kristallisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.122

kristallisatie

Hallo,

Van de sanquin bloedbank heb ik een 'hart' gehad..... met een hele aparte werking;

In het hart zit een doorzichtige vloeistof met daarin een klein metalen plaatje. Zodra het plaatje gebogen wordt (er breekt niks dus er komt geen chemische stof vrij) begint de hele vloeistof te kristalliseren (wit) vanuit het plaatje..... het hart wordt vrij hard en behoorlijk warm. Nu vraag ik mij af: wat is dit voor een stof?!!

Het rare is: het kristalliseren wordt slechts getrikkerd door het buigen van het metalen plaatje....en het proces is ook omkeerbaar; door het hart in het kokende water te leggen wordt het hart weer zacht en wordt de inhoud weer vloeibaar.

Dit alles kan eindeloos herhaald worden.

Heeft iemand een idee wat er vor een stof gebruikt is en welke reactie er plaats vindt?

Het hart lek prikken en analyseren op het lab vind ik toch wel erg ver gaan :)

Grtz Bas

Berichten: 2.399

Re: kristallisatie

Whahahaha dat hart heb ik met mijn stage vorig jaar nog gezien. Liep stage bij Solvay Draka zoals je weet. Daar maakte ze die dingen. Ik heb gezien wat het was, ik had namelijk precies het zelfde als jou maar ben het vergeten :) . Ik ga een mail sturen en vragen wat het is. 8-[

Vond het ook een facinerend apparaat :D

Berichten: 184

Re: kristallisatie

zie hier een praktische toepassing van de hot packs:

look

zoek in dit forum onder b.v warm hart, of natrium acetaat

Berichten: 1.122

Re: kristallisatie

super! Afbeelding

dankjewel; er staat genoeg uitleg op de gegeven site over het bevriezen van de natrium acetaat-oplossing :D

iedereen in mijn omgeving gaat ervan uit dat ik de werking van het hart volledig uit kan leggen omdat ik scheikunde studeer.... :) en nu kan ik dat dan eindelijk ook.....hehehe 8-[

Grtz Bas

Berichten: 243

Re: kristallisatie

bteunissen schreef:

dankjewel; er staat genoeg uitleg op de gegeven site over het bevriezen van de natrium acetaat :)
[mierenneukmode]

NaOAc bevriest niet, dat doet alleen water.

[/mierenneukmode]

Berichten: 184

Re: kristallisatie

nog een leuke site: thuisexperiment

Berichten: 6

Re: kristallisatie

Ik weet niet of het ook in de links sta, heb geen tijd om ze te lezen, maar:

Door het buigen van het metalen plaatje komt er een klein kristalletje vrij waardoor de rest van de stof die in het hotpack zit hierop kan uitkristalliseren. In het metalen plaatje zit namelijk een minuscule insnijding waarin een klein kristalletje vastzit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: kristallisatie

In het metalen plaatje zit namelijk een minuscule insnijding waarin een klein kristalletje vastzit.
Dit klinkt wetenschappelijk nogal vaag, en het lijkt me sterk. De basis dat er een groeikern ontstaat voor kristallisatie is duidelijk.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: kristallisatie

goosje schreef: In het metalen plaatje zit namelijk een minuscule insnijding waarin een klein kristalletje vastzit.
Dit klinkt wetenschappelijk nogal vaag, en het lijkt me sterk. De basis dat er een groeikern ontstaat voor kristallisatie is duidelijk.
Maar aangezien hier een aantal mensen geinteresseerd waren naar hoe dat 'plaatje' werkte willen wij toch wel wat details weten. :) Vertel ons meer!

Berichten: 3

Re: kristallisatie

goosje schreef: Ik weet niet of het ook in de links sta, heb geen tijd om ze te lezen, maar:

Door het buigen van het metalen plaatje komt er een klein kristalletje vrij waardoor de rest van de stof die in het hotpack zit hierop kan uitkristalliseren. In het metalen plaatje zit namelijk een minuscule insnijding waarin een klein kristalletje vastzit.
Dit kan niet, dan zou het proces niet herhaalbaar zijn. Je kunt oververzadigde oplossingen alleen kristalliseren door een entkristal toe te voegen, of te zorgen voor een groeipunt.

Een entkristal is een klein kristal van hetzelfde zout, wat ervoor zorgt dat de rest van het zout in de oververzadigde oplossing hieraan verder kan groeien.

Zorgen voor een groeipunt kan door middel van bijv een verontreiniging of een drukpuls.

Dit laatste gebeurt in het "warme hart".

Hopelijk is dit duidelijk genoeg!

Berichten: 88

Re: kristallisatie

Ik ga zeker eens dat proefje met die CaCl2 proberen. Ben benieuwd of het werkt...

Berichten: 161

Re: kristallisatie

mmaarr schreef:zie hier een praktische toepassing van de hot packs:

look

zoek in dit forum onder b.v warm hart, of natrium acetaat
ik heb geleerd dat je een Dräger of ander gastest buisje gewoon in je hand moet houden - ook tijdens het gebruik - om het ding warm genoeg te krijgen / houden? Zo'n buisjesverwarmer lijkt me dan ook een beetje overkill.

Reageer