Springen naar inhoud

keukenkastbatterij

• Log in om te kunnen reageren

Rafael_CF

Rafael_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 18:11

Op school moesten wij met scheikunde een manier verzinnen om een batterij maken met spullen 'uit je keukenkastje'. Wij hebben het volgende gedaan: in een bekerglas hebben we water, soda en keukenzout gedaan. Daarna hebben we daarin een zilveren theelepel en een rolletje aluminiumfolie gezet, die elkaar niet raakten. Vervolgens hebben we de twee 'staafjes' met elkaar verbonden met een voltmeter, en wij maten een stroom van 1 Volt. Wij vonden dit een interessant verschijnsel, maar snapten niet helemaal welke reactie er plaats vond. Zelf dachten we aan een redoxreactie, maar het lukte ons niet echt een goede vergelijking op te stellen. Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 maart 2005 - 18:46

Hoi Rafael, welkom op Chemieforum.nl!

Jullie gedachten zijn, natuurlijk, helemaal goed, redoxreacties zorgen voor de spanning.

Helaas kan ik je niet zo 123 aan de correcte reacties helpen aangezien er nog al wat mogelijkheden zijn en een zilver/aluminium batterij niet een 'bekende' is die je zo op internet vindt. Ik blijf nog even zoeken en als ik wat zinnigs vind dan reageer ik wel weer!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 maart 2005 - 18:49

...zilver/aluminium batterij....

Dit is toch geen zilver/aluminium batterij? Zilver is redelijk edel, dus daar gebeurt nix mee. Zilverionen zijn er niet. Aluminium zal wel worden geoxideerd. Blijft er over wat er moet worden gereduceerd, en dat kunnen alleen ionen of moleculen in de oplossing zijn!

Veranderd door rwwh, 04 maart 2005 - 18:50

liz_CF

liz_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 19:04

Hallo,
Ik heb samen met Rafael deze proef gedaan en we staan nog steeds voor een raadsel. Wat hierboven staat is echt wat we gedaan hebben. We dachten inderdaad ook aan ionen in de oplossing. We dachten aan natrium als reductor, maar dat kan niet, natrium is te zwak.
Kan er echt alleen een spanningsverschil ontstaan als er een redoxreactie plaatsvindt? Zijn er geen andere duistere manieren waarop zoiets kan gebeuren?

Ik hoop dat iemand het weet, we hebben het al aan veel mensen gevraagd, maar niemand weet het tot nu toe :D :)

Geplaatste afbeelding (wat een leuke smiley is dit :), moest ik even kwijt)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 maart 2005 - 19:46

Voilŗ, de aluminium/lucht batterij, rwwh heeft, zoals meestal, weer gelijk :D

Rafael_CF

Rafael_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 20:29

Bedankt! Hoewel het er wel ingewikkeld uitziet, snap ik het nu (zo'n beetje) Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures