Springen naar inhoud

Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

• Log in om te kunnen reageren

Ome Doedelzak

Ome Doedelzak

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 februari 2005 - 22:45

geachte chemieforumleden,

ik had een vraag. We moeten uit een r.v. afleiden hoe we een 3% massapercentage waterstofperoxideoplossing moeten maken. Er is niet gegeven hoeveel kaliumpermanganaatoplossing nodig is en er is niets gezegt over de waterstofperoxide.
Gegeven gegevens: Molariteit kaliumpermanganaat: 0.02 N / M
R.v.
2 MnO + 16 H+ + 5 H2O2 → 2 Mn2+ + 6 OH- + O2 + 10 H2O

alvast bedankt voor jullie hulp

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 18 februari 2005 - 16:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 februari 2005 - 07:52

Met deze reactie kun je toch geen waterstofperoxide maken? Het wordt erin gebruikt. En kaliumpermanganaat komt er helemaal niet in voor. Kun je je vraag opnieuw proberen te formuleren? Wat moet je precies doen? Wat is er niet gegeven?

Veranderd door rwwh, 18 februari 2005 - 07:54

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2005 - 12:15

volgens mij kun je met deze methode het gehalte aan waterstofperoxide bepalen. Gewoon een titratie. Waterstof peroxide kun je volgens mij heel lastig zelf maken.

MvG Ron

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 19:58

3% is verkrijgbaar bij de apotheek...

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2005 - 20:42

En ook gewoon verkrijgbaar in pilletjes, (kweet niet precies waar) die doe je in water, ff schudden en klaar.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2005 - 21:25

En ook gewoon verkrijgbaar in pilletjes, (kweet niet precies waar) die doe je in water, ff schudden en klaar.

Huh? Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen? En waar je het aardbeienladdertje kunt lenen?

Waterstofperoxide is m.i. een vloeistof, maar meer dan een 30% oplossing heb ik nog nooit gehoord.

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2005 - 10:11

Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen?

Nee, in dit pilletje zit dan natuurliijk 'aktieve zuurstof' zoals in die wasmachine reclames... LOL.. Maar zou de stof dan toch niet kunnen reageren met water tot waterstofperoxide?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2005 - 10:46

natrium peroxide (Na2O) misschien? Of zou dit toch iets te ruig met water reageren?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 februari 2005 - 11:07

natrium peroxide (Na2O) misschien? Of zou dit toch iets te ruig met water reageren?

Je bedoelt natuurlijk Na2O2. Dat kan best werken. Als ik op google zoek vind ik dit waaruit blijkt dat je inderdaad waterstofperoxide kunt maken hiermee, en daarnaast natriumhydroxide.

Alleen, hoe ziet die reactie er dan uit?

Na2O2 + 2H2O ---> 2Na+ + 2 OH- + H2O2

Laten we aannemen dat dat ideaal verloopt. Om 3 massa% waterstofperoxide te maken heb je dan bijna 7 massa% natriumperoxide nodig, en dan hou je tevens een 7% NaOH oplossing over. Yuck. Dat is iets meer dan eenvoudig een tabletje oplossen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2005 - 08:21

wauw wonderpillen bestaan dus toch!

als iemand weet waar je ze kan krijgen...ik wil ze wel eens uitproberen en dan analyseren....lijkt me leuk... :)

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 17:25

Er zit waarschijnlijk natriumpercarbonaat in. zit ook in (sommige?)bruis tabletten voor schoonmaken ed.
H2O2 is meestal verkrijgbaar tot 30%.
Hoog geconcentreerde H2O2 is erg gevaarlijk...

Beryllium: Zullen we nou eens afspreken dat je sub- en superscript gebruikt...? Zie de helpfunctie!

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 17:42

Huh? Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen? En waar je het aardbeienladdertje kunt lenen?

Waterstofperoxide is m.i. een vloeistof, maar meer dan een 30% oplossing heb ik nog nooit gehoord.

Hmm ik begrijp niet wat je bedoeld, maar de pilletjes bestaan wel degelijk... Mijn moeder is pedicure, en die heeft pilletjes die je in water moet doen, en dan ontstaat er H2O2...

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 09:34

Volgens mij is de snelste (en minst obscure; geen pedicure nodig :D ) methode gewoon een fles uit de kast pakken en die verdunnen...

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 11:25

even een tip die ik ooit van een amenuensis gekregen heb : als je H[sub]2[sub]O[sub]2[sub] in een glazen (stop)fles wil bewaren, kan je best binnenin een coating aanbrengen met een laagje gesmolten paraffine. De ontbinding kan je hiermee sterk vertragen

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 februari 2005 - 12:27

even een tip die ik ooit van een amenuensis gekregen heb : als je H2O[sub]2[sub] in een glazen (stop)fles wil bewaren, kan je best binnenin een coating aanbrengen met een laagje gesmolten paraffine. De ontbinding kan je hiermee sterk vertragen

Bij mij op het werk(UMCG) bewaren ze de 30% H[sub]2O[sub]2 in een polyethyleen flesje in de koelkast met daarom heen zilverfolie. Misschien is die ook een methode?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures