bepaling calcium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

bepaling calcium

Ik heb in het labo calcium moeten bepalen waarbij ook fosfaat interfereert, deze interferentie kon onderdrukt worden door toevoegen van EDTA(protective agent) of van La, of Sr( releasing agents).

Nu had ik graag geweten wat de invloed van deze agents is op de fosfaatinterferentie en de gevoeligheid van de meting, en welke stof verdient hier de voorkeur. :)

Berichten: 1.122

Re: bepaling calcium

hey,

Als je het hebt over interferenties dan is het best wel belangrijk welke analyse techniek je gebruikt! Misschien kun je dat vermelden, dan kan ik of iemand anders je beter helpen Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 14

Re: bepaling calcium

de analysetechniek was vlamemissie :)

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: bepaling calcium

Calciumfosfaat is slecht oplosbaar in water en zal dus meteen neerslaan. Dit kan vrijgemaakt worden door EDTA toe te voegen. De calcium zal liever door het EDTA gecomplexeerd worden, en wordt zodoende weer in oplossing gebracht.

Bij die andere twee (La en Sr) kan ik alleen maar verzinnen dat ze nog liever met PO43- neerslaan dan Ca dat doet, en dat zodoende calcium alsnog vrij in oplossing komt.

Het Ca-EDTA complex zal dan waarschijnlijk in de vlam kapot gemaakt worden, Ca2+ wordt aangeslagen, valt terug, zend straling uit en die meet je (maar dat laatste weet je neem ik aan?..)

Zo stel ik het me voor. :oops: Geen andere ideeën hierover? :oops:

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Reageer