Reacties met roodbloedloogzout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

Reacties met roodbloedloogzout

Ik vraag me af wat er gebeurt als je de volgende 2 stoffen bij elkaar gooit?

K3Fe(CN)6(s) + H+(aq)

Wat zijn dus de reactieproducten?

Zijn er eigenlijk ook reacties mogelijk van K3Fe(CN)6(s) met waterstofperoxide of NaOH?

Is er bij gebruik in combinatie met 1 van de bovengenoemde stoffen kans op vrijkomend HCN?

Berichten: 111

Re: Reacties met roodbloedloogzout

je kan zoeken onder roodbloedloogzout op dit forum, is al eens eerder behandeld

Berichten: 219

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Ik kan nergens vinden waar het staat. ik heb gezocht onder "roodbloedloogzout" dan krijg ik alleen een topic over ijzer aantonen en dit topic. en als ik zoek onder "bloedloogzout" zie ik wel een aantal topics. maar in geen daarvan staat antwoord op de gestelde vragen.... :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Reacties met roodbloedloogzout

K3Fe(CN)6(s) + H+(aq) = HCN(g)

De details weet ik niet, maar de reductie van roodbloedloogzout schijnt dé manier te zijn om HCN(g) te maken. HCN is extreem giftig, ik neem aan dat je dat weet :D

Oxidatie met loog of waterstofperoxide kan ik mij niet echt voorstellen bij deze stof, maar dat kan aan mij liggen...

[Edit] Extra: MSDS

Berichten: 219

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Vanwege die giftigheid was ik er juist nieuwsgierig naar... We hebben het op school gebruikt met een opendag... en daarna is het in het afvalvat zware metalen gegaan... :) en sommige mensen die zware metalen vermengd hebben met bijv. zuren gooien daar ook hun afval in :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Cyanideafval hoort apart verzameld te worden, ook al zitten er ook zware metalen in. Het is zeker niet aan te bevelen om ander afval (met zware metalen) hiermee te gaan mengen.

Het verbaast mij dat je school het cyanideafval in het vat met zware metalen verzameld. Dit is fout.

Berichten: 205

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Vanwege die giftigheid was ik er juist nieuwsgierig naar... We hebben het op school gebruikt met een opendag... en daarna is het in het afvalvat zware metalen gegaan... :) en sommige mensen die zware metalen vermengd hebben met bijv. zuren gooien daar ook hun afval in :)
Ehhhh... vind het best knap dat je nog kan posten op dit forum :P

want is het niet zo dat er dan in dat vat HCN ontstaat :) ??? of ben ik nu heel dom :D ???

overgens zou ik maar zorgen dat dat vat neit meer open gaat als dat zo is :P

Berichten: 219

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Tsjah,

Ik was er nieuwsgieriger naar of er uberhaupt HCN kon ontstaan... oke. het zit er dus nu mogelijk... maar ja, das weer een ander probleem... Zijn er eigenlijk middelen om HCN onschadelijk te maken? :D

Berichten: 205

Re: Reacties met roodbloedloogzout

Chemistry Master schreef:Tsjah,

Ik was er nieuwsgieriger naar of er uberhaupt HCN kon ontstaan... oke. het zit er dus nu mogelijk... maar ja, das weer een ander probleem... Zijn er eigenlijk middelen om HCN onschadelijk te maken? :D
Whaaaaaa :) als je echt wat gemorst hebt op school zouw ik toch ff uitkijken...

'k heb een topic gestart met hetzelfde onderwerk... wel het bekijken waard :)

vorming HCN

Reageer