrechter gebruikt. Daar waren 2 problemen mee:

1) om vorming van broomradicalen te voorkomen moest de trechter worden verduisterd met aluminiumfolie.

2) Het kranenvet kan niet goed tegen broom, dus er was het risico dat de kraan helemaal vast zou komen te zitten.

Verder weet ik niet of en hoe een broomtrechter deze twee problemen oplost.

Berichten: 14

Re: oxidatie van alcoholen

ok heel hard bedankt, daar kan ik toch al wat mee verder. :)

Reageer