Springen naar inhoud

[scheikunde] Multidisciplinair project

• Log in om te kunnen reageren

-spyrock-

-spyrock-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:43

Ik studeer aan een hogeschool in brussel en zit nu in mijn 1e jaar Industrieel Ingenieur.
We zijn gestart met een Multidisciplinair project wat inhoudt dat we in groep een opstelling moeten maken waarbij we met 10 liter water een lamp laten branden.

Nu was mijn eerste gedacht om aan een soort dynamo (zoals bij een fiets) schoepen te bevestigen die draaien d.m.v. stromend water, en zo stroom op te wekken.
verdere ideŽn heb ik echter niet..ben namelijk nog niet zo ingenieus in die soort dingen. En elektriciteit is ook al niet men sterkste kant.

Graag nog andere ideŽn of voorstellen van medeforummers, wat denken jullie ervan?

grtz -spyrock-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:48

Hoi spyrock, welkom op Chemieforum.nl

Wat jij suggereert kan of je electrolyseert het water en gebruikt de ontstane waterstof met een brandstofcel :) of je neemt een brander en je laat de dynamo draaien op stoom.

Hmm, verder geen creatieve chemische benaderingen met water :D

-spyrock-

-spyrock-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:56

hey jorim,

Wat bedoel je juist met die brandstofcel en brander.

alvast bedankt voor de reactie.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 22 februari 2005 - 22:08

Met de electrolyse van water (spanning erop zetten) krijg je zuurstof (gas) en waterstof (gas) en met waterstof kan een brandstofcel electriciteit opwekken voor je lamp.

Met een stoomgenerator zet je je water om in stoom (dÃ=>h) en daarmee drijf je een dynamo aan die de electriciteit voor je lamp op wekt.

Twee ideeŽn dus :D

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 22:33

Jep wil je een hoog cijfer ga dan voor de brandstof cel. Dit is echt hot op het moment, denk aan de auto`s die men er mee uit wil gaan rusten enz. Bedenk wel dat hier heel veel bij komt kijken, en dat je zeker enorm moet uitkijken met waterstof gas en zuurstof gas, anders................Geplaatste afbeelding

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 10:40

Jep wil je een hoog cijfer ga dan voor de brandstof cel.

Denk je niet dat men "een lamp wil laten branden met 10 liter water"?
Water electrolyseren om daarna met een brandstofcel electriciteit te leveren om het lampje te laten branden is wellicht wat omslachtig. Sluit die stroom dan gelijk aan op het lampje en brouw van het water een biertje om naar het lampje te kijken, zou ik zeggen. :D

Maar wellicht kan spyrock wat meer vertellen. Is het echt de bedoeling dat je alleen water als krachtbron gebruikt of mag er ook vuur/electriciteit e.d. aan te pas komen?

mazzel, matt

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 11:18

Mocht dat 1e nou het geval zijn (dus: alleen water), dan heb je hier wellicht wat aan:
http://waterkracht.pagina.nl/

Van de oude Grieken tot de meest hoogtechnologische trucjes....'tis er allemaal

mazzel, matt

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 13:59

Jep wil je een hoog cijfer ga dan voor de brandstof cel.

Denk je niet dat men "een lamp wil laten branden met 10 liter water"?
Water electrolyseren om daarna met een brandstofcel electriciteit te leveren om het lampje te laten branden is wellicht wat omslachtig. Sluit die stroom dan gelijk aan op het lampje en brouw van het water een biertje om naar het lampje te kijken, zou ik zeggen. :D

Maar wellicht kan spyrock wat meer vertellen. Is het echt de bedoeling dat je alleen water als krachtbron gebruikt of mag er ook vuur/electriciteit e.d. aan te pas komen?

mazzel, matt

Heb je water wel eens zien branden? Je zult zowiezo wat met het water moeten doen, in de zin van energie toevoegen. Als dit niet moest, dan lag de oplossing van het energie probleem ook zo voorhanden! Iemand zijn opmerking afschieten is makkelijk, maar kom dan zelf met een andere oplossing. Ik heb trouwens al uitgelegt waarom dit wel actueel is. Denk bv aan de brandstof cel in een auto. Wil je die met een verlengsnoer laten rijden ofzo???

Veranderd door Napoleon1981, 23 februari 2005 - 14:04

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 14:09

Je zult zowiezo wat met het water moeten doen, in de zin van energie toevoegen. Als dit niet moest, dan lag de oplossing van het energie probleem ook zo voorhanden!

Tuurlijk moet er energie aan het water worden toegevoegd, zoals jullie beiden zeggen. Dat kan je doen door er eerst zelf stroom door te leiden (electrolyse/brandstofcel), maar andere methoden vind je op de website die matt aandraagt.

Ik vroeg me af of het niet het makkelijkst is om het water ergens vanaf te laten stromen, door een dun buisje en daarmee een dynamo te laten draaien en dan lampje laten branden?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 14:22

Ja dit is duidelijk iets van je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Als je stoom gaat gebruiken zit je in mijn ogen op het niveau van 100 geleden (industrieele revolutie)

Water ergens vanaf laten stromen (witte steenkool dus stuwmeren) is ook al aardig uitgekristaliseerd.

En dan heb je op dit moment de brandstofcel wat ontzettend actueel is

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2005 - 14:39

daar heb je helemaal gelijk in, ik zei echter het makkelijkst. :D

Matt

Matt

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2005 - 13:46

Iemand zijn opmerking afschieten is makkelijk, maar kom dan zelf met een andere oplossing.

Ho, ho, ik schiet geen ideeen af, dus sorry als mijn toon niet de juiste was.

Wat ik me echter afvraag is of 'spyrock' dalijk niet met een prachtige opstelling komt en dan wordt afgeschoten, omdat het de bedoeling van zijn begeleiders was om met 'waterkracht' iets te bouwen. Dat zou jammer zijn, toch?

Overigens geeft deze discussie prachtig aan dat waterstof geen energiebron is, maar een energiedrager. Daar ligt dan ook de crux van deze energieleverancier.

mazzel, matt

Roeland

Roeland

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 14:01

Euhm, dit is een chemieforum, en de mensen komen af met een waterrad??? Puhlease, da's pure fysica.

Kijk, pakt uw tien liter water, maak da op een of andere manier zuur, pakt een zinkplaatje en een koperplaatje.
Aan elk plaatje bevestig je zwakstroomdraad en de uiteinden van die draad bevestig je aan een socket waar het lampje in zit.
De pmetaalplaatjes dump je dus in je 10 liter water.
Het zuur treed op als elektrolyt en geleid de stroom, de zinkionen verlaten het metaal, de overgebleven elektonen zijn dus negatief en we hebben al een negatieve elektrode.
De elektronen stromen van het zink naar het koperen plaatje, en vormen zo elektrische stroom. (De lamp zou moeten branden)
Lukt het niet meteen dan verdeel je je water over verschillende potjes, neem je meerdere zink- en koper- plaatjes (maak je dus meer batterijen) en plaats je deze in serie, zo krijg je meer volt.

Wel regelmatig eens roeren met de plaatjes omdat er zich waterstofgas vormt en dit is niet ten goede van de geleiding.

Je kan dit ipv water ook met een citroen, appel, appelsien, etc.

MVG
Roeland

Jorim: Kijk voortaan ook even naar de datum, spyrock zal wel klaar zijn met zijn project.

Veranderd door Jorim, 02 september 2005 - 17:16

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures