polyester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

polyester

Ik zit in 5 VWO

Ik moet een werkstuk maken over polyester. Nou weet ik hier weinig over. Mijn vraag is, hoe wordt polyester gemaakt.

(aangezien ik niet wist wat er met chemlevel bedoeld werd, heb ik maar 1 ingevuld)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: polyester

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyester

Een polyester wordt gemaakt door verestering van een dialcohol met een dicarbonzuur (bijv ethyleenglycol en ftaalzuur) of vanuit een monomeer met zowel een alcohol als een carbonzuurgroep.

Met wat zoekwerk vind je op dit forum al heel wat over polyesters

Berichten: 2

Re: polyester

oke bedankt

Berichten: 4

Re: polyester

of wat ook kan, een cyclische ester gebruiken. Hierbij voorkom je korte ketenlengtes doordat je niet genoeg water af kunt vangen (anders blijft je verestering in een evenwicht en dat is bij polymeren niet handig) or het per ongeluk te veel van 1 van de 2 monomeren toevoegen.

(een techniek die trouwens ook veel bij polyamides gebruikt word, maar dan dwalen we af)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyester

per ongeluk te veel van 1 van de 2 monomeren toevoegen


Dat is nu niet echt een bijzonder goede reden om een reactie niet uit te voeren. :)

Berichten: 4

Re: polyester

per ongeluk te veel van 1 van de 2 monomeren toevoegen
Dat is nu niet echt een bijzonder goede reden om een reactie niet uit te voeren. ;)
Met polymerisaties wel, een klein verschil in de samengevoegde hoeveelheden kan er al voor zorgen dat je een veel beroerder polymeer krijgt.

Bij een normale polyester is je polymerisatiegraad (Pn) bepaald door 1/(1-p)

Hierbij kun je nagaan dat als we volledige polymerisatie hebben (p=1) dat de polymerisatiegraad dan richting oneindig gaat.

Als we de verhouding op r stellen (en die was in bovengenoemd voorbeeld 1) dan kunnen we nagaan dat:

Pn(1+r)/(1+r-2rp)

De maximale polymerisatiegraad is nu:

Pn=(1+r)/(1-r)

Dus zelfs een kleine afweegfout kan je polymerisatie in de weg zitten. Ringpolymerisaties zijn makkelijker. (niet alleen hierom, maar ook omdat je anders water moet verwijderen)

Natuurlijk een wat te serieuze reactie :) je zult bijna nooit expres teveel spul toevoegen, maar zelfs vrij kleine verschillen kunnen invloed hebben op de polymerisatiegraad van je polymeer.

Berichten: 311

Re: polyester

AAAAAH, nu snap ik die chemlevels.

Berichten: 243

Re: polyester

Inderdaad, ik ook... Dat had ik eigenlijk zelf ook wel mogen opzoeken... :)

Reageer