Vlekken en stippen op hand

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

Vlekken en stippen op hand

Hallo,

Ik heb net een PO gehad over zouten en morste daarbij wat vloeistoffen over mijn hand heen. Het ging jeuken, ik krabte wat op mijn hand tegen de jeuk en spoelde het even later af. Nu ben ik net thuis en zie ik tot mijn grote verbazing dat mijn vingers vol zitten met kleine zwart/heel donker bruine vlekjes. Ook heb ik een paar zilvere vlekjes en een grote bruine vlek :S Welke opgeloste zouten kunnen dit geweest zijn en hoe krijg ik het weg?

Berichten: 1.153

Re: Vlekken en stippen op hand

van salpeterzuur krijg je bruine vlekken.

En van sommige opgeloste zilverzouten ook.

goed wassen. En dan groeien die bruine vlekken er vanzelf uit.

om je gerust te stellen, je zal er niet aan dood gaan.

ps. dit is niet helemaal de manier voor het identificeren van zouten :D

Berichten: 6

Re: Vlekken en stippen op hand

Ik was gelukkig al niet zo bang om dood te gaan. Kwik is niet zo heel giftig en ik heb een vrij grote massa:P Maar bedankt voor je antwoord. Nu kan ik gerust mijn handjes gaan schrobben.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Vlekken en stippen op hand

Kwik is niet zo heel giftig
:D Kwik is verschrikkelijk giftig, maar zit gelukkig niet in zouten...

Berichten: 1.122

Re: Vlekken en stippen op hand

Kwik is verschrikkelijk giftig, maar zit gelukkig niet in zouten...
hmmm, en hoe zit het dan met kwikchloride, kwiknitraat en kwikacetaat? :D volgens mij zijn dat toch zouten...

Krijg je trouwens van salpeterzuur geen bruine maar gele vlekken? Ik kan mij een zeker moderator herinneren met mooie gele nagels van dit fijne zuur :) (of was het een andere nitreuze verbinding?)

Grtz Bas

Berichten: 205

Re: Vlekken en stippen op hand

Jorim schreef:Kwik is verschrikkelijk giftig, maar zit gelukkig niet in zouten...
hmmm, en hoe zit het dan met kwikchloride, kwiknitraat en kwikacetaat? :) volgens mij zijn dat toch zouten...

Krijg je trouwens van salpeterzuur geen bruine maar gele vlekken? Ik kan mij een zeker moderator herinneren met mooie gele nagels van dit fijne zuur :P (of was het een andere nitreuze verbinding?)

Grtz Bas
whahaha wat een gerust stellig :P

als je die zwarte vlekjes kan wegpoetsen is het iig geen zilernitraat :) maar dan kan het gewoon verbrandde huid zijn :D

overgens wel een makkelijke manier om aan te tonen dat er geen kwik in zit :)

Berichten: 6

Re: Vlekken en stippen op hand

De zilver/grijze vlekjes waren vrij makkelijk weg te poetsen. En ja, ik heb kwiknitraat gebruikt. De zwarte vlekjes zijn alleen met geen mogelijkheid weg te krijgen.

Berichten: 243

Re: Vlekken en stippen op hand

Als ik jou was zou ik de volgende keer toch iets zorgvuldiger met kwik (zouten) omspringen, want dat is echt geen fris spul... Wat je massa ook is :D

Berichten: 6

Re: Vlekken en stippen op hand

Die eerste opmerking over de giftigheid van kwik was natuurlijk ook vrij sarcastisch bedoeld :D . Maar volgende keer zal ik wel iets beter kijken of de andere mensen geen druppels hebben achtergelaten op de flesjes, want morsen doe ik niet zo snel.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Vlekken en stippen op hand

Jorim schreef:Kwik is verschrikkelijk giftig, maar zit gelukkig niet in zouten...
hmmm, en hoe zit het dan met kwikchloride, kwiknitraat en kwikacetaat? :) volgens mij zijn dat toch zouten...
:D foutje, was een beetje te snel met mijn reactie...

Berichten: 198

Re: Vlekken en stippen op hand

misschien AgNO3 ?

ik weet nl absoluut zeker uit ondervinding dat het bruin kleurt en op je huid blijft zitten

het feit dat je ook zilvere vlekjes blijkt te hebben doet mijn vermoeden nog versterken

Berichten: 6

Re: Vlekken en stippen op hand

Zou goed kunnen, want ik heb zilvernitraat gebruikt. Ik neem aan dat dit er na een tijdje gewoon afslijt? Ik vraag me nog alleen af wat die mini-zwarte stipjes zijn, op mijn duim heb ik er zeker 50 op een vierkante centimeter.

Berichten: 254

Re: Vlekken en stippen op hand

Misschien heb je wel een nieuw virus :)

Maar even serieus: Ik verwacht dat deze er gewoon afslijten... Na een tijdje is er niets meer van te zien, want ik heb ook wel eens perongeluk op mijn hand gemorst :D :)

Berichten: 6

Re: Vlekken en stippen op hand

oke :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vlekken en stippen op hand

Krijg je trouwens van salpeterzuur geen bruine maar gele vlekken? Ik kan mij een zeker moderator herinneren met mooie gele nagels van dit fijne zuur :) (of was het een andere nitreuze verbinding?)
Nee, dat was zilvernitraat dus (dat jij je dat herinnert trouwens, maakte zeker wel indruk op je :) )! Zoals al gezegd krijg je daar mooie bruine vlekken van die op den duur meer geel worden :D

Weet je wel, toen ik de eerstejaars practica begeleidde en de studenten het niet nodig vonden de kraan goed dicht te draaien? Zodat ik dat moest doen toen die onder de zilvernitraat zat? Dus dat ík een week of twee met gele handen rondliep...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer