concentreren van zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

concentreren van zoutzuur

Is het mogelijk om zoutzuur te concentreren dmv 5-10% zoutzuur te destilleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: concentreren van zoutzuur

Je kunt het best gewoon geconcentreerd zoutzuur kopen

Berichten: 243

Re: concentreren van zoutzuur

Lijkt me ook, omdat je water niet gemakkelijk selectief zult verwijderen zonder HCl-gas kwijt te raken,

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: concentreren van zoutzuur

Geconcentreerd zoutzuur is bij elke brico/doe-het-zelf zaak te koop. Dus dat is de eenvoudigste oplossing.

Bij verhitten van een zoutzuur-oplossing komt het HCl gas heel snel uit oplossing. Dat is geen gezonde situatie. Ik zou me puur theoretisch kunnen voorstellen dat je 5-10% zoutzuur in een kolf verwarmt, en het uitstromende gas door weinig koud water laat borrelen waarbij een geconcentreerdere oplossing ontstaat. Lijkt me geen leuk experiment om uit te voeren.

Ik heb wel eens in HCl regen gestaan: op een vulkaan op Hawaii die 2 vrachtwagenladingen gloeiende lava per seconde in de zoute zee dumpte. Daarbij komen zoutzure stoomwolken vrij die op de toeschouwers neerregenen. Slecht voor je fotocamera....

Berichten: 677

Re: concentreren van zoutzuur

Verdund zoutzuur (HCl) kan perfect gedestillerd worden, en zal daardoor in concentratie stijgen. HCl is weliswaar een gas, en de oplosbaarheid van de meeste gassen daalt bij stijgende temperatuur. HCl is hierop echter een uitzondering, omdat het zo ontzettend goed oplosbaar is in water.

Bij voldoend lange destillatie krijg je een azeotroop met concentratie 20,2 % en kookpunt 109 °C.

Vertrek je dus van een lagere concentratie dan zal je naar deze concentratie toegaan. Dit gebeurt ook wanneer je van een hogere concentratie vertrekt.

Dus als je een voldoend grote hoeveelheid HCl destilleert, dan eindig je altijd met een destillaat dat 20.2 % HCl bevat.

E. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: concentreren van zoutzuur

HCl is weliswaar een gas, en de oplosbaarheid van de meeste gassen daalt bij stijgende temperatuur. HCl is hierop echter een uitzondering, omdat het zo ontzettend goed oplosbaar is in water.
Tjonge, zit ik er wel erg naast!

De meeste gassen lossen in heet water slechter op, omdat bij die temperatuur de entropie van de gasfase heel aanlokkelijk is. Het feit dat dit voor HCl niet speelt betekent dus dat de oplossing energetisch zo gunstig afsteekt dat de entropie daar niet tegenop kan concurreren?

Weer wat geleerd!

Reageer