[scheikunde] magnesium

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] magnesium

hallo

kan iemand mij helpen met een reactie vergelijking. ik ben op zoek naar de reactie vergelijking van magnesium ionen met een amoniumcloride oplossing en een natriumfosfaat oplossing. op die manier zou je magnesium moeten kunnen aantonen. ik weet dat er een neerslag ontstaat als er magnesium ionen in zitten, ik weet ook dat Magnesiumionen en fosfaationen neerslaan maar daarmee heb je magnesium toch nog niet aangetoond wat het kan nog van alles zijn op dat moment. ik denk dat er iets gebeurt met de amonium en fosfaat ionen want die ontleden als je ze bij elkaar in een oplossing doet, maar waarin weet ik dan weer niet. kan iemand me helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] magnesium

Als ik een beetje op google zoek, kom ik alleen op urologische websites: magnesium ammonium fosfaat lijkt een mineraal te zijn waaruit nierstenen bestaan. Zou dat je verder kunnen helpen?

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

ja, nu heb ik enig idee wat er gevormd zou kunnen worden. maar ik weet nog niet of deze stof wel neerslaat en of het gevormd wordt. ik heb ook nog gezocht maar niet gevonden helaas :D , toch bedankt voor de tip. meer tips zijn nog altijd welkom!! :)

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

geen verdere tips om magnesium aan te tonen of de reactievergelijking van de bovengenoemde reactie? :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] magnesium

Er is erg weinig over te vinden, maar wat ik wel geregeld lees is dat voor de bepaling van magnesium, fosfaat stoort en er geconcentreerd ammonium wordt toegevoegd om die storing weg te nemen.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

als het goed is zit er geen fosfaat in de oorspronkelijke oplossing, kun je me ook niet helpen aan de reactie vergelijking van magnesium met amoniumchloride en natriumfosfaat

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] magnesium

Helaas, ik vind mij kennis niet groot genoeg om te speculeren wat er zou kunnen gebeuren dus dat doe ik ook niet en Google (inclusief searchstring) levert ook niet echt wat op.

Ik denk toch dat je maar eens een docent ernaar moet laten kijken. Je gebruikt er geen titan yellow bij ?? Dat wordt gebruikt in heel veel methoden in combinatie met ammoniumfosfaat. (zie google)

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

nee, geen titan yellow. dan zal ik inderdaad eens bij mijn leraar aankloppen want daar heb ik de methode ook vandaan. ik wou alleen zelf uitvissen wat er gebeurde maar dat lukte me niet zonder hulp. :D

toch bedankt!! [!] Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] magnesium

Behandel je het testmonster met beide oplossingen tegelijkertijd?

Als je uitzoekt (binas) wat de oplosbaarheidsproducten zijn van de zouten die er kunnen ontstaan, weet je welk zout er als eerste neer zal slaan (kleinste oplosbaarheidsproduct). Dit zout moet natuurlijk wel magnesium bevatten omdat je dat toch aan het aantonen bent.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

ja, ik behandel het monster met beiden.

ik heb ook al gekeken naar dat soort neerslagen, dan vind ik wel een neerslag maar dan heb je nog geen magnesium aangetoond want er zijn meer metalen die het kunnen zijn.

morgen vraag ik het aan mijn leraar en post ik de reactie vergelijking wel even

(voor de liefhebbers Afbeelding :D )

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

als je een amoniumcloride oplossing, een natriumfosfaat oplossing en magnesium ionen bij elkaar voegt ontstaat er MgNH4Po4(s) Afbeelding

aangezien niemand het antwoord wist is het mischien een leuke notitie :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] magnesium

Maar waarom, wat is de reden dat je dat allemaal bij elkaar kiepert ??

Berichten: 22

Re: [scheikunde] magnesium

om aan te toen dat er magnesium ionen in zitten!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] magnesium

DÃ=>h

Ik bedoel, gebruik je nog een bepaalde volgorde en staat daar nog iets over in je voorschrift of maakt dat niet uit :D

Reageer