Chromatografie-caffeïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Chromatografie-caffe

Goede middag,

Waar vind ik een practicumvoorschrift voor de beplaing van caffeïne in cola?

Het volgende heb ik al gevonden, maar voldoet natuurlijk niet aan de eisen:

Meet de oplossingen volgens de handleiding behorend bij de HPLC apparatuur.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,

Yves Houben

yves.houben@tiscali.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Chromatografie-caffe

Wat heb je waar wil je heen en welke methode wil je gebruiken. Er staat dat je wat hebt gevonden maar er staat niet wat je hebt gevonden kun je iets duidelijker zijn in de benadering. :)

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chromatografie-caffe

Caffeïne is een zwakke base. Deze is met een zeer sterk zuur te titreren, ik heb het zelf eens voor de scheikunde-olympiade gedaan met perchloorzuur in azijnzuur milieu. Ik ben alleen bang dat de coca-cola matrix dit een beetje onmogelijk maakt....

Berichten: 2.399

Re: Chromatografie-caffe

Caffeïne is een zwakke base. Deze is met een zeer sterk zuur te titreren, ik heb het zelf eens voor de scheikunde-olympiade gedaan met perchloorzuur in azijnzuur milieu. Ik ben alleen bang dat de coca-cola matrix dit een beetje onmogelijk maakt....
Jep in cola zit ook nog fosforzuur (dus het caffeine is al volledig gedeprotoneerd). Caffeine is zeer makkelijk te scheiden met een RP-HPLC. Gebruik een C18 kolom, en gebruik als loopvloeistof een water/ethanol mengsel. Verder zul je moeten bufferen.

Ik had ergens nog een voorschrift liggen. In dat voorschrift zuren ze aan met azijnzuur, vraag me niet waarom omdat dit toch een base is (en ze gebruiken een C18 kolom), zoals rwwh al vermeld heeft.

De mobielefase zou er dan zou uit moeten zien

25% methanol 74% water en 1% azijnzuur.

De enige reden om te bufferen op een lage pH is om piek tailing door amine met de silanolgroepen te verhinderen. Wanneer je zeer weinig retentie krijgt zou je een andere pH kunnen proberen, dus dan 2 waarden boven de pKa maargoed dan krijg je waarschijnlijk last van gigantische piek tailing

Reageer