Springen naar inhoud

[scheikunde] Gel met Javel = HCl

• Log in om te kunnen reageren

jeroenvdd

jeroenvdd

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:20

hello!

Ik ben bezig aan een huistaak en ik zoek HCl in een product,

nu heb ik hier Cif met Gel Javel.
op het itiket staat er bij de r en s zinnen dat er chloordampen kunnen ontstaan bij mengeling met ander produkt.

Er staat ook ergens dat er chloor bestand delen inzitten,

Nu is mijn vraag:

Zi hier dus HCl in????

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicsaddict

physicsaddict

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:26

De kans dat je hier HCl gaat in terug vinden is erg klein. Ik denk persoonlijk dat de kans dat je in één of ander huishoudproduct HCl gaat terug vinden sowieso al enorm klein is. HCl zou je wel kunnen terug vinden in één of ander afbijtproduct, bijvoorbeeld hetgeen je gebruikt bij de aanleg van een terras.

jeroenvdd

jeroenvdd

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:28

De kans dat je hier HCl gaat in terug vinden is erg klein. Ik denk persoonlijk dat de kans dat je in één of ander huishoudproduct HCl gaat terug vinden sowieso al enorm klein is. HCl zou je wel kunnen terug vinden in één of ander afbijtproduct, bijvoorbeeld hetgeen je gebruikt bij de aanleg van een terras.

hmn wat zou het dan wel kunnen zijn????

ik heb hier wel zoutspiritus en er staat chloorwaterstof oplossing is dat dan HCl ?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:41

Als je even naar de site was gesurft, Cif.nl, dat had je daar gevonden dat Cif bleekmiddel bevat oftwel hypochloriet (OCl-).

Voeg je hier een schoonmaakmiddel aan toe dat zoutzuur bevat dan zet het hypochlorietion om in waterstofhypochloriet (HClO) dat met de chloride-ionen een oxidoreductiereactie geeft (HClO + Cl- + H+ → Cl2 + H2O) en er dus chloorgas gevormd wordt!

Er zit dus geen HCl in!

Zoutzuur zit wel in andere schoonmaakmiddelen en natuurlijk in je maag.

01mercy

01mercy

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:47

Hoi,

Ik heb even snel voor je gekeken via google op internet. Deze site"lenntech" heb ik gevonden welke je alles verteld over chloor. Ook in welke producten chloor verwerkt zit op zo'n manier dat in combinatie met andere stoffen (zuren B.V.) chloorgas kan vrij komen.

Groetjes

jeroenvdd

jeroenvdd

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2005 - 21:51

Alvast bedankt voor de vorige reacties,
Het is dus gewoon hypochloriet niet natriumhypochloriet he?

Annyhoe willen jullie nog even langs gaan in het vorige topic (met lijst van producten)

welke zouten zijn veel voorkomend???

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 maart 2005 - 22:16

Het is dus gewoon hypochloriet niet natriumhypochloriet he?

Elk negatief ion in oplossing heeft ook een positief tegenion nodig. Meest waarschijnlijk zitten er dus ook natriumionen in!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures