pKa en structuurformule

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

pKa en structuurformule

Hallo

Ik heb twee vragen:

De eerste is : hoe kan ik de pKa van 2.5 en 8.1 van Difenhydramine verklaren uit de structuurformule:

Difenhydramine

http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/substance/....cgi?cid=306482

En de pKa 9 van Cetrizine:

Cetrizine:

http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/substance/....cgi?cid=399579

Ik hoop dat iemand me kan helpen ik kom er echt niet uit!!!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pKa en structuurformule

Ik zie dat Cetrizine een gewone zuurgroep heeft (-COOH). Dat lijkt me dan de reden dat Cetrizine een zeer zwak zuur is.

Van Difenhydramine heb je een link gegeven van het hydrochloride-zout, dat houdt in dat er in oplossing dan een H+ aan de stikstof vast zit. Die zou dus ook een proton kunnen doneren dus daar zal wel een licht zure eigenschap van zijn. De tweede pKa zie ik niet zo gauw zitten, misschien iemand die meer thuis is on pKa-waarden van organische verbindingen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: pKa en structuurformule

Mja ik had eigenlijk precies het zelfde. Het enige dat ik kan bedenken is dat de ether heeeeel licht basisch is.

Ik de pKa waarden van beide verbindingen zo niet vinden op internet. Maar ik heb het idee dat je ze omgekeerd hebt eigenlijk.

Dus :

Difenhydramine pKa 9

Een waarde van 9 kan namelijk heel goed voor een amine (met die ether in de buurt, normaal is die ongeveer 10). Waarde 8,1 lijkt mij hier onwaarschijnlijk.

Cetrizine: pKa van 2.5 en 8.1

Dan is de pKa van 2,5 van de zuregroep. Die nog iets versterkt wordt door de aanwezige ether.

En de 8,1 is dan een lage pKa voor de amine, maar dit komt doordat de elektronen van de stikstof gestabiliseerd worden door de ring

Kan dat?

Berichten: 45

Re: pKa en structuurformule

Inderdaad je hebt gelijk: de pka van cetirizine is 2,5 en 8,1

en die van Difenhydramine pKa 9,0..

( beetje jammer ...maarja)

Ik heb nog een paar vraagjes:

- Is de pka van 2.5 bij cetirizine te wijten aan de ehter die na de zure groep COOH zit? Want de zure groep heeft normaal een pKa van 4.7.

- Hoe kun je dat uitleggen in woorden: is de electronenzuigendekracht groter ofzoiets?

- En klopt het dat als je een grafiek maakt met de pKa op de X-as en de lading op de Y-as dat de grafiek dan bij lading -1 begint, -0,5 is bij 2.5; +0.5 is bij 8,1 en daarna 1 wordt?

(ik wilde de figuur zelf maken en toevoegen maar ik heb geen idee hoe..)

Nou dat was het, alvast heel erg bedankt!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pKa en structuurformule

- Is de pka van 2.5 bij cetirizine te wijten aan de ehter die na de zure groep COOH zit? Want de zure groep heeft normaal een pKa van 4.7.

- Hoe kun je dat uitleggen in woorden: is de electronenzuigendekracht groter ofzoiets?
Ja, het electronegatieve zuurstof stabiliseert (inductief) de negatieve lading op de zuurgroep wanneer deze gedeprotoneerd wordt. Dit maakt de zuurgroep zuurder. Vergelijk bijv. azijnzuur met trichloorazijnzuur
- En klopt het dat als je een grafiek maakt met de pKa op de X-as en de lading op de Y-as dat de grafiek dan bij lading -1 begint, -0,5 is bij 2.5; +0.5 is bij 8,1 en daarna 1 wordt?
Ik neem aan dat je een grafiek met lading vs. pH (niet pKa) bedoeld. Dan klopt het bijna.

De lading is onder pH=2.5 +1 (bij hele lage pH zelfs +2 omdat er 2 aminegroepen geprotoneerd kunnen worden). Bij pH=2.5 is deze +0.5. Tussen 2.5 en 8.1 is het Molecuul neutraal (wel een zwitterion). Bij pH=8.1 is de lading -0.5 en boven deze pH-waarde -1

Reageer