titratie fosforzuuroplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

titratie fosforzuuroplossing

hoi,

ik ben nog steeds bezig met de titratie van Coca Cola, maar kom er al weer niet uit. volgens de leraar moet er bij de cola eerst een calciumhydroxide-oplossing worden toegevoegd. En daarna moet er getitreerd worden met zoutzuur.

Nou ben ik bezig geweest met de reactievergelijking en de volgende kwam er uit naar mijn idee:

- fosforzuuroplossing en calciumhydroxideoplossing:

2 H3PO4 (aq) + 3 Ca2+ (aq) + 6 OH- (aq) --> 6 H2O (l) + Ca3(PO4)2 (s)

Hierbij ontstaat dus een vaste stof en water. Hoe kan dit nou reageren met zoutzuur? :D

Ik hoop dat iemand dit weet, in ieder geval bedankt!

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: titratie fosforzuuroplossing

Heeft dat niet te maken met het onschadelijk maken van al die opgeloste CO2 in fris?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: titratie fosforzuuroplossing

Heb je de Calciumhydroxide met een pipet of met een maatcylinder toegevoegd???

Zou het soms kunnen zijn dat je de overmaat moet terugtitreren? :D

Berichten: 15

Re: titratie fosforzuuroplossing

bedankt voor de tip opajuup!

maar nou zit ik nog met één probleem, want tijdens de titratie met zoutzuur lost de vaste stof ook op en dat kan niet de bedoeling zijn

Dus weet iemand hier nog wat op?
God does not play dice...

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: titratie fosforzuuroplossing

Ja, eerst affiltreren, maar dat geeft denk ik wel een grote fout in je uitkomst.

Dus vraag maar eens aan je leeraar wat die daar van denkt. :D

Berichten: 4

Re: titratie fosforzuuroplossing

Maakt dat uit dan?

Je OH- reageert veel eerder dan je PO43-. Je moet je indicator goed kiezen, denk ik.

Berichten: 15

Re: titratie fosforzuuroplossing

Nakor schreef: Maakt dat uit dan?

Je OH- reageert veel eerder dan je PO43-. Je moet je indicator goed kiezen, denk ik.
ok dat is dan misschien wel zo, maar een indicator mag ik niet gebruiken. Ik moet met een pH-meter werken en het equivalentiepunt. Maar kan het niet zo zijn dat als de OH- allemaal heeft gereageerd dat dan de PO43- toch nog gaat reageren?
God does not play dice...

Berichten: 4

Re: titratie fosforzuuroplossing

Inderdaad. Maar als alle OH- heeft gereageerd krijg je een grote pH verandering. Die kan je meten.

Als je zou doortitreren en continu de pH zou meten zou je denk ik 4 keer een stijging zien. De eerste is van als de OH- volledig is gereageerd.

Berichten: 15

Re: titratie fosforzuuroplossing

bij de titratie is maar een equivalentiepunt te zien
God does not play dice...

Reageer