Springen naar inhoud

raar maar waar


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Gregg01

    Gregg01


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 16:53

we hadden vorige keer een discussie onder de leerlingen, de vraag was waarom springen we niet voorbij het zwembad op een varende boot of warom komen we niet meer vanachter in de trein als we springen in een rijdende trein, wie kan ons de oplossing bezorgen

alvast bedankt :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 17:00

Die van het zwembad en boot snap ik niet. In een trein is het simpel. Je hebt dezelfde snelheid als een trein, dus je landt ook gewoon opdezelfde plek. Wanneer de trein open zou zijn landt je wel verder terug daar de wrijving met de lucht. Als je zou springen en de trein trekt heel snel op (dit kan niet) maar in een bus bijvoorbeeld wel, dan landt je wel verder terug. Voor remmen geldt hetzelfde, je snelheid is op dat moment anders als die van het object.

#3

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2005 - 17:50

Het zwembad op een oceanliner is exact hetzelfde. Als je erin springt zorg je zelf voor een relatieve snelheid t.o.v. de boot van enkele tientallen cm per seconde. Als er geen andere netto krachten op het schip of op jezelf worden uitgeoefend blijft de relatieve snelheid gelijk.

Eigenlijk is de aarde net zoiets: op de evenaar draait het oppervlak 40000km in 24 uur, dus als jouw suggestie zou kloppen zou je door daar 1 seconde in de lucht te springen 463 meter naar het westen terecht komen. Dat gebeurt dus niet omdat je vanzelf "meespringt".

Veranderd door rwwh, 04 maart 2005 - 17:50


#4

Napoleon1981

    Napoleon1981


  • >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 17:54

Oh zo!!! een zwembad op een boot :). Dat kwartje was even niet gevallen bij mij :D

#5

Gregg01

    Gregg01


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 13:44

is er nu eigenlijk een wet die dit verschijnsel beschrijft of enkel de wrijvingskracht die het veroorzaakt

#6

bteunissen

    bteunissen


  • >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 14:35

Volgens mij is er geen wet die dit beschrijft. Maar we kunnen er wel eentje voor maken;

De wet van Bas: 'Een voorwerp A gekoppeld aan een voorwerp B, welke zich voortbeweegt met een bepaalde snelheid, kan gezien worden als een samengevoegd voorwerp C. Waarin A en B met dezelfde snelheid voortbewegen, gelijk aan de snelheid van voorwerp B, zolang er contact is tussen beide voorwerpen.'

Zo, zodra ergens geen wet voor is, dan moet je er gewoon zelf eentje voor maken Geplaatste afbeelding
Grtz Bas

#7

rwwh

    rwwh


  • >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2005 - 16:04

Toch is er wel een wet hoor : F=m.a, ofwel kracht is massa maal versnelling. Hieruit volgt dat a = F/m. Aangezien F bij een eenvoudige sprong alleen een vertikale component heeft (zowel de sprongkracht als de zwaartekracht) heeft ook a alleen een vertikale component. En dus is a in de horizontale richting zeer klein. Dat wil dus zeggen dat de snelheid in de horizontale richting vrijwel constant blijft. Q.E.D.

Spring je wel vooruit, dan kun je met deze wet ook uitrekenen wat dat voor je snelheid betekent.
]

#8

Gregg01

    Gregg01


  • >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 10:52

heel hard bedankt, nu kan ik een verklaring geven waar ik zelf aan uit kan

#9

jeroenvdd

    jeroenvdd


  • 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2005 - 11:17

gewoon simpel gezecht:

Als een persoon bv in een trein staat dan beweegt hij zicht voor aan de zelfde snelheid van de trein.

Dan kan je de trein en de persoon als 1 voorwerp zien.
als je dus springt is er geen enkele kracht aanwezig die je achteruit zou duwen,
de trein houd de buitenlucht tegen die je achteruit zou kunnen duwen.

dus als je snelheid gelijk is is het geen enkel probleem,

je zou wel kunnen zeggen als de trein bruusk remt
is de treinsneheid heel snel veranderd. daardoor heb je ook de schok,
maar das dan de wet van traagte ofzo iets





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures