[scheikunde] Toepassing(en)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Toepassing(en)

Hallo,

Voor school moeten we 7 niet-metalen kennen, met elks een voorbeeld. Die voorbeelden geeft de leerkracht ons niet, nee, die moeten we zelf zoeken. Dus ik ga op het internet die voorbeelden zoeken, maar ik krijg enkel van die moeilijke voorbeelden vanwie ik niet eens de betekenis ken, dus dat heeft ook niet veel zin. Nu was mijn vraag: weten jullie voorbeelden voor:
  • Dichloor
  • Fosfor
  • Koolstof
  • Distikstof
  • Diwaterstof
  • Dizuurstof
  • Zwavelbloem
Alvast heel hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet, Nathalie

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

Distikstof

wat planten gebruiken voor fotosynthese,en waarin wij onze dizuurstof in omzetten

Diwaterstof

Ook wel Knalgas genoemt komt vrij bij electrolyse d8 ik

Dizuurstof

de gewone lucht die wij inademen

Fosfor:

http://www.voedingscentrum.nl/mirakel/page...25&init=menu290 -> mesenlijk lichaam

http://www.stw.nl/projecten/U/uch1549.html -> lichten

Koolstof:

Het midden van je potlood D8 ik

Nog eens even Gegoogeld

Zwavelpoeder (Sulfer Sublimatum)



Productgroep Chemicaliën

Omschrijving Ook wel 'Zwavelbloem' of 'Gesublimeerde zwavel' genoemd.

Het is een zuurachtig smakend geel poeder dat in ongezuiverde vorm niet dient voor inwendig gebruik.

In gezuiverde vorm is zwavelpoeder reuk- en smaakloos en geel van kleur.

In al zijn verschillende vormen is zwavel zeer veelzijdig toepasbaar.

Denk daarbij aan de productie van o.a. kruit, lucifers, kleurstoffen en het vulkaniseren van cachou, dat het looistofhoudend extract is uit de bast of de vruchten van zowel de Acacia catechu Willd. als de Uncaria gambir (Hunter) Roxb.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

Oei, met die eerste paar ga je toch de fout in jeroenvdd.

Distikstof wordt niet gebruikt voor fotosynthese. Het is het gas waar 70% van de lucht uit bestaat.

Diwaterstof is geen knalgas. Knalgas is een 2:1 mengsel van waterstof- en zuurstofgas. Diwaterstof wordt ondermeer gebruikt bij de bereiding van margarine.

Dizuurstof: slechts 20% van de lucht die wij inademen bestaat uit zuurstof. Het is wel een essentieel gas voor het merendeel van het dierlijk leven.

Fosfor: wordt gebruikt voor de zijkanten van luciferdoosjes.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

indeed tis CO2 voor fotosunthese

Lucht : 78% distikstof, 21% dizuurstof, 0.03% koolstofdioxide, 0.9% edelgassen, weinig waterdamp.

wij gebruiken toch de dezuurstof ? ik bedoel dat halen wij toch uut deze 'lucht' Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

We gebruiken inderdaad alleen de zuurstof. Met dat stikstofpercentage zat ik er wel een beetje naast

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

We gebruiken inderdaad alleen de zuurstof. Met dat stikstofpercentage zat ik er wel een beetje naast
nja 78% ik haal da hier gewoon uit mijn boek.

annyhow laten we nu ffkes w8en tot ze zelf reageerd ofzo

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

Dan zal ik eens reageren hé! :D

Alvast bedankt voor de antwoorden. Nu heb ik toch al een deel. Ik zou eigenlijk nog niet weten wat ik nog moet reageren...

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

gewoon even reageren zoadat we zien of dit voldoende is he of of je nog iets nodig hebt m.b.t dit onderwerp Afbeelding

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

ok, nu ja, dus nu heb ik al fosfor, koolstof, distikstof (deel lucht), diwaterstof (deel knalgas) en zwavelbloem. Dus ik moet eigenlijk nog dichloor en dizuurstof hebben.

Dichloor: is dat niet ongeveer hetzelfde als chloor (dat men gebruikt voor een zwembad?)

Over dizuurstof heb ik geen idee waarvoor men dat gebruikt.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Toepassing(en)

lucht = 21% dizuurstof

Dits is ook biologie

wij ademen de lucht in en halen er de dizuurstof uit,

deze wordt dan via de rodebloedcellen ndoorheen het lichaam getransptrteerd.

en ik d8 dat dichloor een giftige stof was maar weet niet waar in het gebruikt word.

edit:

dit heb ik ergens gevonden:

Superchlorering of schokbehandeling?

Superchlorering

bestaat uit het toevoegen van een aanzienlijke dosis chloor aan het water om alles te vernietigen, en de ammoniak en stikstofverbindingen die afkomstig zijn uit de vervuilingen van de zwemmers te oxideren, en het vrije chloor op 5 te brengen. Deze behandeling wordt gebruikt bij intensief gebruik van het zwembad, na overvloedige regenval, na hevige wind die pollen of vuil in het zwembad heeft doen belanden en als het water één keer per week warmer dan 32° is. En dit om het gewenste chloorniveau te herstellen. Het pH moet hersteld worden in overeenkomst met de gebruikte producten en er moet een zekere periode gewacht worden vooraleer er weer gezwommen kan worden. (dichloor-vloeibaar chloor)

Schokbehandeling

bestaat uit het toevoegen van een grote hoeveelheid chloor aan het water om de ammoniak en stikstofverbindingen die afkomstig zijn van de vervuilingen van de zwemmers te oxideren en het vrije chloor op 10 te bregen. Deze behandeling is nodig wanneer er een overvloed aan chloramines is en te weinig vrij chloor, wanneer de ogen van de zwemmers prikken en er een sterke chloorgeur hangt. Als de pH laag is, zal de geur sterk zijn. Een schokbehandeling kan af en toe als voorzorgsmaatregel uitgevoerd worden. In beide gevallen mogen de zwemmers pas terug het water in als het niveau van het vrije chloor opnieuw 3 bedraagt. (dichloor-vloeibaar chloor)

ps. ik d8 dat voor zwembaden natriumhypochloriet wordt gebruikt

Reageer