Cyanoacrylaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Cyanoacrylaat

Ik ben bezig met een profielwerkstuk (6VWO) over cyanoacrylaat.

Kan iemand hier mij vertellen hoe cyanoacrylaat bereid wordt?

Dit is helaas nergens op het internet te vinden en lijmfabriekanten stellen mij steeds teleur met het opsturen van informatie hierover.

Ik wil graag weten...

Welke reacties leiden tot de vorming van cyanoacrylaat?

De grondstoffen die hierbij gebruikt worden?

De manier waarop deze handelingen gedaan worden?

Eigenlijk vraag ik gewoon naar het gehele productieproces van cyanoacrylaat :)

Bij voorbaat dank,

Re: Cyanoacrylaat

Ik heb even rond gekeken met Google voor cyano-acrylaat lijmen, maar daar is genoeg informatie over te vinden.

Berichten: 3

Re: Cyanoacrylaat

Ik weet dat er genoeg over te vinden is. Maar dit alles is over de eigenschappen en de werking, maar niets over de bereiding.

Berichten: 26

Re: Cyanoacrylaat

Waarschijnlijk is die informatie niet zo makkelijkte vinden. Meestal heeft het meer effect om gewoon ff in de bibliotheek te kijken. Voor de rest geeft de "wetenschappelijke" versie voor google (nogwel en beta versie en uiteraard engels) al meer informatie. http://scholar.google.com

Berichten: 3

Re: Cyanoacrylaat

Ik heb navraag gedaan bij onze scheikunde docent. In onze bibliotheeken is niks te vinden.

Ik ben er inmiddels achter dat de reactie voor het bereiden van methylcyanoacrylaat (waarschijnlijk) uit twee stappen bestaat.

De eerste stap: methylacrylaat verkrijgen door propeenzuur met methanol te laten reageren.

Hierna methylacrylaat laten reageren met een stof die een cyanogroep bevat.

Kan iemand mij vertellen hoe deze cyanogroep aan het methylacrylaat kan hechten? En welke stof men laat reageren met methylacrylaat om methylcyanoacrylaat te krijgen? Zijn er nog meer reactieproducten?

Bvd

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Cyanoacrylaat

Hierin staan wel wat interessante dingen en verder biedt Google ook wel wat met deze zoekstring.

Zoek een Nederlands bedrijf dat lijm maakt en stuur ze eens een mailtje, ze zullen je graag helpen!

Reageer