Silica Gel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 115

Silica Gel

Een monster wordt bewerkt met salpeterzuur en daarna warm gefiltreerd.

Tijdens de filtratie ontstaat silica gel waardoor het filter verstopt komt te zitten.

Heeft iemand enig iedee hoe het ontstaan van silica gel tegen kan worden gegaan of anders hoe silica gel makkelijk kan worden afgebroken?

Er mag geen vervuiling van chloor ionen plaats vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Silica Gel

mercy schreef: Een monster wordt bewerkt met salpeterzuur en daarna warm gefiltreerd.

Tijdens de filtratie ontstaat silica gel waardoor het filter verstopt komt te zitten.

Heeft iemand enig iedee hoe het ontstaan van silica gel tegen kan worden gegaan of anders hoe silica gel makkelijk kan worden afgebroken?

Er mag geen vervuiling van chloor ionen plaats vinden.
Yikes, dat is een eng monster? Silica gel is poreus siliciumdioxide. Als je dat wilt afbreken moet je dus iets engs toevoegen waar glas ook niet tegen kan. Ik durf de naam HF bijna niet te noemen....

Om de vorming tegen te gaan zou je moeten weten hoe het wordt gevormd. Wat zit er in dat monster dat onder invloed van salpeterzuur siliciumdioxide vormt? Of is het, zoals je precies zegt, tijdens de filtratie dat het wordt gevormd? Hoe zou dat dan kunnen? Wat is er zo speciaal aan die filtratie?

Berichten: 115

Re: Silica Gel

het monster zelf bestaat voor het grootste deel uit SiO2. Waarschijnlijk gaat een deel in oplossing door toevoegen van de salpeterzuur oplossing in combinatie met verwarmen. Wanneer het daarna gefiltreerd wordt onstaat dus de silica gel wat heel het filter afsluit. Vervolgens duurt het dagen voordat de filtratie voltooid is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Silica Gel

het monster zelf bestaat voor het grootste deel uit SiO2. Waarschijnlijk gaat een deel in oplossing door toevoegen van de salpeterzuur oplossing in combinatie met verwarmen. Wanneer het daarna gefiltreerd wordt onstaat dus de silica gel wat heel het filter afsluit. Vervolgens duurt het dagen voordat de filtratie voltooid is.
Ik blijf het vreemd vinden dat dit proces plaats vindt door het mechanische filtreren. Aan het milieu verandert toch niet echt iets.

De filtratie is daarna natuurlijk ook niet compleet: een deel van je oplossing zit opgesloten in de gel..... Vacuumfiltreren zal ook geen oplossing zijn. Zoekend via google vind ik toch echt vaak HF, maar fijn om mee te werken is dat niet. Één verwijzing vond ik naar natriumhydroxide, voor jou niet echt een oplossing.

Berichten: 115

Re: Silica Gel

Ja, dat klopt natriumhydroxide hebben we hiervoor ook gebruikt alleen geeft dit vaak vlokken. Waarom is onbekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Silica Gel

Ja, dat klopt natriumhydroxide hebben we hiervoor ook gebruikt alleen geeft dit vaak vlokken.
Ik weet het ook niet, maar uit de praktijk kan ik me dat wel voorstellen. Misschien ben je ook wel eens een 2M NaOH oplossing in een glazen flesje (zonder beschermlaag) tegengekomen. Daar komen vellen los van de glaswand....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Silica Gel

Kun je het niet filtreren met een vewarmd filter? Dan koelt je oplossing niet af tijdens het filtreren waardoor je minder neerslagvorming verwacht.
Ja, dat klopt natriumhydroxide hebben we hiervoor ook gebruikt alleen geeft dit vaak vlokken. Waarom is onbekend.
NaOH en andere sterke basen lossen glas langzaam op. Vervolgens slaan de silicaten weer als vlokken neer.

Berichten: 111

Re: Silica Gel

kan je niet door verschillende mess filters halen, van groot naar klein. ?

Berichten: 311

Re: Silica Gel

Silica gel kun je ook voorkomen door goed te roeren. Een eigenschap van SiO2 is namelijk 'thixotropie'. Als je het laat staan vormen er zich agglomeraten in de oplossing die ook aan elkaar gaan zitten, waardoor er gel ontstaat. Dit heeft tijd nodig, dus goed roeren in een grote pot en kleine beetjes filtreren zou ik zeggen.

Ultrasoon roeren (agglomeraten en aggregraten (voor een deel) afbreken) voordat je gaat filtreren kan ook.

Berichten: 31

Re: Silica Gel

Volgens mij moet je silica gel wel kunnen affiltreren als je filteraid of dicalite gebruikt. Dit voorkomt dat je filter verstopt raakt.

Warm filtreren is volgens mij niet de oplossing, omdat de silica er alsnog in het filtraat uitkomt. Ik neem aan dat je van je silicagel afwil.

Succes ermee.

Reageer