Springen naar inhoud

Vrije wil

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Poll: Geloof je in vrije wil? (95 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ik geloof in vrije wil! (67 stemmen [70.53%])

Percentage van stemmen: 70.53%

2. Ik geloof NIET in vrije wil! (28 stemmen [29.47%])

Percentage van stemmen: 29.47%

Stem

Evert Jansen

Evert Jansen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2005 - 19:28

Ik en een klasgenoot (6VWO) van mij vragen ons af of er nou eigenlijk vrije wil bestaat, want de een gelooft in determinisme en de ander in indeterminisme... maar wat is volgens jullie nou het meest logische? en hoe staat dit in relatie met de ongelijkheden van Meneer Bell? :roll:
Wij volgen namelijk een wiskundig project op de universiteit van Nijmegen waarbij wij hier over moeten discussieren en uiteindelijk een profielwerkstuk moeten schrijven, de discussie liep bij ons in het projectgroepje hoog op, omdat onze begleidster Evelien Bus en onze begeleider Klaas Landsman (auteur van het boek Requiem van Newton) het niet met elkaar eens waren... nu was ik dus behoorlijk nieuwsgierig hoe andere geinteresseerde erover denken! :P (Reageer als je wil ook ff op onze poll!?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 04:50

dit is een vreselijk interessant onderwerp, volgens de kwantum mechanica zou het niet bestaan, omdat je nooit zowel de positie als de impuls van een deeltje kan bepalen.
Persoonlijk denk(hoop) ik dat vrije wil dus wel bestaat, hoewel dit kan ingaan tegen ons "gezond verstand"
ik ben persoonlijk wel benieuwd naar andere reacties

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2005 - 07:38

De gewone quantummechanica zegt niets over "wil", en daarom verplaats ik deze thread maar naar het Filosofieforum.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 november 2005 - 08:34

Misschien een inkoppertje, maar ik doe m toch :roll:

De mens heeft vrije wil. Als dat niet zo zou zijn dan zou ieder persoon in een zelfde situatie hetzelfde reageren. Waarom doen we dat niet? Omdat we vrije wil hebben. Daarom zal persoon 1 bij een knal naar de plaats van de knal toegaan om te kijken wat er aan de hand is terwijl persoon 2 wegrent.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 09:33

Misschien een inkoppertje, maar ik doe m toch :roll:  

De mens heeft vrije wil. Als dat niet zo zou zijn dan zou ieder persoon in een zelfde situatie hetzelfde reageren. Waarom doen we dat niet? Omdat we vrije wil hebben. Daarom zal persoon 1 bij een knal naar de plaats van de knal toegaan om te kijken wat er aan de hand is terwijl persoon 2 wegrent.

Het hele idee achter determinisme is dat elk individu een andere set gebeurtenissen heeft meegemaakt voorafgaand aan die knal. De ene persoon is op die manier gedetermineerd om bij die knal te gaan kijken (bijvoorbeeld omdat hij/zij brandweerman in burger is, bijvoorbeeld) terwijl een ander wegrent (omdat hij/zij bijvoorbeeld vroeger een stukje hand heeft verloren door gestuntel met voorwerk, en nu als de dood is voor knallen).

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2005 - 10:48

Ik heb gekozen voor géén vrije wil.

Ik geloof dat elk deeltje zich strikt houdt aan de natuurwetten en hier niet buiten kan. En aangezien een mens gemaakt is uit deze deeltjes, geloo ik dus niet dat een mens of enig ander levend wezen in staat is om te kiezen wat hij doet.
Hij doet wat zijn hersenen hem bevelen, en de hersenen doen wat ze doen door de prikkels die ze krijgen.
Ik bekijk het soms ook zo: een bacterie bestaat uit 1 cel. Heeft deze een bewustzijn, een wil? Neen, zeg ik dan, het is een klein "fabriekje" dat vanalles verbruikt en aanmaakt door zijn structuur, niet omdat hij dat wil.
En een mens is opgebouwd uit een "aantal" van deze cellen. En ik zie niet in waarom je dan ineens een vrije wil zou krijgen.

Dus voor mij determinisme, doordat alles aan de natuurwetten gehoorzaamt.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

wasbeer

wasbeer

• >100 berichten
  • 226 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 10:55

Dit is weer typisch zo'n poll:
Geef je eigen definitie van 'xyz' en zeg dan dat xyz waar is
Ofwel: schrijf de definitie naar je eigen geloof toe.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 11:44

Ik "geloof" in vrije wil

Ik heb nog geen vrije wil waargenomen,hoe meer ik me in deze materie verdiep,hoe zekerder ik wordt dat de vrije wil miniem is tot onbestaande.

VG Peter
huh?

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:02

als bioloog ben ik overtuigd dat vrije wil ferm gelimiteerd is.

