vorming HCN

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 205

vorming HCN

jah ik weet dat het geen stof is die je graag verwart met een lucht verfrisser, maar ik had een vraag... (zal wel op het verkeerde forum zitten maar 'k weet niet waar hij thuis hoort :D )

we nemen 7,5 gram roodbloedloogzout... een gooien daar op een of andere manier een zout bij zodat het reageert tot K3Fe(CN)6(s) + H+(aq) = HCN(g)

nu is de vraag hoeveel gram HCN word er gevromd?

ik heb zelf al een berekening gemaakt maar weet niet of hij klopt

K3Fe(CN)6(s) = 329,3 u = 7,5 g

dus dan heeft de (CN)6(s) een gewicht van (156,12/329,3)*7,5 = 3,555724264... g

dan komt daar nog waterstof bij, met een gewicht van (6/329,3)*7,5 = 0,136653507

dus word er 3,692377771... gram HCN gevomrd

ben ik nou dom of klopt dit gewoon??? maar is deze hoeveelheid gevaarlijk als het ergens rond zweefd :) ???

Berichten: 111

Re: vorming HCN

ben zelf geen rekenwonder, maar het maakt in principe niet uit hoeveel HCN het is, het blijft gevaarlijk, voornamelijk voor de luchtwegen.

oja, de aantal cijfers achter de komma is ver overdreven, zo nauwkeurig kan het niet. Dus 1 cijfer achter de komma is prima

Berichten: 151

Re: vorming HCN

Als de reactie alle CN uit de rood bloed zout wegneemt onstaat er per mol K3Fe(CN)6 dus 6 mol HCN(blauwzuur).

Nu kan je makkelijk berekenen hoeveel er ontstaat.

Het ligt aan de concentratie hoe gevaarlijk het is, maar fijn spul zal het niet zijn...

Berichten: 205

Re: vorming HCN

$0meb0dy schreef: Als de reactie alle CN uit de rood bloed zout wegneemt onstaat er per mol K3Fe(CN)6 dus 6 mol HCN(blauwzuur).

Nu kan je makkelijk berekenen hoeveel er ontstaat.

Het ligt aan de concentratie hoe gevaarlijk het is, maar fijn spul zal het niet zijn...
klopt mijn berekenig niet??? :D of bedoel je te zeggen dat ik gewoon moeilijk zit te doen??? :)

@johnDo: dus als dat ergens rond zweeft kan jij maar beter zorgen dat jij ergens anders rondzweefd??? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vorming HCN

Je berekening klopt. Ik zou het alleen niet helemaal op die manier doen.

7.5 g K3Fe(CN)6 => 7.5/329.3 = 22.78 mmol

Hieruit ontstaat 6 mol HCN met een molgewicht van 27.0

Dat is dan 6 * 0.02278 * 27 = 3.69 g HCN

Berichten: 111

Re: vorming HCN

@johnDo: dus als dat ergens rond zweeft kan jij maar beter zorgen dat jij ergens anders rondzweefd??? :D
ik snap je niet, kan je het anders uitleggen??

Berichten: 205

Re: vorming HCN

Groentje schreef:@johnDo: dus als dat ergens rond zweeft kan jij maar beter zorgen dat jij ergens anders rondzweefd??? :D
ik snap je niet, kan je het anders uitleggen??
of deze hoeveelheid gevaarlijk is???

Berichten: 184

Re: vorming HCN

volgens deze site is de plafondwaarde 11 mg/m3, wat het vrij komen van 3,69 gram inhoudt zou je dan kunnen uitrekenen.

Berichten: 205

Re: vorming HCN

volgens deze site is de plafondwaarde 11 mg/m3, wat het vrij komen van 3,69 gram inhoudt zou je dan kunnen uitrekenen.
dus dat betekend dat het totaal niet schadelijk is :D en zei je natuurlijk in een mensonvriendelijk kleine ruimte zit :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vorming HCN

11 milligram per m3. dus voor 3.7 g heb je hiervoor een ruimte van meer dan 335 m3 nodig (!)

Berichten: 184

Re: vorming HCN

Dat betekent dus dat de mac-(=maximaal aanvaarde concentratie) in een niet geventileerde ruimte van 15*10*2.20 meter overschreden wordt wanneer dit gas vrij ontsnapt.

Berichten: 205

Re: vorming HCN

11 milligram per m3. dus voor 3.7 g heb je hiervoor een ruimte van meer dan 335 m3 nodig (!)
toch iets over het hoofd gezien... 't zou een dodelijk foutje kunnen zijn :D

maar dan heb je het nog over mac waarde... want bij een kleinere concentratie heeft het ook al effect... toch :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vorming HCN

maar dan heb je het nog over mac waarde... want bij een kleinere concentratie heeft het ook al effect... toch :D
Hopelijk beneden de MAC waarde geen negatieve effecten, want aan de MAC waarde mag iemand langdurig worden blootgesteld.

EDIT: maar we gaan wel uit van een homogene verdeling. Boven het vat zal toch wel een gevaarlijker concentratie hangen... Een eensgezinswoning is 400 kubieke meter.

Berichten: 219

Re: vorming HCN

Maar dat is de mac, maar kan je bij dit soort gevallen (je wordt tenslotte niet alle dagen blootgesteld) niet beter kijken naar de LD?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vorming HCN

Bij verbindingen die in deze mate giftig zijn moet het streven altijd nul zijn. Ikzelf vind het (langdurig) blootstellen van mensen aan HCN, ook al blijven de concentraties beneden de mac-waardes, onacceptabel. Wanneer het ergens (structureel) vrijkomt moeten er maatregelen genomen worden.

Reageer