Springen naar inhoud

Chemische Bouw Bacterie

• Log in om te kunnen reageren

Marcello

Marcello

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2005 - 17:54

FF in het kort:

Ik ben Marcello, zit op 6gym, met het profiel NT & NG. Ik bezig met mijn profielwerkstuk dat gaat over bacterien. Nu heb ik monsters genomen uit m'n leefomgeving en uitgeplaat. De bodem heb ik deels schoonmaakmiddelen bewerkt, om te zien wat de middelen doen met betrekking tot bacterien.

Omdat de proefjes op zichzelf niet zo heel veel voorstellen wil ik het theoretisch meer uitwerken. Dat wil ik doen aan de hand van de chemische reacties die plaats vinden tussen de bacterien en de schoonmaakmiddelen, het probleem is alleen dat ik eigenlijk geen informatie kan vinden waar de chemische structuur van bacterien wordt behandelt, met google en wikipedia vind ik vrij oppervlakkige informatie, terwijl ik het juist diep wil uitwerken.

Dus mijn vraag is:
Kan iemand mij helpen aan informatie waar de chemische structuur van bactien wordt behandelt; dit kan zijn in de vorm van links of literatuur misschien? Engelse informatie is ook welkom :)

Tot slot nog een vraagje, ik heb een aantal verschillende middeln gebruikt, en die heb ik onderverdeelt in 5 groepen, zie onderstaande, is dit correct?

-Radicaal: chloor
-Zuurig: schoonmaakazijn
-Basisch: ammonia
-Organisch: spiritus
-Zout: soda

groetjes en bvd,
marcello

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2005 - 18:04

Pas op: je haalt de chemie en biologie hier helemaal door de war.

Je wilt niet weten hoe een bacterie chemisch werkt. Een bacterie is een levende cel, en daarin vinden continue tienduizenden verschillende reacties plaats, de een controleert de ander.

Als je een "gifstof" in de omgeving brengt hoeft die slechts 1 van die tienduizenden reacties te verstoren om de bacterie behoorlijk te ontregelen.

Je zou kunnen opzoeken of je voor de actieve stoffen uit de middelen die je gebruikt hebt kunt vinden welke reacties er zoal in de levende cel worden verstoord. Ik ben bang dat dat voor sommige van de stoffen (bijvoorbeeld "chloor") erg veel verschillende reacties zijn, en dat het voor desinfectiemiddelen in bepaalde schoonmaakmiddelen helemaal niet bekend is hoe ze werken.

In elk geval kun je een bacterie niet zien als een enkele zuivere stof waarmee je middelen reageren!

Marcello

Marcello

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2005 - 18:09

>rwwh

hmmm, k zag de bacterie niet echt als zuivere stof, maar t ging me ervooral om wat voor soort structuur bijvoorbeeld de celwand heeft. Als ik min of meer weet wat voor soort stof het is, kan er daar reacties aan koppelen.
bedankt voor de reactie.

ehmm, was die indeling wel goed?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 februari 2005 - 19:12

Zie: celwand op Wikipedia. Maar dat is echt niet genoeg hoor! Als een stof door de celwand kan, dan kan hij in de cel schade aanrichten.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2005 - 09:50

Volgens mij moet jij de bacterie meer bekijken als een organisme. Als het orgamisme niet meer instaat is te overleven dan heeft het ook geen functie meer. De stoffen die jij noemt zijn aardig dodelijk voor een bacterie :) Over chemische reacties gesproken, daar zijn er echt heel veel van te veel eigenlijk om op te noemen. Maar volgens mij wil je te veel. Je wilt volgens mij extact weten wat voor een reactie plaats vind tussen de celwand en een schoonmaak middel. Is dit interessant nou voor deze toepassing niet echt. Ze leven of ze gaan dood. Iedergeval heeft elke stof invloed op het leven van de bacterie.
Dus in het microbiologisch oogpunt conclusies als de bactier overleefd het niet.
MvG Ron

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 februari 2005 - 11:00

Misschien kun je voorzichtig wel wat algemene voorspellingen over de inwerking van de schoonmaakmiddelen op bacterien. Dit sluit zeker niet uit dat de schoonmaakmiddelen ook nog op andere (misschien wel effectievere) manier schade aanrichten. Met deze middelen blijft het toch een beetje hakken met de botte bijl.

