zilvernitraat met waterstofchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

zilvernitraat met waterstofchloride

Tijdens een practicum op school hebben wij een proef gedaan met zilvernitraat met waterstochloride gemengd, waarna er zich een neerslag vormde.

Mijn vraag is, ofdat er dan waterstofnitraat en zilverchloride gevormd wordt, en ofdat dan door filtratie de zuivere waterstofnitraat bekomen kan worden, en of die zilverchloride nog bruikbaar is voor iets.

(bijkomend)

Is dit op grotere schaal ( +/- 1 liter zilvernitraat) duur of niet?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zilvernitraat met waterstofchloride

Er wordt inderdaad zilverchloride gevormd en met UV wordt AgCl gesplitst in Ag en chloorgas, dan heb je dus een zilveroplossing, maar of je daar verder nog iets zinnigs mee kan, waarschijnlijk wil electrolyse wel helpen.

Waterstofnitraat is echt afval, denk ik...

Kosten van 1 liter zilvernitraat hangt natuurlijk erg af van de concentratie en de zuiverheid...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zilvernitraat met waterstofchloride

Waterstofnitraat? Gewoon een zure oplossing met nitraat, zeg maar salpeterzuur dus...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zilvernitraat met waterstofchloride

Waterstofnitraat? Gewoon een zure oplossing met nitraat, zeg maar salpeterzuur dus...
Hmm :D ja dom, dus, van mij dan...

Berichten: 151

Re: zilvernitraat met waterstofchloride

Als het gaat om HNO3 te maken is het zeker erg duur..

Zilver nitraat(vast of oplossing) is erg duur en salpeterzuur zelf is goedkoop, verschilt altijd wel aan concentratie en zuiverheid natuurlijk.

Pas op voor de NO2 dampen, echt smerig spul.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 3

Re: zilvernitraat met waterstofchloride

Zilver is relatief makkelijk in zuivere vorm weer terug te winnen uit zilverchloride...misschien is dit een optie? Aan de zouten zul je verder weinig hebben...maar uit zilver kan weer van alles gemaakt worden.

Reageer