gastronomie en chemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

gastronomie en chemie

kan iemand mij helpen met informatie over de volgende onderwerpen? (links naar sites zijn ook goed)

-vorming van emulsies

-denatureren van eiwtitten

-oplosbaarheid van vetten,olies,suikers,eiwitten onder elkaar en in een waterig milieu

liefst niet te moeilijke taal (middelbaar)

alvast bedankt

Beryllium: niet overdrijven met het formaat van je tekst...

Berichten: 254

Re: gastronomie en chemie

de vorming van een emulsie

de denaturatie van eiwit:
De veelal zwakke bindingen (o.a. waterstofbruggen) tussen de ketens bepalen de ruimtelijke structuur van een eiwit. Deze bindingen zijn heel gevoelig voor de omstandigheden (bijvoorbeeld temperatuur en pH). Dit is ook de reden dat we voor de juiste omstandigheden moeten zorgen als we bij een reactie enzymen als katalysatoren gebruiken. De structuur van proteïnen is dus heel gevoelig voor de omgeving. Als we de omstandigheden (pH, temperatuur) zo drastisch wijzigen dat de structuur zich niet meer kan herstellen spreken we van denaturatie van een eiwit.
dit heb ik gewoon na even googelen op deze site gevonden...

probeer ook gewoon eventjes op google te zoeken...

Berichten: 2

Re: gastronomie en chemie

ja ik heb die informatie ook gevonden maar ik ben nog op zoek naar wat dat te maken heeft met gastronomie of heeft het te maken met het verteringsproces?

Jorim: Het is hier geen speeltuin, mensen kunnen zwarte tekst met een normale grootte ook wel lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gastronomie en chemie

Ah, je bedoelt 'gastronomie = buikkunde'.... Meestal denk ik dat gastronomie alleen te maken heeft met het genot, en dat vindt plaats in de mond. De chemie die daar plaats vindt is dat het speeksel een aantal enzymen bevat die de vertering van grote moleculen begint. In de maag en darmen gaat dat verder, maar dan is de 'gastronomie' al voorbij....

De vertering probeert de moleculen zo klein te knippen, dat ze door de darmwand in het bloed kunnen worden opgenomen. Voor de opname van allerlei soorten stoffen zijn er enzymen om te knippen, en transporteiwitten om ze door de wand te helpen.

Grote ketens van suikermoleculen worden in verschillende stappen afgebroken tot enkele suikers, en grote eiwitmoleculen tot losse aminozuren.

Reageer