[scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

hallo allemaal,

ik ben bezig met een proefje voor scheikunde. ik probeer het ammoniumgehalte van pokon te bepalen, maar dit moet ik kunnen bepalen doorin basisch milieu, in aanwezigheid van KBr, een elektrolyse uit te voeren. Helaas kom ik bij het elektrolyseren in de knel.

Ik had nl. zo gedacht van: NH4+ + OH- ---> NH3 + H2O (zuur-basereactie)

Vervolgens bepaal ik dan wat de sterkste oxidator is en wat de sterkste reductor is. Dit blijken respectievelijk H2O en Br- te zijn. Maar hoe kan ik nou hieruit bepalen wat het ammoniumgehalte van Pokon is? Bovendien weet ik niet waar het redoxkoppel NH4+/NH3 in de redoxtabel staat.. of is dit niet van belang? (misschien dat het nl. sterkere oxidator en/of reductor zijn)

Ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan verschaffen!

Thanks!!

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

niemand, maar dan ook NIEMAND die mij kan helpen...? :) 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Is een potentiometrische bepaling (even registreren) niet het makkelijkst???

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

nou kijk... we kunnen wel tig manieren bedenken die makkelijker zijn.. maar het probleem is dat het op deze manier MOET.

dus pokon in basisch milieu, in aanwezigheid van KBr en dan elektrolyseren

het eerste probleem zit hem bijv. in het feit dat het NH4+ waarschijnlijk zal reageren met OH- (zuurbasereactie)

een tweede probleem is de elektrolyse.. welke ox en red gaan reageren? water is nl. de sterkste ox, maar er ontstaat bij de zuurbasereactie ook H2O.. dus de bepaling wordt dan heel ingewikkeld en omslachtig...

...kortom: Hellup :)

nogmaals:

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Als je pH onder de 9,2 zit (pKa ammonia) dan heb je NH4+ boven de 9,2 heb je NH3.

Met de rest kan ik ook niet zoveel en hoe je een electrolyse kan gebruiken als kwantiatieve bepalingmethode is mij ook een raadsel...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Het was mij in eerste instantie ook niet helemaal duidelijk, maar na enig zoeken kwam ik er achter wat de bedoeling is.

Tijdens de electrolyse vorm je broom (het bromide ion is inderdaad de beste reductor).

In base reageert broom direct tot het hypobromiet anion (disproportionering)

Br2 + 2 OH- -> BrO- + Br- + H2O

Het hypobromiet reageert vervolgens met ammonia volgens:

2 NH3 + 3 BrO- -> N2 + 3 Br- + 3 H2O

Hier mee moet het wel lukken Afbeelding

Ik las hier (klik) op pagina 98 dat een pH van 8.5 de meest nauwkeurige resultaten geeft in de coulemetrische bepaling. Op de pagina's er omheen staat nog meer nuttige info.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Gaat mijn verhaal dan helemaal niet op???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Gaat mijn verhaal dan helemaal niet op???


Dat over de pH? Jawel, maar ook bij pH 8.5 is er natuurlijk al een deel NH3 aanwezig.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Maar heb je dan niet een probleem met de hoeveelheid? Of wordt, om het evenwicht te bewaren steeds weer NH4+ omgezet in NH3? Lijkt me wel...

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

wowie! :)

ok, als ik het goed begrepen heb is dit het totaal plaatje van wat er gebeurt:

1. zuurbasereactie:

NH4+ + OH- --> NH3 + H2O (dit is toch een aflopende reactie? zwak zuur + sterke base)

2. redoxreactie:

2 Br- --> Br2 + 2e-

2 H2O + 2e---> H2 + 2 OH-

------------------------------------------------------------------------------------------

2 Br- + 2 H2O --> Br2 + H2 + 2 OH-

3. disproportionering

Br2 + 2 OH- -> BrO- + Br- + H2O

4. 2 NH3 + 3 BrO- -> N2 + 3 Br- + 3 H2O

Nu sta ik nog voor een klein probleempje... bepaal ik dan uit de hoeveelheid onstane H2 de hoeveelheid NH3 en daaruit vervolgens de hoeveelheid NH4+ of kan dit niet omdat de zuurbasereactie een evenwicht is. Ik hoor nl. van verschillende kanten dat het wél een evenwichtsreactie is.. dan wordt het voor mij dus onmogelijk om op deze manier de hoeveelheid NH4+ te berekenen

en wat moet ik doen met de pH.. als je geen gasvorming meer meet, dan weet je toch dat de reactie afgelopen is? of moet ik op een andere (nauwkeuriger) manier het eindpunt v/d reactie bepalen?

enne.. biochemiefreak, excuses, zag eerst de kleine meldingen niet :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

Nee, zwak zuur plus sterke base is geen aflopende reactie. Sterk zuur plus sterke base wel.... Maarrrrrr..... aangezien je de geproduceerde NH3 steeds weer opgebruikt, loopt de reactie die de ammoniak maakt steeds een beetje verder. Uiteindelijk reageert het dus allemaal. Daaruit zou je dus de totale vergelijking moeten kunnen opmaken en kunnen bepalen hoeveel elektronen je nodig hebt per molecuul ammoniak.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bepaling ammoniumgehalte Pokon

ok allemaal!! thnxx voor jullie hulp!

nu zou het moeten lukken!



als dit geen 8 wordt... Afbeelding Afbeelding

Reageer