Zure regen en de bodem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Zure regen en de bodem

Zure regen zal als gevolg hebben dat het pH niveau in de bodem daalt, de bodem zal dus verzuren.

Wat is het gevolg hiervan? M.a.w. waarom is het zo erg?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zure regen en de bodem

Als de bodem verzuurt zal ook het grondwater zuurder worden. Aangezien de flora algemeen voedingstoffen haalt uit o.a. het water, kan je je voorstellen dat erg zuur grondwater schade toebrengt aan de cellen van de planten die daardoor kunnen afsterven.

Vergis ik me nu, of ben jij ook actief op een ander forum waar ik ook nog wel eens kom??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Zure regen en de bodem

bepaalde organismen zoals bijvoorbeeld veel torren en kevers( :) ) hebben een hard 'schild' van kalk, als de bodem te zuur wordt dan kan een deel van hun lichaam dus oplossen..... :D

Als de zure regen in het (zee)water komt dan kunnen ook veel planten die voor een deel uit kalk bestaan (zoals koralen) 'oplossen'........

niet echt de bedoeling dus.....

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Zure regen en de bodem

Dan is natuurlijk de vraag welke pH waarde verandering veroorzaakt door zure regen heeft een negatief effect op de bodem. Of welke zuurte graad is schadelijk?

Als je na gaat dat zure regen al een pH waarde van 4 kan hebben. Dat is behoorlijk zuur in vergelijk met kraanwater pH 7.

meer informatie over de effect in de natuur!!! :D

MvG Ron

Reageer