Springen naar inhoud

Kaliumchloraat

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

GeoGeol

GeoGeol

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 19:47

Hoi,

Een vriend van mij had iets 'tof' ontdekt. Kaliumchloraat(denk ik toch) mengen met de helft bloem (bijvoorbeeld : 1 kilo KClO3 en 1/2 kilo bloem , of was het nu omgekeerd :) ) dat goed mengen zodat eventuele brokken eruit zijn en dan aansteken. Dit geeft een enorme rookontwikkeling (zoals we kennen bij voetbalmatchen :D ) Ik zou graag willen weten hoe dat komt.
Weet wel niet 100% of het Kaliumchloraat was maar toch...

P.S.: Ik ga voor m'n eindwerk iets maken over explosies (en mss ook verbrandingen) dus als jullie iets weten over explosies (vb: leuke, doenbare experimenten) laat het mij dan a.u.b. weten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 20:28

Hoi,

Een vriend van mij had iets 'tof' ontdekt. Kaliumchloraat(denk ik toch) mengen met de helft bloem (bijvoorbeeld : 1 kilo KClO3 en 1/2 kilo bloem , of was het nu omgekeerd :) ) dat goed mengen zodat eventuele brokken eruit zijn en dan aansteken. Dit geeft een enorme rookontwikkeling (zoals we kennen bij voetbalmatchen :) ) Ik zou graag willen weten hoe dat komt.
Weet wel niet 100% of het Kaliumchloraat was maar toch...

P.S.: Ik ga voor m'n eindwerk iets maken over explosies (en mss ook verbrandingen) dus als jullie iets weten over explosies (vb: leuke, doenbare experimenten) laat het mij dan a.u.b. weten.

whahaha

het komt er op neer dat iets mengen met bloem, in een bepaalde onbepaalde hoeveelheid :D

overgens ben ik niet echt bevoegt om die te zeggen maar zelf explosiefen maken word hier niet echt bevorderd

maar wat leuke kleurtjes, door wat zouten te verbranden en wat magnesium doen het altijd geod :)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 04 maart 2005 - 21:23

overgens ben ik niet echt bevoegt om die te zeggen maar zelf explosiefen maken word hier niet echt bevorderd

Klopt en niet alleen niet bevordert, maar is gewoon niet toegestaan, alle vragen over explosieven of die de indruk wekken daarover te gaan worden gesloten.

Ons beleid over rookbommen weet ik eigenlijk niet, ach moet kunnen zolang het maar niet TE wordt...

Je weet dus niet zeker of het kaliumchloraat is en in welke verhoudingen, alleen bloem is de echte bekende factor, wel een beetje weinig he :D

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2005 - 21:31

KClO3 en meel, dus zuurstof leverancier en brandstof.
En ja het rookt aardig, heb er wel een beetje ervaring mee(proefje gedaan)...
Wel oppassen met KClO3, het is nogal onstabiel en mixjes ermee zijn gevoelig, met het zeker niet met zwavel/sulfides/sulfaten en fosfor!

Suiker werkt ook goed voor rookpotjes.
HCE, zink en zink oxide ook, wordt in militaire rookpotten gedaan IIRC.

Groentje

Groentje

• >100 berichten
  • 205 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 11:36

KClO3 en meel, dus zuurstof leverancier en brandstof.
En ja het rookt aardig, heb er wel een beetje ervaring mee(proefje gedaan)...
Wel oppassen met KClO3, het is nogal onstabiel en mixjes ermee zijn gevoelig, met het zeker niet met zwavel/sulfides/sulfaten en fosfor!

Suiker werkt ook goed voor rookpotjes.
HCE, zink en zink oxide ook, wordt in militaire rookpotten gedaan IIRC.

:D weet iemand dan hoe je makkelijk aan Kaliumchloraat komt :) ???
of zou het anders ook wel werken met KNO3??? :)

GeoGeol

GeoGeol

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 13:18

weet iemand dan hoe je makkelijk aan Kaliumchloraat komt :D ???

Mijn vriend kocht het <knip> :) zou niet weten wat je er normaal mee doet :) .

Beryllium: knipje; misschien dit maar even buiten zicht met elkaar communiceren, om even veilig bezig te blijven...

Veranderd door Beryllium, 07 maart 2005 - 09:32

GeoGeol

GeoGeol

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 13:20

P.S. : Met dat over het eindwerk bedoelde ik ook media enzo ... vertraagde filmpjes van explosies , de verschillende stappen bij een explosie etc. van die dingen . Als er maar veel afbeeldingen bij zijn want het moet een PPP zijn.

Groetjes

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 13:21

KNO3 werkt ook, zelfde doel als KClO3 en het is ook veiliger.
KClO3 in een <knipje> :D , hoe dat?

Beryllium: knipje zie boven

Veranderd door Beryllium, 07 maart 2005 - 09:31

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 13:34

kaliumchloraat in een <knipje> lijkt me ook raar, maar wel is het zo dat je in BelgiŽ blijkbaar makkelijker aan chemicaliŽn komt dan in Nederland....
In elk geval, kaliumchloraat blijft een gevaarlijk goedje in de handen van mensen die de gevaren niet kennen/inschatten... Beter afblijven dus.....Wat ik wel opmerk is dat er bij bepaalde leerlingen een soort "ingebouwde" fascinatie bestaat voor explosies... beter eerst ff naar school gaan en dan pas beginnen...

Beryllium: knipje, zie boven

Veranderd door Beryllium, 07 maart 2005 - 09:31

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 maart 2005 - 15:46

Aangezien wij op geen enkele manier geassocieerd willen worden met explosieven en het mengen van kaliumchloraat met een poedervormige reductor meer kans op explosie dan rook geeft gaat deze topic dicht!

Topic gesloten

Voor vragen en/of opmerkingen kan je mij mailen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures