Enkele algemene vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Enkele algemene vraagjes

Hoi,

Morgen heb ik een grote test van organische chemie. Er zijn toch nog steeds een aantal dingen die ik niet begrijp. Sommige dingen heb ik al opgezocht op internet maar er zijn nog steeds enkele zaken die me niet duidelijk zijn:

- Een covalente binding tussen 2 atomen kan enkel plaatsvinden als de aantrekkingskracht van de bindende elektronen even groot is als de afstotingskracht van de positef geladen atommkernen. Klopt dit ?

- Wat is exact een sigma-binding ? En wat is het verschil tussen een sigma ss- en een sigma sp-binding ? Wanneer spreekt men van sp, sp2 en sp3 ?

- Wat wordt bedoeld met de term hybridisatie ?

Alvast enorm bedankt,

Stef

Berichten: 1.122

Re: Enkele algemene vraagjes

jep,de elektronen trekken elkaar niet aan want die zijn beiden negatief geladen. Er is dus een afstotende kracht tussen de elektronen onderling en tussen de positief geladen kernen. Tussen het elektron van molecuul 1 en de kern van molecuul 2 is wel aantrekking en tussen het elektron van molecuul 2 en de kern van molecuul 1 ook. Als aantrekkingskracht echter niet groot genoeg is dan vindt er geen binding plaats. (dat zeg je dus goed)

Berichten: 1.122

Re: Enkele algemene vraagjes

Een orbitaal is een "gebied" waar je de grootste kans hebt om een elektron aan te treffen. Als 2 atomen samen een molecuul vormen door een elektronenpaar te delen dan overlappen de betreffende orbitalen elkaar. Als de orbitalen in elkaars verlengde liggen dan wordt dit een σ-binding genoemd, en als de orbitalen evenwijdig aan elkaar liggen dan heet dit een л-binding. Om het grafisch uit te leggen; Als dit streepje (-) een orbitaal is dan is:

-- een σ-binding, en

|| een л-binding.

simpel gezegd dan..... :D

Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: Enkele algemene vraagjes

Hybridisatie is het 'mixen' van 2 of meerdere atoom-orbitalen, om zo 'nieuwe' orbitalen te vormen. Ze worden gebruikt om de orbitalen te beschrijven van gebonden atomen.

Bas

Berichten: 1.122

Re: Enkele algemene vraagjes

wat is het verschil tussen een sigma ss- en een sigma sp-binding
In bijvoorbeeld H2 is er een sigma binding tussen twee s-orbitalen van de 2 waterstofatomen. Ofwel een sigma ss-binding.

Bij bijvoorbeeld HF is er een sigmabinding waarbij het s-orbitaal van de waterstof bindt met het p-orbitaal van de fluor. Dit is dus een sigma sp-binding.

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Enkele algemene vraagjes

Dus als ik het goed begrijp betekent de term hybridisatie evenveel als binding ?

In onze cursus staat dat bijvoorbeeld CH4 één sigma ss-binding heeft en drie sigma sp-bindingen ? Waarom zijn er hier dan geen vier sigma sp-bindingen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Enkele algemene vraagjes

Ik zou heel even dit topic doorlezen, misschien word je al wat wijzer?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enkele algemene vraagjes


Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Enkele algemene vraagjes

Bedankt voor de reacties! Het zou moeten lukken morgen. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enkele algemene vraagjes

In onze cursus staat dat bijvoorbeeld CH4 één sigma ss-binding heeft en drie sigma sp-bindingen ? Waarom zijn er hier dan geen vier sigma sp-bindingen ?
Laat ik nog aanvullen dat ik dit een onjuiste voorstelling van zaken vindt. Die drie p-orbitalen steken alledrie 2 kanten op: een positieve lob en een negatieve lob. De hoeken ertussen zijn 90 graden. Dit klopt niet met de hoeken tussen de bindingen in methaan. De s orbitaal heeft helemaal geen richting, dus die zou nog ergens tussen kunnen.... maaaaaarrrrrrr: dan hebben we wel ineens een eersterangs en drie tweederangs bindingen.

Wat er dus wel gebeurt is dat die 4 orbitalen op de C hybridiseren: er worden mengsels gevormd van de 3 p's met de s die allevier 3/4 p en 1/4 s "karakter" hebben. Deze worden sp3 genoemd. De hoek tussen elk paar van twee is ongeveer 109.47 graden, en ze zijn allevier equivalent.... En dat klopt wel met wat we weten van methaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Enkele algemene vraagjes

CH4 is dus gewoon een sp3 met op elk orbitaal een sigmabinding met H ?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Enkele algemene vraagjes

En waarom zijn dubbele bindingen stabieler dan gewone ? Bij C-C is de bindingsenergie 346kJ/mol, terwijl dit bij C=C 610KJ/mol is.

Waarom is de bindingslengte afhankelijk van de stabiliteit ? (Hoe kleiner bindingslengte, hoe stabieler ?)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Enkele algemene vraagjes

En waarom zijn dubbele bindingen stabieler dan gewone ? Bij C-C is de bindingsenergie 346kJ/mol, terwijl dit bij C=C 610KJ/mol is.

Waarom is de bindingslengte afhankelijk van de stabiliteit ? (Hoe kleiner bindingslengte, hoe stabieler ?)
Als je het zeer simpel bekijkt zit er gewoon meer 'plaksel' tussen de atomen. Om de atomen uit elkaar te krijgen moet je twee ipv één binding breken. Dit kost meer energie , dus zijn meervoudige bindingen stabieler.

Een correlatie tussen de bindingslengte en stabiliteit kun je alleen maken als de atomen die aan de binding meedoen hetzelfde zijn. Dus C-C vergelijken met C=C en C-O vergelijken met C=O. De grootte van een atoom is medebepalend voor de bindingslengte. Je kunt geen correlatie maken tussen de bindinglengte van bijvoorbeeld C-H met C=S en de stabiliteit hiervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Enkele algemene vraagjes

Vandaag dus de test gehad. Vie minder mee dan ik had gedacht, ik hoop er door te zijn.

1) Bepaal de stof samngesteld uit C, H en O waarvan de molaire massa 60g is. Na verbranding van deze stof wordt er 3,02g H2O en 2,56g CO2 gevormd. Dit kan ik absoluut niet. Weet niet of dit de juist vraag is, was in ieder geval iets in deze aard.

2) Geef de orbitaaltekening van CO2. Dit lukte een beetje, dit is toch met sp3 he ?

3) Toon via een proef aan of een stof (weet nimmer welke) zwavel bevat. Dit was met verbranding enzo denk ik.

4) Waarom is een C-H binding stabieler dan een Si-O binding ? Has staan omdat er bij C-H meer bindignsenergie vrijkwam. Weet niet wat je je juist moest antwoorden.

Berichten: 857

Re: Enkele algemene vraagjes

http://www.mhhe.com/physsci/chemistry/esse...ash/hybrv18.swf

dit is een flash animatie van het hybridisatie principe. Ik heb er maandag een toest over dus ben op zoek naar informatie aangezien het best wel pittige stof is.

1 ding vat ik nog niet, wanneer ontstaan er nou pi-bindingen en wanneer sigma-bindingen en wat zeggen deze bindingen over de eigenschappen van het molecuul?

Jeffrey

Reageer