kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

dag mensen,

ik heb ff een vraagje

ik zit op het mbo laboratoriumtechniek (roczeeland) en ik volg het pgo

maar nu moet ik in de 3de periode van het 2de jaar uitzoeken of:

Chroom ook spectrofotometrisch in staal bepaalt kan worden...

ik mag dit niet uitzoeken doormiddel van een proef en kan het nergens op het internet vinden... dit is dus zwaar ^#%^*

ik zou dus graag willen weten of iemand dit per ongeluk weet

nou ja als iemand het antwoord weet dan hoor ik het wel :)

alvast bedankt

Q

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

De eerste hit in google met als query "spectrophotometric determination of chromium in steel" levert http://jbcs.sbq.org.br/jbcs/2004/vol15_n1/24-019-03.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

Het principe van de methode is dat je een sterk gekleurd complex vormt van één of meerdere liganden met je metaal.

Complexvorming kan onder de juist gekozen omstandigheden zeer specifiek zijn voor een metaal met een bepaalde ladingstoestand.

De sterke kleur van sommige metaal complexen komt voort uit zgn charge transfer (ladingsoverdracht) van het ligand naar het metaal of andersom. De charge transfer banden hebben in het algemeen een zeer hoge extinctiecoëfficient waardoor de spectrofotometrische concentratiebepaling bij lage concentraties zeer nauwkeurig is.

In het linkje van rwwh zie je dat er een chroom(III)(TAR)2 complex wordt gevormd en dat de meting nauwelijks beinvloed wordt door andere metalen. Het complex wordt wel zeer traag gevormd (chroom(III) complexen zijn kinetisch stabiel) waardoor ze het in de magnetron verwarmen voor de metingen.

Berichten: 2

Re: kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

dus het antwoord is gewoon ja?

je kan dus chroom bepalen met de spectrofotometer..

Berichten: 1.153

Re: kan chroom ook spectrofotometrisch bepaald worden?

als je die link gewoon leest vind je je antwoord.

Reageer