wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

ik heb een probleem met een oefening die ik na de vakantie moet maken maar ik niet van weet hoe ik ze moet oplossen :roll:

-bepaal de waarde van b en c als je weet dat de functie f van de tweede graad met voorschrift f(x) = -x^2+bx+cals maximum 4 heeft en het punt p(2,-5) tot de grafiek van f behoort

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

wiskundeprobleem schreef:ik heb een probleem met een oefening die ik na de vakantie moet maken maar ik niet van weet hoe ik ze moet oplossen   :roll:  

-bepaal de waarde van b en c als je weet dat de functie f van de tweede graad met voorschrift f(x) = -x^2+bx+cals maximum 4 heeft en het punt p(2,-5) tot de grafiek van f behoort
Vul het punt (2,-5) in de vergelijking, zo bekom je een eerste voorwaarde op b en c.

Heb je al afgeleide gezien? Bepaal dan het maximum in functie van b en c en stel deze gelijk aan het gegeven maximum, dit geeft je een tweede voorwaarde op b en c.

Samen 2 vgl in 2 onbekenden, stelsel oplossen.

Berichten: 718

Re: wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

Als 4 het maximum is dan is x=4 een symmetrieas en geldt dus: f(x)=-(x-4)2+d (je ziet trouwens onmiddelijk dat x=4 een maximum is omdat -(x-4)2 overal kleiner dan 0 is behalve in x=4).

Hiermee kun je b uitrekenen (b= 8 ) en door invullen van het gegeven punt vind je vervolgens c.

Re: wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

Als we wiskundig correct formuleren, wordt bedoeld met ''maximum 4'' dat

f(x) :roll: 4 voor alle x uit het domein van f.

Dus TD is hier correct. Er had moeten staan ''maximum in x=4'' opdat de

uitwerking van Bert de juiste zou zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

Het is ook wat onzorgvuldig geformuleerd maar hoe het er nu staat gaat het waarschijnlijk over de functiewaarde, het beeld dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: wiskunde algebra tweedegraadsfuncties

hoort dit niet thuis in het huiswerkforum?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Reageer