coördinatie covalente binding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

co

Hallo,

vanmorgen in het hoorcollege kwam ik de term coördinatie covalente binding tegen. nergens in de cursus vond ik een verklaring. Ook op internet en encyclopedia vond ik niets terug.

Mijn vraag:

-Wat zijn de vereisten/ voorwaarden om een binding als een coördinatie covalente binding te beschouwen

(de term had betrekking met de "Zn-vinger" een tertiare (supersecundaire) eiwitstructuur. Het komt erop neer dat Zn een gecoördineerde covalente binding vormt met 2 histines en 2 cystines.

Dank voor uw uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: co

Een coordinatie covalente binding wordt gevormd uit een volledig gevulde orbitaal van een ligand en een lege (d-)orbitaal van het metaal. De bindende orbitaal is voornamelijk afkomstig van het ligand en de antibindende is voornamelijk afkomstig van het metaal. (bij normale covelente bindingen hebben zowel de bindende als antibindende orbitalen bijdragen van beide atomen)

Het is dus een interactie tussen een Lewis zuur (metaal) en een Lewis base (ligand)

De bindingssterkte van een coordinatie covalente binding is vaak lager dan bij normale covelente bindingen.

Een simpel voorbeeld (zonder metaal) is H3N-BF3

Berichten: 2

Re: co

bedankt voor de toelichting

Reageer