Springen naar inhoud

Molair volume

• Log in om te kunnen reageren

Davidriemersma

Davidriemersma

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:06

hallo,

Mijn opdracht is om voor de klas een demonstaratieproef uit te voeren. De proef is als volgt: je hebt in een erlenmeyer 0,25 g CaCO3 gemengd met 5 ml demi-water en daar doe je in een gesloten cicuit 5 ml 4M Zoutzuur bij, waardoor CO2 gevormd word in de erlenmeyer welke opgevangen word in een gasmeetspuit zodat je het volume van dat gas kunt meten. Nu is mijn vraag hoe kun je simpel de berekening aan leerlingen in de klas laten zien om na te gaan hoeveel mol CO2 in dat gas zit...

het meetresultaat was als volgt:

eindstand gasmeetspuit - 62,7 ml (daar is reeds de 5ml van af getrokken van het zoutzuur)

Ik heb nog een vraagje...waarom is de gevonden waarde minder?

alvast vriendelijk bedankt.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 04 maart 2005 - 16:13

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dekeijzer

dekeijzer

• >25 berichten
  • 96 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:09

Wij hebben geleerd dat een mol gas (onder normale druk, en bij 273 graden K) altijd hetzelfde volume heeft, namelijk 2.24 dm3 dit kan je natuurlijk wel omrekenen in ml :D

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:19

Niet 2,24 L/mol maar 22,4 L/mol.
(muggezift: temperatuur op de Kelvinschaal heet trouwens Kelvin, niet "graden Kelvin" :D)
Dus: als je weet dat je 62,7 mL CO2 hebt, en je hebt de temperatuur en de druk, kan je precies uitrekenen hoeveel er gevormd is bij de reactie.

Als dat minder is dan je berekend hebt wat er kan ontstaan kan dat verschillende redenen hebben: je CaCO3 was niet zuiver, je hebt fout afgewogen, of er is gas ontsnapt ergens...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Davidriemersma

Davidriemersma

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:25

jaa dat klopt en zo ver was ik gelukkig ook nog ...alleen hoe kun je nu aan die klas vertellen dat je aan de hand van deze proef kunt aantonen dat die 22,4 L/mol klopt? of dat je daar bij in de buurt komt.

sorry maar hoe kun je dan berekenen hoeveel er gevorm is bij de reactie? :oops:

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:34

Schrijf eens op voor jezelf:

De reactievergelijking
De aantallen molen dat je hebt

Hieruit volgt hoeveel mol gas je theoretisch gezien kan vormen.
Dat deel je dan door het molair volume en dan ben je er toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Davidriemersma

Davidriemersma

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 17:00

okť ik schrijf op:

reactievergelijking; CaCO3 (s) + 2H+(aq) --> Ca2+(aq) + H2O(l)+ CO2 (g)

hieruit kun je zien dat van 1 mol CaCO3 1 mol CO2 ontstaat

ik heb 2,5 mmol CaCO3 en dus 2,5 mmol CO2

maar hierna snap ik er niet veel meer van. hoe kan ik nu berekenen hoeveel mol gas ik theoretisch kan vormen? en dat delen door 22,4L/mol? ik zit denk ik met een flinke kronkel ergens in mn hoofd. Please help me. :cry:

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 04 maart 2005 - 18:03

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 maart 2005 - 18:14

Je hebt dus 2,5 mmol CO2

Ideale gaswet: Het verband tussen de hoeveel gas (n in mol), en de druk (P in atm), het ingenomen volume (V in liter) en de temperatuur (T in Kelvin): P∑V=n∑R∑T waarbij R de ideale gasconstante is (0,08206 atm/mol/K).

dus:  0,0025∑0,08206∑293  = 60,1 mL
  1 atm 

Nu heb je 62,7 mL gemeten dus waarschijnlijk was het iets warmer dan 293 K (waarschijnlijk 306 K oftewel 33įC) en dan klopt het dus...

Davidriemersma

Davidriemersma

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 08:54

jooo heel erg bedankt man...ik ben eruit, dank voor de hulp :D :D (iedereen trouwens) 8-)

debestevisser

debestevisser

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 11:29

Niet 2,24 L/mol maar 22,4 L/mol.
(muggezift: temperatuur op de Kelvinschaal heet trouwens Kelvin, niet "graden Kelvin" :D)
Dus: als je weet dat je 62,7 mL CO2 hebt, en je hebt de temperatuur en de druk, kan je precies uitrekenen hoeveel er gevormd is bij de reactie.

Als dat minder is dan je berekend hebt wat er kan ontstaan kan dat verschillende redenen hebben: je CaCO3 was niet zuiver, je hebt fout afgewogen, of er is gas ontsnapt ergens...

De waarden liggen dicht bij 22.4L !! maar zijn voor elke stof verschillend!!!

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 maart 2005 - 21:34

maar zijn voor elke stof verschillend!!!

Nee hoor, het is juist zo dat een mol van een stof in gasfase, bij dezelfde temperatuur en druk, een volume inneemt dat niet afhankelijk is van de aard van de stof. Dus een mol helium en een mol zuurstof nemen hetzelfde volume in bij, bijv., 298K en 1 bar, ondanks dat de moleculen verschillend van grootte zijn.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die treden op bij extreme (hoge of lage) temperaturen en drukken. Daar zou ik me verder echt niet druk om maken bij dit vraagstuk...

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 09:37

De waarden liggen dicht bij 22.4L !! maar zijn voor elke stof verschillend!!!

Der reden dat deze waarde constant is, is juist het fundament van de hele gaswet... :D

Davidriemersma

Davidriemersma

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2005 - 19:27

@ PrutsOr helemaal gelijk!! :P [!]

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2005 - 14:46

Muggezifterij:
Dat gelijke hoeveelheden (in mol) ideaal gas gelijke volumes innemen bij eenzelfde T en P is de wet van Avogadro (en niet de ideale gaswet)

Verder kan ik debestevisser bijtreden dat het ongeveer 22.4L is. Bij 1 atm en 273K is het molair volume van bv. H2 22.43L terwijl het van O2 22.39L is. Dit komt omdat de "ideale" (=wil al veel zeggen over betrouwbaarheid) gaswet alleen echt correct het molair volume kan bepalen als de druk O atm bedraagt. Dan zijn alle molaire volumes gelijk aan 22.413L bij 273K.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 april 2005 - 15:33

Geplaatste afbeelding

De wet van Avogadro is de wet die stelt dat de massa van alle stoffen vůůr en nŠ een reactie gelijk zijn (relativistische effecten buiten beschouwing gelaten Geplaatste afbeelding).

De ideale gaswet is wel degelijk de juiste hier!

pV = nRT

Stel p, T constant:

RT/p = V1/n1 = V2/n2

Wat zoveel zegt dat als als n met een bepaalde factor toeneemt, V dat ook doet.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2005 - 18:19

Dit komt omdat de "ideale" (=wil al veel zeggen over betrouwbaarheid) gaswet alleen echt correct het molair volume kan bepalen als de druk O atm bedraagt. Dan zijn alle molaire volumes gelijk aan 22.413L bij 273K.

Nog meer muggenzifterij: bij nul bar (atmosfeer is de verkeerde eenheid) is het molair volume oneindig.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures