disco bowlen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

disco bowlen

Hallo, ik ben net weer gaan disco bowlen, maar nou is me echt iets vreemds opgevallen: Op het tafeltje waar we aanzaten, was iets vreemds aan de hand. Als je een bierviltje ongeveer 1.5 tot 2 minuten op dat tafeltje legde, en dat er dan afhaalde, zat er een paarse afdruk op die plaats op de tafel!!! Die kleur veranderde na een paar minuten wel weer, maar we zaten allemaal verbijsterd naar het tafeltje te kijken :D

Mijn vraag is dan nu: Hoe komt het dat dit zo was? Wat gebeurde er precies?

Berichten: 1.153

Re: disco bowlen

Ik denk dat het hiermee te maken heeft:

je hebt chemicalieen/stoffen die door warmte/kou van kleur veranderen.

Je biertje was (hopelijk) koud..het bierviltje nat...disco = warm...de tafel verkleurde met de temperatuur.

als je het getest hebt met je hand werkt het NIET. je hand is ook warm...

Re: disco bowlen

De volgende opties kan ook een rol spelen in jullie observatie vermogen

- jullie hebben allemaal te veel gezopen en kunnen niet meer focussen.

- de effecten van de disco lampen op jullie netvlies, net zoals je te lang in de zon kijkt

- het was geen sigaret die jullie gerookt hebben

- kan mij niet voorstellen dat je indruk wilde wekken bij de dames en dat jij de enige was die het zag en de andere praten maar mee, zodat zij niet voor gek stonden.

- of de optie van jeroen klopt wel

Berichten: 243

Re: disco bowlen

En wederom : LOL @ Gerard. :D

En wederom:

Jorim: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Berichten: 1.122

Re: disco bowlen

Als je aan het discobowlen bent dan hangen er fluorescerende lampen aan het plafond (voor de mooie kleur-effecten). Je bierfiltje zal waarschijnlijk nat zijn van het bier. Bier fluoresceert vrij goed. Dus waarschijnlijk was de natte plek op de tafel, nadat je het viltje verwijderde, een biervlek die fluoresceerde. Na een tijdje is het bier verdampt en fluoresceert er ook niks meer.

Grtz Bas

Berichten: 243

Re: disco bowlen

Als je gelijk hebt Bas, dan zouden dus de fluorescerende bestandsdelen van bier verdampen, en geen onderdeel uitmaken van de plakkende troep die overblijft. Enig idee wat voor soort (vluchtige) stoffen dit zouden kunnen zijn ?

Re: disco bowlen

Ik was vanmorgen nog niet wakker, ik dacht dat ik las discoblowen, maar het is discobowlen. Mijn excuus hiervoor. :D

We gaan er nu vanuit dat het misschien een combinatie van het bier en de kleurstof in het bierviltje is, dat je de fluorescerende effect krijgt (en lampen). Maar het kan ook liggen aan de stoffen die aanwezig zijn in de schoonmaakmiddel, dat gebruikt is om de tafel schoon te maken. De paarse kleur verdwijnd, misschien een reactie met een actieve stof die aanwezig was in het middel en die na verloop van tijd uitgereageerd was met het bier.

Berichten: 1.122

Re: disco bowlen

de alcohol verdampt maar ik geloof niet dat die stof fluoresceert. Misschien zijn het de opgeloste stoffen die wél fluoresceren in oplossing maar niet als vaste stof....(na verdamping dus)?

Iemand anders een idee misschien?

Grtz Bas

Berichten: 254

Re: disco bowlen

Wie heeft het over alcohol gehad? :) :D

Het was ook het geval met de asbak... En het was ook met je hand, als je je hand een paar minuten op de tafel liet liggen, dan was er ook een paarse vlek op de tafel die na een tijdje verdween... Dus ik denk dat jullie theorietjes niet kloppen :)

ps, er was GEEN alcohol in het spel :)

Berichten: 243

Re: disco bowlen

Dus ik denk dat jullie theorietjes niet kloppen :D
Misschien is het een idee om de volgende keer meteen alle relevante informatie te vermelden, in plaats van iedereen eerst een paar uur theorien te laten verzinnen en er vervolgens betuttelend op te reageren.

Maar goed, als het met alles was dat de tafel raakte, zal het misschien te maken hebben met condensvorming, die het licht van de lampen brak. Als de tafels een reflecterend oppervlak hebben, dan kan ik me voorstellen dat dat kleurverschillen geeft.

Berichten: 1.122

Re: disco bowlen

Maar goed, als het met alles was dat de tafel raakte, zal het misschien te maken hebben met condensvorming,
als er inderdaad geen bier op de bierviltjes stond dan lijkt mij dat inderdaad ook wel een hele logische redenatie. Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 254

Re: disco bowlen

dark lord schreef: Dus ik denk dat jullie theorietjes niet kloppen :D
Misschien is het een idee om de volgende keer meteen alle relevante informatie te vermelden, in plaats van iedereen eerst een paar uur theorien te laten verzinnen en er vervolgens betuttelend op te reageren.
Haha sorry! Maar ik dacht dat jullie dat wel zouden begrijpen... :)

iig bedankt voor de reacties! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: disco bowlen

Zou het kunnen dat die paarse vlek komt door de AFWEZIGheid van licht op die plek? Ofwel: de rest van de tafel fosforesceert groen? Of de plek fluoresceert paars, maar raakt door overdosis licht later net als de rest van de tafel in verzadiging.

Het moet een eigenschap van de tafel zijn.

Overigens is dat licht in de disco geen fluorescent licht. Fluorescent licht is een gewone TL balk, of een spaarlamp. In dat soort lampen wordt UV gemaakt, en door fluorescentie omgezet in zichtbaar licht (verschillende fluorescenties die samen een witte impressie geven). Een "blacklight" buis mist dus juist de fluorescentie waardoor het UV zelf naar buiten komt.

Reageer