Springen naar inhoud

biodiesel

• Log in om te kunnen reageren

poenjaar

poenjaar

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 10:30

Geacht forum,

Voor de bereiding van biodiesel wordt eventueel gebruik gemaakt van vetten of avalolie(bvb frituurolie),de reactie met alcohische kali(KOH in methanol) en vetzuen levert een ester en glycerine ,de vraag.
Hoe kan men deze basische verestering beÔnvloeden (zure katalysator bvb fosforzuur of zwavelzuur)en met wat en hoe kan men dit proces optimaal controleren?bvb door Karl-Fisher titratie,joodgetal,verzeepingsgetal?
Welke factoren zijn hierin belangrijk
Met dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 februari 2005 - 20:04

Dit klinkt als een letterlijke reproductie van de opgave. Kun je zelf eens hier proberen die opgave te maken, dan kunnen de experts erop reageren.

poenjaar

poenjaar

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2005 - 20:29

Beste,

De reactie is als volgt : vetzuur + alcohol in basisch midden = vetzuurester + glycerine,deze reactie kan zowel in zuur als in basissch midden doorgaan,nu zou ik willen weten wat de meest aangewezen manier is om dit te laten doorgaan ,zuur of basisch.
Ik ben benieuwd of liefhebbers deze proef reeds hebben gedaan met vetten en oliŽn en wat hun resultaten zijn.
Kan er iemand tevens de theoretische uitleg geven van de Karl Fisher titratie voor de bepaling van het watergehalte.
Groeten

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2005 - 06:46

De reactie is als volgt : vetzuur + alcohol in basisch midden = vetzuurester + glycerine,deze reactie kan zowel in zuur als in basissch midden doorgaan,nu zou ik willen weten wat de meest aangewezen manier is om dit te laten doorgaan ,zuur of basisch.

Je zegt zelf: alcohol in basisch milieu..... Dan kun je het toch niet zuur doen? Deze reactie op zich zou inderdaad ook in zuur milieu kunnen: zowel zuur als base katalyseren het.

Van de Karl-Fisher titratie heb ik nog minder verstand, dus dat laat ik even.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2005 - 10:10

Voor een uitleg over Karl Fisher........Moet je hier eens kijken:

http://www.google.co...her water&hl=nl

Groetjes, :)

Hans0chem

Hans0chem

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2005 - 12:28

een nieuwe analysemethode op biodiesel is de oxidatiestabiliteit (denk aan boter, enz..). Ook biodiesel kan 'ranzig' worden.

Nelis77

Nelis77

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2005 - 08:56

Zure verestering wordt gebruikt indien het vrije vetzuur gehalte vrij hoog ligt aangezien de vrije vetzuren bij de basische verestering zeep vormen. De zure verestering is echter niet compleet waarna dan ook een basische verestering volgt.
vrij vetzuur gehalte wordt bepaald door een zuurgetal te bepalen (titratie met KOH en fenolftaleine). Watergehalte is iets wat men sowieso reeds bij het begin zo laag mogelijk moet houden. Joodgetal is eigen aan de grondstof dus ook niet echt een procesmatige parameter die je nog kan beinvloeden. tenzij je over een installatie beschikt die voldoende hoge temperaturen en druk aankan en over voldoende H2 beschikt.

Crisis13

Crisis13

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2005 - 00:56

net gelezen, mischien mis ik 't totaal.

http://www.ectechnic.co.uk/nabh4.html

't geeft veel h2 en doet iets met esters...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures