yoghurtbereiding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

yoghurtbereiding

hallo

ik moet voor een taak 2 vragen beantwoorden dat zijn de volgende vragen:

-waarom mag melk van koeien die met penicilline voor mastitis worden behandeld niet worden gebruikt voor yoghurtbereiding?

-waarom moet er regelmatig een nieuwe zogenaamde startcultuur worden gebruikt?

alvast bedank voor jullie info!

mzzzl henk :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: yoghurtbereiding

Wordt yoghurt niet oiv bacterien gevormd? Als er resten penicilline in de melk zitten zal dit de bacteriegroei tegengaan/ de bacterien uitroeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: yoghurtbereiding

Een yoghurt culture bestaat uit twee bacteríën namelijk:

Lactobacillus bulgarius en streptococcus thermaphilis.

En dan kun je wel indenken dat penicilline deze bacterie culture dood.

Ik heb in een kaasfabriek gewerkt en daar controleren ze de melkafname ook op penicilline aangezien dit anders de vorming van kaas tegen gaan door de organismes die hiervoor verantwoordelijk zijn te doden.
waarom moet er regelmatig een nieuwe zogenaamde startcultuur worden gebruikt?
wat bedoel je hiermee? bij de bereiding van yoghurt kan men een hoeveelheid yoghurt zelf gebruiken voor de bereiding van nieuwe yoghurt.

MvG ron

Berichten: 10

Re: yoghurtbereiding

Het heeft te maken met het mislukken van yoghurtbereiding verder zou ik het eerlijk gezegd niet weten; deze vraag staat zo geformuleerd in het boek zonder enige voorteksten waar je het antwoord uit kan halen.

Beryllium: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde.

Berichten: 10

Re: yoghurtbereiding

ok zal het de volgende keer doen.

Berichten: 1.153

Re: yoghurtbereiding

biochemiefreak schreef:
waarom moet er regelmatig een nieuwe zogenaamde startcultuur worden gebruikt?
wat bedoel je hiermee? bij de bereiding van yoghurt kan men een hoeveelheid yoghurt zelf gebruiken voor de bereiding van nieuwe yoghurt.
Misschien wordt dit wel bedoeld als een nieuwe cultuur?

Berichten: 10

Re: yoghurtbereiding

ff over die startcultuur, ik weet wel wat het is namelijk: verse yoghurt die levens vatbare bacterien bevat die melksuikers omzetten in zuren.

maar nu moet ik dus weten waarom je regelmatig een nieuwe startcultuur moet maken! heb je elke keer weer nieuwe bacterien nodig ofzo? :)

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: yoghurtbereiding

maar nu moet ik dus weten waarom je regelmatig een nieuwe startcultuur moet maken! heb je elke keer weer nieuwe bacterien nodig ofzo? 
ik denk het niet. Bacteriën kunnen continue in goede levensomstandigheden. Ik denk dat ze hiermee de voeding bedoelen. Op een gegeven moment raak het verzadigd en dan zal je een nieuwe culture moeten starten in nieuwe voedingsstoffen.

MvG Ron

Berichten: 205

Re: yoghurtbereiding

Hmmm... hoeal ik denk dat je al genoeg info hebt zijn deze links toch wel ff de moeite waard om te bekijken

overgens is ctrl v ctrl c van een site makkelijker dan het helemaal zelf schrijven :) (moet je het natuurlijk wel snappen!)

penicilline

yoghurt info

van kennislink.nl kan je zoizo veel goed informatie vandaan halen

Berichten: 10

Re: yoghurtbereiding

Ok bedankt, ik ben al een heel eind verder gekomen.

mzzl henk

Berichten: 24

Re: yoghurtbereiding

En als je yoghurt helemaal slap wordt en mislukt (slappe drab) wat is er dan eigelijk misgegaan?

Reageer