demoproeven

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

demoproeven

beste mede-forummers,

zo één maal per jaar weet de directie ons te vinden, namelijk een week voor we

een open-deur houden....

het komt erop neer dat we dan met eenvoudige zaken een leuke reeks demonstratie-proeven opstellen

de blue-bottle heeft al een paar keer zijn dienst bewezen, en ook de "bichromaat-vulkaan" kennen ze ondertussen wel...

ik schuim al jaren google af om leuke ideeën op te doen, en dat lukt aardig....

probleem is dat ik ondertussen zo'n 100+ links bij m'n favorieten heb staan, allemaal mooi en wel, maar een tijdje terug dacht ik dat het misschien een leuk idee zou zijn om hier een aparte column te openen waarin we onze favoriete demo-proeven plaatsen, niet gewoon uit een boekje overnemen ofzo, maar echt een duidelijke omschrijving van proeven die ook naast het papier lukken :-)

ik ga ervan uit dat er behalve mij nog leraars chemie hier rondsurfen, dus mss kunnen we elkaar op die manier helpen...

dus, als er interesse voor is, REAGEER !!!!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: demoproeven

Voor de duidelijkheid even verplaatst naar algemeen en vast gezet!

Zorg dat de experimenten die je plaatst niet op Ben's linke soep lijstje staan en goed en veilig zijn uit te voeren!

Berichten: 485

Re: demoproeven

Die chromaat vulkaan niet meer doen hoor! Zie inderdaad Ben's linke soep daarvoor. Smerige proef slecht voor je gezondheid.

Spectaculair, simpel en gezond:

Neem water met afwasmiddel erin, laat de gaskraan erin bubbelen aansteken en Afbeelding

Verder kan je nog denken aan een leuke klokreactie, of loodnitraat met kaliumjodide doet het ook altijd erg leuk!

Berichten: 251

Re: demoproeven

Niet meteen chemie, maar toch een mogelijk handige tip...

Een tijdje terug moest ik een collega biologie even vervangen, en die was begonnen aan een lessenreeks over "het bloed en de bloedsomloop"

Nu staat er in de meeste handboeken wel ergens "neem een fles bloed, laat die een tijdje staan, en er vormt zich een bloedkoek"... mooi op papier maar in praktijk net iets anders...

Bloed van het slachthuis is onstolbaar gemaakt, en volgens voorschrift moet je terug een hoeveelheis Ca-ionen toevoegen om het weer stolbaar te maken, nou, mij lukte het dus niet.....

Dus...ff nadenken en ineens....

Neem een hoeveelheid bloed en spuit er met een pipet een hoeveelheid waterstofperoxide op (conc.).... resultaat : een "explosie" van een bijna spierwitte massa die duidelijk afsteekt tegen de rode kleur van het bloed.

Je kan aantonen dat het een vaste stof is (overtollig bloed beetje wegspoelen) en de link leggen met de witte kleur van gestold eiwit.

Berichten: 485

Re: demoproeven

Jakkes lugubere proef hoor :)

Berichten: 151

Re: demoproeven

Dat komt gewoon omdat de H2O2 ontleed...

Berichten: 251

Re: demoproeven

mja, dat had ik ook al wel begrepen hoor, het gaat niet over het hoe en het waarom, mijn bedoeling is hier een aantal al dan niet spectaculaire demo-proeven te verzamelen.

en het is idd voor sommige lln een vrij lugubere voorstelling :) maar dat is (was) de dissectie van een konijn ook

Berichten: 10

Re: demoproeven

In docentenhandleidingen staan vaak ook de bekende demoproeven. En inderdaad, de linke-soep-site (zie bovenin deze thread) is niet te veronachtzamen.

De ammoniakfontein is ook wel een mooie en bekende proef.

Voor wie het weten wil (doe het zelf altijd zoals hier beschreven, dus het lukt ook buiten het papier om):

vul een droge (!!!) rondbodemkolf van 250 mL met ammoniakgas. Je kunt dat bijvoorbeeld maken door ca 10 mL huishoudammonia in een hoge maatcilinder (bijv 100 mL) toe te voegen aan een paar gram vast NaOH (niet inademen!) en het op te vangen in de rondbodemkolf, die je daarna afsluit.

Zorg voor een dubbeldoorboorde stop die op de rondbodemkolf past. Steek door het ene gat een glazen buisje (of klein buisje met een slangetje er onderaan) en door het andere gat een pasteurpipet o.i.d. met een beetje water erin. Hang de rondbodemkolf omgekeerd op aan een statief (fiepje pasteurpipet hangt dan naar onderen).

Hang de buis of de slang in een bekerglas met een kleurloze FFT-oplossing. Andere indicatoren kunnen vast ook mooie effecten geven, heb ikzelf nog alleen nooit gedaan.

