[scheikunde] ijzer aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] ijzer aantonen

Hallo

kan iemand mij helpen met mijn profielwerkstuk? ik ben op zoek naar de reactie vergelijking van de reactie die optreed als je rood bloedloogzout toevoegd aan een oplossing waar ijzerionen inzitten.

bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

Vertel eerst eens wat je al weet: wat is roodbloedloogzout? Welke soort ijzer-ionen wil je aantonen? Kun je dan zelf iets bedenken?

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

roodbloedloogzout = K3Fe(CN)6 welk ijzerion weet ik niet en ik zou echt niet weten welk gedeelte van dat zout reageert met de ijzerionen. daarom zit ik vast.

ik heb met behulp van zoutzuur een onbekend metaal opgelost en daarna ging ik aantonen wat voor een metaal dat was. Ijzer dus maar Fe2+ en Fe3+ komen toch allebei van Fe2. hoe weet je dan wat er ontstaat na de reactie met zoutzuur?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

Erik Klijn schreef: roodbloedloogzout = K3Fe(CN)6 welk ijzerion weet ik niet en ik zou echt niet weten welk gedeelte van dat zout reageert met de ijzerionen. daarom zit ik vast.

ik heb met behulp van zoutzuur een onbekend metaal opgelost en daarna ging ik aantonen wat voor een metaal dat was. Ijzer dus maar Fe2+ en Fe3+ komen toch allebei van Fe2. hoe weet je dan wat er ontstaat na de reactie met zoutzuur?
Ik wil best weggeven dat de K+ uit het roodbloedloogzout niet aan een reactie deelneemt. De H+ uit zoutzuur, en het anion uit roodbloedloogzout zijn ionen waarvoor je een redoxpotentiaal zou kunnen opzoeken. Dat geldt ook voor tweewaardig en driewaardig ijzer. Daaruit kun je bepalen of bij oplossen in zoutzuur Fe2+ of Fe3+ wordt gevormd. En je zou ook kunnen verzinnen wat er gebeurt als je de gevormde ijzerionen laat reageren met het roodbloedloogzout.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

de ionen die gevormd worden zijn: Fe(CN)6 tevens de sterkste oxidator, Fe2+ de sterkste reductor. deze kunnen niet reageren want ze zijn te sterk voor elkaar. ik neem aan dat er iets moet gebeuren met Fe(CN)6 want anders zou het roodbloedloogzout geen nut hebben, maar er zitten verder geen ionen in de oplossing waar Fe(CN)6wel een redox reactie mee kan aangaan. vind er wel een redox reactie plaats?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

Dus niet. Zou er dan een neerslagreactie plaatsvinden? Ijzer-hexacyanoferraat?

(Dus: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=i...aat&btnG=Search )

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

bedankt voor je hulp ik heb hem! :D

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

er ontstaat een neerslag maar ik weet niet hoe ik dat van tevoren had kunnen voorspellen heb je daar nog tips voor of moet je gewoon alle mogenlijkheden bekijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

Meestal zijn er bij dit soort gevallen niet zo veel mogelijkheden voor combinaties die neer kunnen slaan. Een hele goede regel is dat zouten van hoogwaardige ionen niet geweldig oplossen. Wat jij verder had was kalium en chloride. Die zijn niet zo vaak betrokken bij opvallende neerslagen. Verder weet ik het ook niet: veel mee spelen, dan wordt het steeds intuitiever.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

met hoogwaardige ionen bedoel je ionen met een hoge lading of iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

Inderdaad: ik bedoelde "kleine ionen met een grote lading". Voor zulke ionen geldt vaak dat de roosterenergie zo groot is dat solvatie van de ionen erg veel netto energie kost. Zoveel, dat dat bij kamertemperatuur maar erg weinig gebeurt.

Je kent vast het regeltje dat alle natrium en kaliumzouten goed oplossen, en ook alle acetaten. Die drie zijn allemaal 1-waardig....

Berichten: 22

Re: [scheikunde] ijzer aantonen

dat is wel een handige tip, die onthoud ik :D

Reageer