[scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

ben ik weer :D

heb even een vraagje over de volgende reactie.

NH4+ +OH- --> NH3 + H2O

we willen graag weten hoeveel OH- -ionen er nog over zijn als alle NH4+ -ionen hebben gereageerd. De reactie zullen we dus aflopen moeten maken, dit doen we door het mengsel te verwarmen, waardoor de NH3 eruit verdampt en de reactie naar rechts afloopt... nu is er 1 probleem: hoe lang moeten wij doorgaan met verwarmen? en wie weet een goede reden voor deze tijdsduur? we moeten namelijk aangeven waarom na die tijdsduur alle NH3 zeker is verdampt en de reactie dus afgelopen is.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

De reactie verhouding is 1:1. Ik neem aan dat je dus OH- toe gaat voegen. Wanneer je dus de base toe gaat voegen (ik zou een buret nemen) zal deze direct weg reageren zolang er NH4+ aanwezig is. Wanneer je NH4+ volledig weg gereageerd is zal je oplossing ineens gigantisch basisch gaan worden. Gebruik dus een pH indicator of elektrode om je eindpunt te bepalen. Wanneer je de OH- toegevoegd hebt met een buret, weet je het aantal ml wat je nodig hebt gehad en als het goed is weet je ook de concentratie van je oplossing en kun je dus zo het aantal mol NH4+ uitrekenen.

Is dit een goed antwoord op je vraag?

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Wat is de oplosbaarheid van ammoniak in kokend water?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Wat is de oplosbaarheid van ammoniak in kokend water?
Vraag is misschien niet aan mij gericht maar wat bedoel je?

Zuiver ammoniak kookt al bij -33 graden celcius. Dus eerst verdampt al je ammoniak voordat je water uberhaubt gaat koken lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Zuiver ammoniak kookt al bij -33 graden celcius. Dus eerst verdampt al je ammoniak voordat je water uberhaubt gaat koken lijkt mij.
De kooktemperatuur van de zuivere stof zegt niets over de oplosbaarheid bij 100C. Waarom zou alle ammoniak uit de oplossing weg willen? De entropie van de overblijvende moleculen in oplossing is erg gunstig!

Als ik jouw redenering volg zou een mengsel van water en alcohol 2x moeten koken: de eerste keer om alle alcohol te verdampen, en de tweede keer voor het water.... nou, zo werkt het dus niet....

Ik vroeg me serieus af wat de oplosbaarheid van ammoniak in kokend water is.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Nee dit is niet 2x koken dit heet destilleren.

De oplosbaarheid van ammoniak neemt trouwens ook gigantisch af bij verwarming.

Maargoed ik snap nog steeds niet goed wat je bedoelt, dat het ammoniak dr niet uit te verdampen is ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Napoleon1981 schreef: De oplosbaarheid van ammoniak neemt trouwens ook gigantisch af bij verwarming.

Maargoed ik snap nog steeds niet goed wat je bedoelt, dat het ammoniak dr niet uit te verdampen is ofzo?
Wat ik bedoel is precies wat ik zeg: wat is de oplosbaarheid van ammoniak in water bij het kookpunt. En lees je eigen zin nog eens: de oplosbaarheid neemt gigantisch af bij verwarming. Maar: tot nul?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Mja ik zocht ff op het forum, en hier is een reactie van jezelf verwijzing

Hier beweer je hetzelfde als ik toch (qua verdampen van ammoniak uit een waterig monster)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Napoleon1981 schreef: Mja ik zocht ff op het forum, en hier is een reactie van jezelf verwijzing

Hier beweer je hetzelfde als ik toch (qua verdampen van ammoniak uit een waterig monster)?
Yep. Betrapt. Maar je moet toch oppassen: het hangt ervanaf wat je nodig hebt: een oplossing die ARM is aan ammoniak, of VRIJ van ammoniak. Ik weet nog steeds niet hoeveel ammoniak er nou in water oplost bij het kookpunt....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

nu is er 1 probleem: hoe lang moeten wij doorgaan met verwarmen? en wie weet een goede reden voor deze tijdsduur? we moeten namelijk aangeven waarom na die tijdsduur alle NH3 zeker is verdampt en de reactie dus afgelopen is.


Volgens mij kun je het het beste zien als een simpel binair systeem. Ammoniak kookt bij -33 °C en water bij 100 °C. Een mengsel van deze twee heeft een kookpunt lager dan 100 °C. Wanneer de temperatuur van de vloeistof 100 °C bereikt zit er geen ammoniak meer in. Dus doorkoken tot deze temperatuur wordt bereikt.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Ja dat bedoelde ik ook met destilleren (misschien is evaporeren een betere benaming omdat je de fractie niet opvangt). Maargoed ik ben nu ook benieuwd naar een curve van oplosbaarheid van ammoniak vs temperatuur van water! Ik kan deze zo ff niet vinden, weet iemand waar ik zoiets vinden kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Volgens mij kun je het het beste zien als een simpel binair systeem. Ammoniak kookt bij -33 °C en water bij 100 °C. Een mengsel van deze twee heeft een kookpunt lager dan 100 °C. Wanneer de temperatuur van de vloeistof 100 °C bereikt zit er geen ammoniak meer in. Dus doorkoken tot deze temperatuur wordt bereikt.
Je hebt vast ook wel eens gehoord van een azeotroop. Deze komen in twee varianten: een variant waarbij het mengsel een kookpunt heeft onder de kookpunten van beide zuivere stoffen, en een waarbij het kookpunt hoger is dan dat van beide zuivere stoffen. Zie azeotroop op Wikipedia. Het bereiken van 100C is dus, als we het fasendiagram niet kennen, niet voldoende bewijs dat alle ammoniak is verdwenen.

Ik ben een zeurpiet, en hoogstwaarschijnlijk is het allemaal ok, maar ik heb de echte getallen nog steeds nergens kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Van de azeotroop was ik me inderdaad wel bewust, maar het leek me voor een simpel experiment de simpelste methode om het eindpunt redelijk goed te bepalen. Ik kon ook het diagram niet vinden.

Misschien is een betere methode waar je je beter in kunt vinden: net zo lang vervarmen totdat de temperatuur van de vloeistof constant blijft (in de buurt van de 100 °C). Vanaf dat moment zal de samenstelling van de oplossing door nog langer te verwarmen niet meer veranderen (ook al zit er nog een kleine hoeveelheid ammoniak in). Nog langer verwarmen zal niet meer ammoniak verwijderen (als dat er nog in zit) en is dus zinloos.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

hmmm ok .. :D maarem... mijn probleem is dus wanneer weet ik zeker dat ALLE NH3 uit de vloeistof is verdampt?

Ik hoorde ergens iets over een rood lakmoespapiertje.. klinkt dat jullie bekend in de oren? En wat neem ik dan waar? Waar berust dat principe op?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] eindpunt reactie NH4+ + OH-

Natuurlijk. Stom dat ik daar niet aan dacht.

Met een lakmoespapiertje kun je de pH van de oplossing bepalen (kleuromslag). Omdat een oplossing van ammoniak basisch is kun je de aanwezigheid hiervan gemakkelijk met een pH-papiertje controleren. Zodra de oplossing neutraal wordt is alle ammonia verdwenen.

Reageer