Spuit het pipetje leeg in de rondbodemkolf met het ammoniakgas erin. Het gas lost op in het beetje water en er ontstaat onderdruk, waardoor de FFT-oplossing omhoog wordt gezogen. Daardoor spuit er een roze fontein (vanwege het ammoniakgas wordt de fontein basisch en dus gekleurd) in de rondbodemkolf leeg. Het spuiten duurt enkele seconden met deze opstelling. Als je het groter uitvoert, kan het wellicht nog aanschouwelijker zijn (langer durende fontein).

Met een niet-droge kolf mislukt het zeker (gas lost dan al op in de druppels). Ook zorg ik er altijd voor, dat ik het ammoniakgas niet te ver van tevoren maak. Het blijft in een afgesloten kolf zeker 10 minuten goed, misschien ook wel veel langer (als je het goed afsluit in theorie oneindig, maar de term "in theorie" en de praktische werkelijkheid van demoproeven gaan niet altijd samen :D ), maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Ik heb kennisgenomen van deze proef door een NVOX-artikel, dus ere wie ere toekomt. In de NVOX (= blad van de NVON, kortweg de vakvereniging voor betadocenten) staan wel vaker demonstratieproeven.

Berichten: 86

Re: demoproeven

Haha, op school pakten we vorig jaar met de open dag gewoon die bellen bij elkaar, goed ver van je afhouden en dan aan laten steken. Het ziet er zeer spectaculair uit!

Zonder vuur, maar wel leuk: Oververzadigde Natriumacetaat oplossing.

Door hier een NaAc kristalletje in te laten vallen, wordt de oplossing vast doordat het al het kristalwater opneemt. filmpje + theorie (duits): Klik

Berichten: 318

Re: demoproeven

Wij mochten op de opendeurdag onze zelfgmaakte alcohol destilleren...

en wat later mochten we datzelfde goedje nog es consumeren ook!

Wat 'n tijd was dat!

(maar nu zou ik beter mijn fysica (elektromagnetisme) blokken :D )

Berichten: 31

Re: demoproeven

Leuk kleurrijk chemisch en met vuur!!!

Maak een glazen brander, dat is vrij simpel:

Glazenbuis vastklemmen in statief (rechtop)

Een gasslang met glazen uiteinde onderin de buis, met het uiteinde net een centimeter in de glazenbuis. Kartonnetje om het glazen uiteinde zodat je de buis open en dicht kan doen ( zuurstof toevoer van de brander), en op de gasslang een klem waar je de gasslang mee open en dicht kan doen.

Dit op zich als al heel handig als hulpmiddel bij de basis van de brander.

Vervolgens gaan we zouten op het kartonnetje leggen en die door er met je vinger tegen aan te schieten, de brander in te sturen. Het zout zal mee worden gevoerd en de vlam zal een mooie kleuring krijgen.



Hiervoor zijn een aantal geschikte zouten: strontium en lithium wijnrood; calcium steenrood; barium geelgroen; koper groen; tin blauw; natrium geel; kalium zwak violet.

Deze metalen kan je het beste in combinatie met chloor gebruiken.

(zie ook BINAS 65C)

Dit is een zeer goede demonstratie of als uitleg bij siervuurwerk en hij werkt echt!!!!

Tip: doe dit niet in de zuur kast! Ik spreek uit ervaring dat je lang aan het boenen bent :D

Tip2: als je dit uitvoert let een bedje op je plafond......plasitics kunnen nog wel eens smelten.......ook dit is ervaring :D

Berichten: 251

Re: demoproeven

heel goeie tip !!!!!!!!!!!!!!!!!!! dit zoeken we hier nu net !!! bedankt

Berichten: 151

Re: demoproeven

Blokjes natrium en kalium doen het altijd goed als demo :D , alleen zal wel niet meer mogen...

Het bekende blikje met een gaatje onder en boven is ook wel leuk.

Je vult het blikje van onder met een slangetje door dat gaat je daar onder met gas..

na een tijdje steek je het gas aan bij het bovenste gaatje, dan komt daar een vlam uit en van onderaf komt er langzuur lucht(zuurstof) binnen, het vlammetje word steeds kleiner en als de concentratie gas/zuurstof binnein het blikje goed is schiet de vlam naar binnen en knalt de deksel eraf.

En btw, bens linke soep vind ik echt een bagger site, veels te over dreven oude lullen gezeik.(en nu zal ik hier wel weer reacties op krijgen)

Berichten: 31

Re: demoproeven

Ik ben nog iets vergeten, probeer bij de proef met de glazen brander ook eens een beetje ijzervijlsel!

Berichten: 151

Re: demoproeven

Ti og magnalium(Mg en Al legering 1:1) poeder zal leuker wezen...

Reageer