-Grote verschillen in zoutconcentraties binnen en buiten de cel kunnen leiden tot osmose. Een hoge concentratie aan de buitenkant zal een cel doen verschrompelen.
-Zuren en basen kunnen de werking van de eiwitten in de celwand ontregelen (zouten ook) in hogere concentraties kunnen ze deze eiwitten denatureren.
-Sterke basen zouden de lipiden uit de celwand (en andere esters) kunnen hydrolyseren.
-Chloorbleekloog is naast basisch ook oxiderend en kan dus organische (en daarmee ook biologische) stoffen oxideren. Denk bijvoorbeeld aan onverzadigdheden in de lipiden van de celwand en verscheidene functionele groepen van aminozuren (alcholen, thiolen e.d.)
-Spiritus is naast een organisch oplosmiddel ook wateronttrekkend (osmose). Bij de invloed van organische oplosmiddelen moet je je bedenken dat de 3D-struktuur van een celwand of eiwit valt of staat bij de aanwezigheid van water. Contact met organische oplosmiddelen leidt hierdoor vaak tot denaturatie van eiwitten en aantasting van de integriteit van het celmembraan (oplossen evt).

Misschien is het leuk om ook een subtielere manier om bacterien te doden te bespreken. Hierbij zijn de processen veel beter beschreven. Penicillines (β-lactam verbindingen) leiden tot de vernietiging van bacterien door bij een cruciale stap van de sluiting van de celwand na celdeling van bacterien roet in het eten te gooien.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 10:03

Misschien is dit boek een optie (is wel in het engels):

'Molecular cell biology', H.F. Lodish, Freeman, New York, 2004 (5th edition)
ISBN: 0-7167-4366-3

Je kunt natuurlijk ook eerdere edities gebruiken, want deze is vrij nieuw. Probeer eens bij een universiteit of je het boek mag lenen.

P.S.: Cel op Wikipedia gaat over cellen van een plant, niet van een bacterie!

Marcello

Marcello

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 15:40

>biochemiefreak: ok, ik heb t idd wat te simpel voorgesteld.
>DrQuico Gepost: bedankt voor het overzichtje! daar kan ik mee verder.
>joepiedepoepie: ik ga op zoek naar die titel, bedankt voor de tip.

ik ben iig wat wijzer geworden, ik denk niet dat jullie me verder kunnen helpen, tenzij je opeens een ingeving krijgt :). Bedankt voor de support

groetjes,
marcello

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 17:01

>joepiedepoepie: ik ga op zoek naar die titel, bedankt voor de tip.

gebruik ISBN nummer!! Gaat veel beter (staat er niet voor niets bij).

Marcello

Marcello

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2005 - 17:14

>joepiedepoepie

ok, zal ik doen

Jels

Jels

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 19:46

Hey marcello,

Voor veel informatie over bacteriŽn, virussen en andere micro-organismen,

zie Microbiology, 6th ed (Prescott, Harley & Klein), Immunobiology: The immune system in health en disease (Janeway, Travers, Walport & Shlochik)

Let op: dit zijn vrij lastige boeken, maar er staat wel heel veel informatie in. Voor specifieke uiteengezette informatie over bacteriŽn kan ik je wel wat opsturen (word-document), maar da's te groot om zo in dit topic te knutselen.

Anti-bacteriele middelen (antibiotica) en desinfecterende middelen werken via:
Verhindering synthese peptidoglycaan (deel v. celwand)
Remmen eiwit synthese
Beinvloeden synthese van nucleine zuren
Competitie of remming synthese van foliumzuur
Beinvloeden doorlaatbaarheid van celmembraan

Farmaceutische preparaten:
Celwand: Penicillines, Cephalosporines, Vancomycine, Bacitracine
Eiwitsynthese: Tetracyclines, Macroliden, Aminoglycosiden, Chlooramfenicol
Synthese nucleinezuur: Chinolonen, Rifampicne
Foliumzuur antagonisten: sulfonamiden
Permeabiliteit celmembraan: polymixine

Als ik je verder nog ergens mee kan helpen moet je maar een mailtje sturen :D

Veranderd door Jels, 09 maart 2005 - 19:46

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures