Springen naar inhoud

- - - - -

gespierde robot

• Log in om te kunnen reageren

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2005 - 19:05

He, ik las toevallig op de site van c2w:

"Gespierde robot"

Wetenschappers aan de universiteit van Californië hebben apparaatjes van ongeveer 50 μm gemaakt die worden voortbewogen door de samentrekking en ontspanning van levend spierweefsel. Dit wordt onthuld in de volgende publicatie van Nature Materials.

Na drie jaar proberen lukte het Montemagno"s groep hartcellen van ratten op een siliciumskelet te bevestigen. Dit deden ze door een laagje goud aan te brengen aan de onderkant van een boogje van silicium. Dit skelet werd vervolgens geplaatst in een Petri schaaltje met daarin hartcellen van een rat. Binnen drie dagen groeiden de cellen uit tot spieren die zich hechtten aan het goudlaagje. Dankzij de geometrie van de boog beweegt deze zich één kant op en dat met een snelheid van 40 μm per seconde. Met een microscoop is te zien hoe de "bio-bots"zich voortbewegen in een Petri schaaltje, slechts gevoed door een glucose oplossing.

NASA, tevens sponsor van het onderzoek, hoopt dat door spierkracht aangedreven micromachientjes ooit ingezet kunnen worden om gaten te dichten in ruimtevoertuigen die veroorzaakt worden door micrometeorieten.

Op de vraag of deze combinatie van natuur en techniek een vorm van leven genoemd kan worden antwoordt professor Montemagno positief.

Bron: Website Nature Materials

Ik vind dit om eerlijk te zijn echt geweldig :) Maar tot welke ontwikkelingen zou dit kunnen leiden? Grotere "robots" die langer kunnen overleven (ook in extreme situaties)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2005 - 20:40

Een tijdje geleden las ik al een verhaal over een "stinkende" robot: deze trekt vliegen aan met de stank, vangt ze, en gebruikt ze als energiebron... een autonome robot!

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2005 - 21:11

Jaa klinkt ook leuk, maar wat als er een tijdje geen vliegen zijn... :) :D 8-[

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 februari 2005 - 21:23

Jaa klinkt ook leuk, maar wat als er een tijdje geen vliegen zijn... :) :D 8-[

Wat gebeurt er met vossen als er een tijdje geen konijnen zijn?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 17 februari 2005 - 21:46

Dan gaan ze over op muizen of bevers? :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2005 - 11:34

Ik vind dit om eerlijk te zijn echt geweldig :) Maar tot welke ontwikkelingen zou dit kunnen leiden? Grotere "robots" die langer kunnen overleven (ook in extreme situaties)?

ik vraag het me af...het gaat hier om spiercellen (open en bloot) die op een stukje metaal zitten. Volgens mij doen spiercellen het niet echt goed bij bv. -80°C of boven de 100°C. Dus onder extreme omstandigheden zal het nog niet zo lukken.

Men heeft het ook over "aangedreven door een glucose oplossing" maar hoe zien ze dat gebeuren in de ruimte?

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2005 - 14:42

Hmm even fantaseren: Dan zit zo'n "robot" in een omhulsel, in dat omhulsel is een glucoseoplossing :)

Veranderd door dark lord, 18 februari 2005 - 14:43

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures