bioethanol

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 266

bioethanol

Voor een project op school moeten wij vegetarisch restaurantafval ,een groentenmix (25% tomaat, sla, komkommer en wortel), omzetten in suikers die dan tot ethanol gefermenteerd kunnen worden.

Na wat onderzoek op internet, komen we tot de conclusie dat het zetmeel en de cellulose opgesplitst moet worden in twee stromen. Nu is de vraag of hier iemand weet heeft van een proces waarbij de twee stromen niet gescheiden hoeven te worden en het hele proces samen in dezelfde batch kunnen doorlopen (dus zelfde pH en temperatuur). Het nadeel hiervan is dat het niet zo efficient is omdat de cellulose afbraak trager gaat dan de zetmeelafbraak (vertakter, beter oplosbaar). Maar de kost voor dubbele reactoren en handling valt dan weg.

Goede links van recepten voor het maken van ethanol uit starch en cellulose zijn ook welkom (maar niet te algemene info)

bedankt

Berichten: 13

Re: bioethanol

Je kan het volgens mij op twee manieren doen.

1) chemisch (zoutzuur, 160 graden Celsius)

2) enzymatisch (Amylase, cellulase)

Bij optie twee dien je dus na te gaan wat de twee optimum temperaturen en pH's zijn voor de twee enzymen. Middel de pH's en kijk wat de activiteit is bij de gemiddelde pH. Als dit acceptabel blijkt kan je het tegelijkertijd doen.

Het best kan je amylase producenten opzoeken op het web en daar bij de product specificaties kijken. (geldt ook voor cellulase uiteraard.)

Grote fabrikanten zijn Promega, sigma, aldrich, fluka etc.

Misschien kan het ook na elkaar...eerst amylase dan cellulase.

Ik hoop dat je hier iets mee kan en dit niet te algemeen is en je dit allemaal al wist.

Succes

P.S. in speeksel zit ook amylase (goedkope bron..)

Berichten: 266

Re: bioethanol

voor de geïntresseerden:

biomassa

1)mechanische manipulatie om de celwanden open te laten barsten

2)koud water toevoegen en pH6.0-6.5 + enkele ppm Ca2+

3)opwarmen tot 105°C voor 5min met α-amylase zodat het begint te gelatiseren

4) 1-2uur laten verder koken op 90-100°C zodat de gegelatiseerde zetmeel vloeibaar wordt

5) snelle afkoeling tot 60°C

6) voor 72uur bij 60°C bij pH4.5 met glucoamylase en pullulanese

7)deze glucosestroop filtreren

8)De vloeistof laten fermenteren bij 32°C door S. cerevisiae

8)De slurry aanlengen met 5% water

9)voor 40min opwarmen bij 130°C met 1% H2SO4

10)voor 72uur bij 50°C met pH5 met de cellulases

11)fermentatie met S. cerevisiae en Z. mobilis

tips en specifikaties zijn altijd handig

als het niet lukt kappen we er wel extra klontjes bij :D

Berichten: 2.746

Re: bioethanol

en dan distilleren en drinken!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bioethanol

Een 'whisky' van vegetarisch restaurantafval lijkt mij bijzonder smerig. :D

Berichten: 266

Re: bioethanol

De whisky is bedoeld voor auto's en niet voor mensen.

Berichten: 2.746

Re: bioethanol

Een 'whisky' van vegetarisch restaurantafval lijkt mij bijzonder smerig. :D
ik denk dat de kans klein is dat je in je wisky een rotte tomaat vindt, en destilleren en eventueel met actieve kool heb je toch al iets zuivers

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bioethanol

destilleren en eventueel met actieve kool heb je toch al iets zuivers
Alleen destilleren zuivert niet geweldig hoor. Er zijn voldoende gestookte dranken, en die hebben toch meer aroma dan alleen water en alcohol. Een heleboel andere "zooi" komt mee.

Van slechte Wodka kun je echt een rotspijker in je kop krijgen hoor!

Actieve kool, hmmmm.

Stel je voor dat je alleen alcohol/water overhoudt. Smaakt dat dan nog lekker?

Berichten: 2.746

Re: bioethanol

whisky bijvoorbeeld krijgst zijn smaak door het eikenhout, niet van het lichtalcoholisch mengsel van na de gisting ( gelukkig maar)

anders zou whisky naar bier smaken en dat is niet de bedoeling denke ik

van destilleren ken ik wel wat, maar van aktieve kool enkel de eigenschappen, wie kan me een beetje uitleg geven? waar wordt het van gemaakt bijvoorbeeld?

Berichten: 17

Re: bioethanol

en als ik bijvoorbeeld mais wil gebuiken (zetmeel houdend).

kan ik deze stappen dan ook ondernemen of zou ik dan dingea anders moeten doen?

Berichten: 266

Re: bioethanol

Als ge alleen maiskorrels (overwegend zetmeel) gebruikt is het economischer om na stap 8 te stoppen omdat vanaf hier cellulose wordt afgebroken dat in de korrels niet zoveel voorkomt. Als ge maiskolven gebruikt, zoals in mijn geval, is het economischer om de zetmeelafbrekende stappen 2-8 weg te laten. Dit is een voorschrift voor zetmeel en cellulose welke je onderneemt hangt af van je substraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: bioethanol

whisky bijvoorbeeld krijgst zijn smaak door het eikenhout
Dat is wel erg kort door de bocht. Het oorspronkelijke vocht speelt hierbij wel degelijk een essentiele rol! Zelfs de manier waarop de te vergisten granen worden gedroogd (e.g. boven een turfvuur?) heeft een belangrijke invloed op de smaak....

Berichten: 17

Re: bioethanol

ok bedankt ;)

Berichten: 17

Re: bioethanol

sorry misschien lijken sommige vragen een beetje dom maar knsap niet waarom sommige stappen zo gedaan worden,

bijvoorbeeld,

wat is mechanische manipulatie en hoe werkt het?

waarom word er koud water toegevoegd met een pH 6.0-6.5?

waarom word er Ca2+ toegevoegd

als iemand nog informatie over dit onderwerp heeft zou die mij dat dan alsjeblieft toe willen sturen,

stepje_b [at] hotmail.com

Beryllium: antwoorden altijd op het forum, niet over de email... bovendien is het onverstandig om open emailadressen zo te posten, gezien het risico op spam.

Berichten: 266

Re: bioethanol

Mechanische manipulatie is gewoon de celontsluiting zodat de celinhoud vrijkomt en bereikbaar is voor de enzymen.

Waarom koud weet ik nu ook ni meer. Is misschien niet belangrijk.

Elk enzym heeft zijn optimale pH.

Ca is een cofactor/activator van het enzym. Het zou wel kunnen dat er bv. in het substraat (of eventueel leidingwater) al voldoende Ca inzit.

Er is een massa info op het internet beschikbaar. Een goeie site is het amerikaans ministerie van energie die er zwaar mee bezig zijn.

Reageer