bepaling fosfaten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

bepaling fosfaten

hallo

Ik weet dat fosfaten met ammoniummolybdaat molybdeendifosfaat vormen, en dit molybdeendifosfaat wordt door Fe2+ gereduceerd tot een blauw complex.

De formule van ammoniummolybdaat is (NH4)6Mo7O24.4aq.

Dit zou dan moeten reageren met KH2PO4 tot de vorming van molybdeendifosfaat.

Als iemand mij de formule van dit molybdeendifosfaat zou kunnen geven dan zou ik al goed geholpen zijn en de reactie misschien zelf kunnen oplossen.

Het is eigenlijk niet zo belangrijk, maar het zou toch heel mooi staan op mijn verslag :D

Groetjes

(PS: ik hoop dat het goed is verlopen met de subscripts en dergelijke)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bepaling fosfaten

Zeg niet dat het niet belangrijk is. Als je het wilt weten is dat belangrijk zat. Afbeelding

Uit mijn boek (Advanced Inorganic Chemistry van Cotton en Wilkinson) haal ik het volgende stabiele 'heteropolyanion' van molybdaat met twee fosfaten ingebouwd. De fosfaationen zijn 'begraven' in het rooster van dit anion.

P2Mo18O626-

Deze struktuur wordt soms de 'Dawson structure' genoemd.

De tegenionen (kationen) zijn ammonium en/of kalium

Veel plezier met het kloppend maken van de reactievergelijking :D

Berichten: 12

Re: bepaling fosfaten

Na een half uur proberen bleek de reactie toch net iets te moeilijk te zijn om te laten kloppen Afbeelding , dus het is een verslag geworden zonder reactievergelijking :D . Hopelijk begrijpen ze het een beetje.

Toch bedankt, morgen ga ik verder zoeken, ik wil het echt wel vinden :)

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bepaling fosfaten

Na even puzzelen kom ik uit op:

14 KH2PO4 + 18 (NH4)6Mo7O24 + 26 H2O -> 7 P2Mo18O626- + 80 OH- + 14 K+ + 108 NH4+

Het verdient aanbeveling dit te controleren.

Berichten: 12

Re: bepaling fosfaten

het heeft mijn controle doorstaan, het klopt volgens mij. Ik had geen water laten meereageren, daarmee dat ik waarschijnlijk vastzat.

bedankt

Berichten: 219

Re: bepaling fosfaten

Ik moet morgen fosfaat gehalte gaan bepalen. Maar nu moet ik een reactievergelijking gaan geven voor het onstaan van "een rood complex". Het complex bestaat uit:
  • Fosfaat uit het monster
  • Ammoniummolybdaat (zuur molybdaatreagens)
  • Ascorbinezuur
Maar ik snap dus niet hoe hier een rood complex uit onstaat, en wat dan de reactievergelijking is.

Rood is bij de meeste indicatoren wel de kleur van een zuur, is het mogelijk dat het daar mee te maken heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: bepaling fosfaten

Volgens deze PDF vorm je "molybdophosphoric acid". Het ascorbinezuur is een milde oxidator, en wordt blijkbaar gebruikt om dit complex om te vormen tot "phosphomolybdenum blue (PMB)" (gokje, dit is vast blauw?).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: bepaling fosfaten

In dit pdfje staat net wat meer, waaronder de de reactie van het waterstoffosfaation, in de aanwezigheid van zuur, met ammonium molybdaat tot ammonium molybdofosfaat

MoO4-2(aq) + HPO4-2(aq) => [P(Mo3O10)4]-3(aq)

Vervolgens moet het ammonium molybdofosfaation gereduceerd worden met tin(II) of ascorbinezuur, helaas voor jou schrijven ze de zaak uit met gebruik van tin(II) in zuur milieu, maar in beide gevallen wordt het intens blauwe (880 nm) phosphomolybdenum blue ((MoO2·4MoO3)2·H3PO4) gevormd!

Berichten: 219

Re: bepaling fosfaten

Jorim schreef:In dit pdfje staat net wat meer, waaronder de de reactie van het waterstoffosfaation, in de aanwezigheid van zuur, met ammonium molybdaat tot ammonium molybdofosfaat

MoO4-2(aq) + HPO4-2(aq) => [P(Mo3O10)4]-3(aq)

Vervolgens moet het ammonium molybdofosfaation gereduceerd worden met tin(II) of ascorbinezuur, helaas voor jou schrijven ze de zaak uit met gebruik van tin(II) in zuur milieu, maar in beide gevallen wordt het intens blauwe (880 nm) phosphomolybdenum blue ((MoO2·4MoO3)2·H3PO4) gevormd!
Ik heb wel eens gehoord van dubbelzouten, maar hoe zit het dan met dat fosformolybdenum blauw (tenminste, ik neem aan dat dat de goeie vertaling is :) ). want het fosforzuur wat in dat stofje zit is neutraal van lading. dus hoe kan dat zich dan aan andere ionen hechten?

By the way, in het praktijkvoorschrift stond geschreven over de "reactievergelijking van een rood-complex" maar dat bleek niet te kloppen.

Reageer