Hormonen zijn voor eerst een ferme afstomper van vrije wil. Hoeveel mensen vallen er niet verlieft op mensen die absoluut niet bij hen passen gewoon omdat hun hormonen opflakkeren, omdat die persoon bepaalde uiterlijke kenmerken heeft die deze impuls activeren....

Vrije wil? in iedergeval begrensde vrije wil

Iedereen heeft zijn karakter en is daardoor ook begrensd. hoe moeilijk is het niet voor een heethoofd om koel te blijven? etc etc

Ook je hersenstructuur heeft volgens mij invloed op welke beslissingen die je neemt.

Voorbije ervaringen beperken ook je vrije wil, door opvoeding is iemand die ik ken onderhevig aan angsten voor het nieuwe...

vrije wil?

Volgens mij hebben veel mensen nood aan gedachte gang vrije wil... net als God is dat lekker beschermend de gedachte dat jij meester bent over wat je doet en voor sommigen is het net zo rust gevend dat ze weten dat ze er niets aan kunnen doen

mijn visie is dat je leeft tussen grenzen en je tussen die grensen een vrije wil hebt om je weg te kiezen en hoe beter je je grensen kent hoe vrijer je bent.

direct over naar de volgende vraag, heeft de crimineel een vrije wil? grin

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:06

...
Iedereen heeft zijn karakter en is daardoor ook begrensd. hoe moeilijk is het niet voor een heethoofd om koel te blijven? etc etc  
...

Het feit dat een heethoofd toch zijn hoofd koel kan houden, is dat niet juist een teken van vrije wil? Dat je tegen je natuur in toch de wilskracht hebt om iets te doen wat je normaal anders zou doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:17

idd dat is vrije wil, daag nu 10 heet hoofden uit en vraag hen vooraf om zich koel te houden...

liever jij dan ik....

vandaar mij mening dat iedereen vrij is tussen zijn grenzen, begrensde vrije wil wat een tegenspraak is...

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:20

Totdat men kan aantonen dat menselijk gedrag gestuurd wordt door deterministische natuurwetten, vind ik het geloof in een niet-vrije-wil voor mezelf niet gerechtvaardigd.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:36

Totdat men kan aantonen dat menselijk gedrag gestuurd wordt door deterministische natuurwetten, vind ik het geloof in een niet-vrije-wil voor mezelf niet gerechtvaardigd.

Rationeel benaderen leert dat de vrije ,als die al bestaat,ontzettend klein is.
Op emotionele gronden kun je in de vrije wil geloven,op rationele is dat heel moeilijk vol te houden,ik heb de indruk dat hij verwaarloosbaar is als hij al bestaat.
In de praktijk kunnen we er dus van uitgaan dat de vrije wil onbestaande is en dit op logische gronden.

VG Peter
huh?

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:44

Op emotionele gronden kun je in de vrije wil geloven,op rationele is dat heel moeilijk vol te houden,ik heb de indruk dat hij verwaarloosbaar is als hij al bestaat.
In de praktijk kunnen we er dus van uitgaan dat de vrije wil onbestaande is en dit op logische gronden.

VG Peter

Helaas, het tegenovergestelde is het geval.
Er is geen enkele natuurwet die bewustzijn voorspelt of verklaart. Als je persé wilt geloven dat er ooit een deterministische natuurwet ontdekt zal worden die dit wel doet, dan is dat natuurlijk een mooi geloof.

Ik zie echter geen enkel bewijs dat dit zal gebeuren. Totdat ik overtuigend bewijs zie, blijf ik skeptisch.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2005 - 12:56

VG Peter

Helaas, het tegenovergestelde is het geval.
Er is geen enkele natuurwet die bewustzijn voorspelt of verklaart. Als je persé wilt geloven dat er ooit een deterministische natuurwet ontdekt zal worden die dit wel doet, dan is dat natuurlijk een mooi geloof.

Ik zie echter geen enkel bewijs dat dit zal gebeuren. Totdat ik overtuigend bewijs zie, blijf ik skeptisch.

Je begrijpt me verkeerd,ik weet bij lange niet of er ooit een deterministische natuurwet zal gevonden worden,ik kan mijn besluit daar ook niet van laten afhangen.
Uit wat ik wél ervaren en geleerd heb blijkt dat vrije wil in de tot nu tot waargenomen en achteraf geevalueerde praktische gevallen een illusie bleek.
Ik probeer heel objectief een mening te vormen,en ik zoek daarbij naar een duidelijke indicatie dat er een vrije wil bestaat.
Ik vind die niet...
Bijgevolg "geloof" ik dat er een vrije wil is waarbij ik weet dat ,als hij bestaat,hij van heel kleine invloed is op onze gedragingen.
Een quantum benadering van deze vraag lijdt nergens toe.

Vg Peter
huh?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures