kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 251

kopersulfaat

beste mede-forummers,

op school zijn we begonnen aan de kristalgroeicompetitie 2005 met ditmaal kopersulfaat als onderwerp. Nu blijkt het glaswerk (bekerglazen) na afloop een erg hardnekkige aanslag te vertonen. Op school beschikken we niet over speciaal labo-afwasmiddel, dus als er iemand een tip heeft ??? Mijn idee was het spul te lijf te gaan met verdund zwavelzuur, maar daar sta ik wat huiverachtig tegenover...(zal wel iets te maken hebben met een oud litteken van het spul)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: kopersulfaat

Probeer het eens met verdunde ammonia.... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kopersulfaat

Het zal wel een aanslag van een (koper)zout zijn die achterblijft. Ik zou in ieder geval eens proberen je glaswerk een tijdje in kokend demiwater te zetten, misschien dat je daarmee de zouten gewoon oplost.

Of anders...:

Toen ik met mijn bijvak veel colloïden moest maken, waar je heeeeeel schoon glaswerk voor nodig had, maakten we dat altijd schoon met koningswater...

Maar dat is dermate link spul dat ik dat als laatste redmiddel zou gebruiken.

Succes! Laat even weten waar je het mee schoon hebt gekregen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: kopersulfaat

Koningswater: Geconcentreerd salpeterzuur en zoutzuur (meestal verhouding 1:3, maar alles tussen 25-37% HCl en 63-75% HNO3 is ook koningswater)

Dat is nog wel even veel heftiger dan verdund zwavelzuur :D dat je dat even weet! (zie MSDS)

Berichten: 151

Re: kopersulfaat

Pirana zou ook wel werken denk ik.

Wat voor soort glas gebruiken jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kopersulfaat

Pirana zou ook wel werken denk ik.
Jep, dat zou ook kunnen. Voor hen die niet weten wat dat is:

een Piraña-oplossing bestaat uit 3 delen geconcentreerd (rokend) H2SO4 en 1 deel H2O2.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 184

Re: kopersulfaat

Het beste antwoord is het eerste antwoord, de verdunde ammoniak oplossing

Berichten: 232

Re: kopersulfaat

Bichromaat wordt ook veel gebruikt bij het verwijderen van verontreinigingen

Berichten: 47

Re: kopersulfaat

Als de vervuiling in het glas zit, maar alleen in een klein laagje glas aan de oppervlakte. Kan je dit "geoxideerde" laagje wegbijten met een 2% Fluorzuur oplossing.

Berichten: 1.122

Re: kopersulfaat

Dat zou ik toch als laatste reddingsmiddel gebruiken... Ten eerste is HF een zeer agressief zuur (volgens mij ook in een 2% oplossing), en ten tweede haal je met HF "gewoon" een laagje glas af van je glaswerk.....en of dat nou zo is aan te raden :D .

Maar ja, piranha oplossingen zijn toch ook niet de minst agressieve stoffen om mee te werken.... :)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: kopersulfaat

Maar ja, piranha oplossingen zijn toch ook niet de minst agressieve stoffen om mee te werken.... 
Dat is trouwens koningswater ook :) maar dit werkt wel erg goed. Wordt hiervoor ook veel gebruikt! :D Maar wel oppassen natuurlijk

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kopersulfaat

Het lijkt mij veruit het verstandigst om geen van de geopperde methodes te gaan proberen. Ze zijn ofwel zuurder (koningswater, piranhazuur) ofwel explosief (piranhazuur) ofwel zeer ongezond bij contact met de huid (HF, bichromaat).

Alleen ammonia (opajuup) is een goed alternatief als het om koperzouten gaat.

Verdund zwavelzuur is ook zeer goed te doen wanneer je je aan normale laboratoriumregels houdt.

Berichten: 251

Re: kopersulfaat

voor DrQuinco : heb de twee methodes getest, en beiden werken prima : de ammoniak zorgt voor een kopercomplex dat makkelijk uit te spoelen is, het zwavelzuur vormt het makkelijk oplosbare sulfaat ; ik dacht dat dat pirana-mengsel alleen heel goed bruikbaar was voor organische restanten (maar ik kan mis zijn natuurlijk..., alhoewel :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: kopersulfaat

ik dacht dat dat pirana-mengsel alleen heel goed bruikbaar was voor organische restanten


Het is zeer geschikt om organische resten uit een glasfilter o.i.d te halen. Hier zit echter ook het explosiegevaar. Verder werkt het voor anorganische resten als sterk oxiderend zuur ook prima.

Berichten: 243

Re: kopersulfaat

Het is zeer geschikt om organische resten uit een glasfilter o.i.d te halen. Hier zit echter ook het explosiegevaar.
Over het algemeen valt het explosiegevaar wel mee, mits je niet 2 gram organisch afval ineens wilt kwijtraken, is mijn ervaring. Idd, voor glasfilters ed bestaat er niets dat effectiever werkt. Het is alleen oppassen met stoffen die gemakkelijk worden geoxideerd tot peroxiden en oxiranen, maar dan moet je meer aan oplosmiddelen als aceton denken (een druppel = een halve dag doof), complexe organische verbindingen zullen over het algemeen rustiger reageren... Al is voorzichtigheid zeker een vereiste.

Reageer