Springen naar inhoud

[scheikunde] Multidisciplinair project

• Log in om te kunnen reageren

-spyrock-

-spyrock-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:43

Ik studeer aan een hogeschool in brussel en zit nu in mijn 1e jaar Industrieel Ingenieur.
We zijn gestart met een Multidisciplinair project wat inhoudt dat we in groep een opstelling moeten maken waarbij we met 10 liter water een lamp laten branden.

Nu was mijn eerste gedacht om aan een soort dynamo (zoals bij een fiets) schoepen te bevestigen die draaien d.m.v. stromend water, en zo stroom op te wekken.
verdere ideŽn heb ik echter niet..ben namelijk nog niet zo ingenieus in die soort dingen. En elektriciteit is ook al niet men sterkste kant.

Graag nog andere ideŽn of voorstellen van medeforummers, wat denken jullie ervan?

grtz -spyrock-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:48

Hoi spyrock, welkom op Chemieforum.nl

Wat jij suggereert kan of je electrolyseert het water en gebruikt de ontstane waterstof met een brandstofcel :) of je neemt een brander en je laat de dynamo draaien op stoom.

Hmm, verder geen creatieve chemische benaderingen met water :D

-spyrock-

-spyrock-

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2005 - 21:56

hey jorim,

Wat bedoel je juist met die brandstofcel en brander.

alvast bedankt voor de reactie.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 22 februari 2005 - 22:08

Met de electrolyse van water (spanning erop zetten) krijg je zuurstof (gas) en waterstof (gas) en met waterstof kan een brandstofcel electriciteit opwekken voor je lamp.

Met een stoomgenerator zet je je water om in stoom (dÃ=>h) en daarmee drijf je een dynamo aan die de electriciteit voor je lamp op wekt.