Vragen over luminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Vragen over luminescentie

Heb even wat vraagjes over luminescentie... misschien dat iemand ze voor me kan beantwoorden :)

- Waarom is luminescentie meer gevoelig dan absorptie?

- Is de emissie golflengte langer of korter dan de absorptie?

- Wat is de relatie tussen een absorptie en een emisie spectrum?

- Welke soort groepen kunnen worden gedetecteerd mt fluorescentie?

- Welke soort cuvet word er gebruikt bij fluorescentie?

Alvast bedankt voor de moeite!! 8-[

Groejes,

Anneke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vragen over luminescentie

Eens kijken of ik je op weg kan helpen...

1.

Stel je voor: twee situaties. Je kijkt naar de zon door een zonnebril met een gewone sterkte en eentje die ietsje sterker is zodat de intensiteit van het licht dat wordt doorgelaten ietsje afneemt. Kan je het verschil goed zien?

Denk je nu een helemaal donkere kamer in waar in een verre hoek een fietslampje wordt ontstoken. Kan je dat goed zien dan?

M.a.w., is het makkelijker om een kleine afname of een kleine toename van licht te zien?

2.

Weet je al hoe je golflengte omrekent in energie? Welke van de twee golflengten (langer of korter) heeft de meeste energie? Kan je dan beredeneren wat er gebeurt tijdens een luminescentie-proces en welke van de twee meer of minder energie heeft dan de andere?

3.

Tja hoe leg je dat uit... Als je ze tekent in hetzlfde spectrum, wat valt je dan op? Denk eens aan een soort van symmetrie.

4.

Heeel veeeel groepen. I.h.a. zijn groepen met veel geconjugeerde dubbele bindingen vaak (maar ook niet altijd!) fluorescerend.

5.

Ik neem aan dat je een experiment hebt gedaan? Dan zou je het moeten weten.

Of anders kan je bedenken: wat is het nadeel van een absorptie-cuvet als je het voor flourescentie wil gebruiken? Kijk maar eens naar de zijkanten van een absorptiecuvet!

Zoals je ziet ben ik een beetje cryptisch af en toe maar je leert er natuurlijk niets van als ik je zo de antwoorden geef!

Ik hoop dat je er wat mee kan!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer