titratie van Coca Cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

titratie van Coca Cola

hoi,

ik ben voor school bezig met een PO en nou had ik een vraag.

Waarom kan het fosforzuur-gehalte van Coca Cola Light niet worden bepaald dmv een titratie?

ik hoop dat iemand dit weet

in ieder geval alvast bedankt

Ellen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titratie van Coca Cola

Wat ik kan bedenken is dat dat is omdat er meer zuren (koolzuur, H2CO3 + afgeleiden) je titratie zullen beïnvloeden. Als je dan titreert zal je niet alleen je fosforzuur titreren maar ook koolzuur dus. Dan weet je dus niet zomaar hoe de samenstelling van de cola is!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: titratie van Coca Cola

dat kan het helaas niet zijn, want de opdracht is om gewone cola te titreren

en als extra vraag staat er bij waarom op dezelfde manier niet het fosforzuur-gehalte van Coca Cola Light kan worden bepaald
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: titratie van Coca Cola

dat kan het helaas niet zijn, want de opdracht is om gewone cola te titreren
Is gewone cola dan zonder prik???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titratie van Coca Cola

Welke methode gebruik je precies? Dus bijv. welke indicator? Misschien werkt die niet samen met een bepaald ingrediënt van light cola.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: titratie van Coca Cola

Zit er veel fosforzuur in light? Ik dacht dat de fosforzuur in gewone cola voornamelijk diende om de drank minder zoet te doen smaken.

Berichten: 1.153

Re: titratie van Coca Cola

is het niet andersom....zit er geen zoetstof in cola om het minder zuur te doen smaken?

Berichten: 15

Re: titratie van Coca Cola

hoi,

ben er inmiddels al achter, in Coca Cola Light zitten nog andere zuren dan fosforzuur en koolzuur en in gewone Coca Cola niet.

maar bedankt voor de hulp!

ik heb nog wel een andere vraag en dat is waarom ik eerst calciumhydroxide-oplossing bij de Cola moet doen en daarna moet titreren met zoutzuur. Weet iemand misschien waarom dit nodig is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titratie van Coca Cola

in Coca Cola Light zitten nog andere zuren dan fosforzuur en koolzuur en in gewone Coca Cola niet.
???

Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij zit er in gewone Coca Cola wel degelijk nog andere zuren! Hoe denk je anders dat je koolzuur krijgt??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: titratie van Coca Cola

idd zit er in CocaCola koolzuur en fosforzuur

maar door koken van de CocaCola gaat koolzuur uit CocaCola en blijft alleen nog fosforzuur over

Maar in CocaColaLight zitten nog andere zuren namelijk E3330 t/m 338
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: titratie van Coca Cola

Ohh, je kookt je cola eerst. OK, dan kan ik er inkomen :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer